Banner Portal
Procedures used by players of the internet game Colheita Feliz: between virtue and rules
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Jean Piaget
1896-1980. Moral culture. Games. Virtual environment. Social interaction.

How to Cite

BIANCHINI, Luciane Guimarães Batistella; OLIVEIRA, Francismara Neves de; VASCONCELOS, Mario Sérgio. Procedures used by players of the internet game Colheita Feliz: between virtue and rules. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 1–21, 2012. DOI: 10.20396/etd.v14i1.1238. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1238. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This study based on moral culture research and the theoretical Piagetian perspective aims to investigate the relation between virtue and rules in the procedures of participants in the Internet game Colheita Feliz (Happy Harvest) – an Orkut application. By means of descriptive qualitative analysis, the behavior of 60 participants in the game was observed during two months. The participants’ performance ranking was analyzed according to the procedures they used. The results showed predominance of the crop stealing procedure in comparison with the crop cultivation procedure and allowed to consider that the action of stealing of the participants was not guided by the universal principles of virtue, honesty or lack of it (moral domain) but by the playing convention for the game (social domain) favoring the stealing procedure, and also by personal domain (choices) and mutual agreement among the subjects participating in the game. The data did not indicate connections between the participants’ actions inside and outside virtual and real fields with regard to stealing, and reinforced the idea that rules are conventionalized in the domain of a group and depend on social interactions by which mutual respect among peers must prevail. The data also shows that morality is not the regulatory actions in the game. The results also showed the importance of carrying out research on procedures used by computer game players since such procedures can demonstrate cognitive, moral, affective and social aspects perceived during playful interaction situations.

https://doi.org/10.20396/etd.v14i1.1238
PDF (Português (Brasil))

References

ABREU, Andre de. Videogames: um bem ou um mal? Um breve panorama da influência dos jogos eletrônicos na cultura individual e coletiva. São Paulo, 2003. Disponível em: http://andredeabreu.com.br/docs/videogames_bem_ou_mal.pdf. Acesso em: 24 mar. 2010.

BARROS, Aidil Jesus da Silveira; LEHFELD, Neide Aparecida de Souza. Fundamentos de metodologia científica: um guia para a iniciação científica. 2. ed. São Paulo, SP: Pearson Makron Books, 2000.

BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar, 2004.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar, 2001.

BEHAR, Patrícia Alejandra. Em busca das interações interindividuais no ROODA. Educação, Porto Alegre, ano 27, n. 1 (52), p. 169-199, 2004.

COSTA, Antônio Carlos da Rocha. A inteligência social baseada em valores de troca e os ambientes cooperativos. In: OFICINA DE INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL, 7., 2004, Pelotas. Anais... Pelotas: ENSIN/UCPel, 2004.

COSTA, Antônio Carlos da Rocha. A Teoria Piagetiana das Trocas Sociais e sua Aplicação aos Ambientes de Ensino- aprendizagem. Informática na Educação: Teoria & Prática, v. 6, n. 2, 2005.

COSTA, Antônio Carlos da Rocha; DIMURO, G. P. Identificando grupos INRC no modelo piagetiano das trocas sociais. [s.l.]: [s.n.], 2005a. Disponível em: http://gmc.ucpel.tche.br/valores/valoresformalizacao>. Acesso em: 10 set. 2011.

COSTA, Antônio Carlos da Rocha; DIMURO, G. P. Uma estrutura formal normativa para sistemas computacionais. 2005b. Disponível em: http://gmc.ucpel.tche.br/valores/oia-valoresrevisado.

GARCIA, Graçaliz Pereira; COSTA, Antônio Carlos da Rocha; FRANCO, Sergio Roberto. Comunidades Virtuais de Aprendizagem baseadas na Teoria de Interação Social de Piaget e suportadas por redes peer-to-peer. Novas Tecnologias na Educação, v. 2, n. 1, 2004.

HEERD, Bettina; BRANDT, Célia Finck. Interações e mediações possibilitadas pelas webquests. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 9. 2009, Curitiba. Anais... Curitiba: Champagnat, 2009. p. 9677-9691.

LA TAILLE, Yves de. Para um estudo psicológico das virtudes morais. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 109-21, jul./dez. 2000.

LA TAILLE, Yves de. Desenvolvimento moral: a polidez segundo as crianças. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, nov. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br. Acesso em: 10 set. 2011.

LA TAILLE, Yves de. Moral e ética: dimensões intelectuais e afetivas. Psicologia, Reflexão e Crítica, v. 19, n. 1, p. 9-17, 2006.

LA TAILLE, Yves de; NOGUCHI, N. F. C. Universo moral de jovens internos da Febem. Cadernos de Pesquisa, v. 38, n. 133, p. 11-40, abr. 2008.

LEE, Kwan Min; NASS, Clifford. Designing Social Presence of Social Actors in Human Computer Interaction. CHI 2003: New Horizons, v. 5, n. 1, 289-296, 2003.

MACEDO, Lino de. Dificuldades de aprendizagem e gestão escolar. São Paulo, SP: IP da USP e Secretaria de Educação do Estado de São Paulo, 2008.

MACEDO, Lino de. Ensaios construtivistas. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo, 1994.

MACEDO, Lino de. (Org.). Jogos, psicologia e educação: teoria e pesquisas. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo, 2009. (Coleção Psicologia e Educação).

MOORE, Robert; DUCHENEAUT, Nicolas. The social side of gaming: a study of interaction patterns in a massively multiplayer online game. In: CONFERENCE ON COMPUTER SUPPORTED COOPERATIVE WORK, 2004, Chicago, Illinois. Proceedings...New York: ACM Publications, 2004.

NICOLACI-DA-COSTA, Ana Maria. Sociabilidade virtual: separando o joio do trigo. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 50-57, maio/ago. 2005.

NOGUCHI, Natália Felix de Carvalho; LA TAILLE, Yves. Universo moral de jovens internos da Febem. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 38, n. 133, Apr. 2008 . Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010015742008000100002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 7 Jun. 2012.

OLIVEIRA, Francismara Neves de. Um estudo das interdependências cognitivas e sociais em escolares de diferentes idades, por meio do jogo de regras Xadrez Simplificado. 2005. Tese (Doutorado em Eucação) Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

PIAGET, Jean. A linguagem e o pensamento na criança. 3. ed. Rio de Janeiro, RJ: Fundo de Cultura, 1973a.

PIAGET, Jean. Estudos sociológicos. Rio de Janeiro, RJ: Forense, 1973b.

PIAGET, Jean. La psychologie de l’intelligence. Paris: A. Gollin, 1947.

PIAGET, Jean. La representation du monde chez l’enfant. Paris: F. Alcan, 1926.

PIAGET, Jean. O juízo moral na criança. São Paulo, SP: Summus, 1994.

RAMOS, Daniele Karine. Ciberética: vias do desejo nos jogos eletrônicos. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

RODRIGUES, Maíra Ribeiro. et al. A System of exchange values to support social interactions in artificial societies. In: AUTONOMOUS AGENTS AND MULTI-AGENT SYSTEM, 2003, Melbourne, Australia. Anais... [s.n.]: Melbourne, 2003.

SALEME, Samira B.; QUEIROZ, Sávio S. de. Descrição e classificação de interações sociais virtuais no jogo The Sims. Ciência & Cognição, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 210-224, jul. 2009.

SIMS, Rod. Interactivity: A Forgotten Art? Computers in Human Behavior, v. 13, n. 2, p. 157- 180, 1997.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.