Banner Portal
The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Child education. School culture. Writing Development.

How to Cite

BUFREM, Leilah Santiago. The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 22–42, 2012. DOI: 10.20396/etd.v14i1.1239. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1239. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

Study the concept of writing which can be inferred by Vygotsky´s and Leontyev´s theories. The authors did not elaborate a finished concept of writing. However, Vygotsky´s experiments for the study of writing development, his conceptions about the higher psychological functions and signs systems and tools, as well as Leontyev´s Activity Theory, contribute to formulate a writing and literacy conception. Introduce the etnographics observations in a literacy class, in order to investigate the relationship between the five-year-old child and the writing. The research problem is the meaning of literacy from the earliest childhood, supported by Vygotsky (2000), and how it is working in a classroom.

https://doi.org/10.20396/etd.v14i1.1239
PDF (Português (Brasil))

References

BEATÓN, Guillermo Arías. La persona en lo histórico cultural. São Paulo, SP: Linear B, 2005. 297p.

BRASIL. Lei n. 11.274, de 6 de fevereiro de 2006. Brasília, República Federativa do Brasil. DF, 6 de fevereiro de 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Lei/L11274.htm. Acesso em: 25 de jul. 2010.

CAPOVILLA, Alessandra G. S.; CAPOVILLA, Fernando C. Alfabetização: método fônico. 4. ed. São Paulo, SP: Memmom, 2007. 393p.

EZPELETA, Justa; ROCKWELL, Elsie. Pesquisa participante. 2. ed. São Paulo, SP: Cortez, 1989. 93p.

FLACH, Simone de Fátima. O direito à educação e sua relação com a ampliação da escolaridade obrigatória no Brasil. Ensaio: Avaliação das Políticas Públicas Educacionais [on-line], Rio de Janeiro, v. 17, n. 64, p. 495-520, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v17n64/v17n64a06.pdf Acesso em: 25 de jun. 2010.

KRAMER, Sônia. As crianças de 0 a 6 anos nas políticas educacionais no Brasil: educação infantil e/é fundamental. Revista Educação e Sociedade [on-line], Campinas, v. 27, n. 96, p. 797-818, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v27n96/a09v2796.pdf. Acesso em: 25 de jun. 2010.

LEONTYEV, Aleksei Nikolaevich. Activity and consciousness. Trad. Andy Blundem. Moscow: Progress Publishers, 1977. Disponível em: http://www.marxists.org/archive/leontev/works/1977/leon.1977.htm. Acesso em: 21 de agosto de 2009.

LEONTYEV, Aleksei Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Trad. M. Dias Duarte. Lisboa: Livros Horizonte, 1978. 354p.

LURIA, Alexander Romanovich. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKII, Lev Semenovitch; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexei Nikolaievich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Trad. Maria da Penha Villalobos. São Paulo, SP: Ícone, 2003. 228p.

MELLO, Suely Amaral. O processo de aquisição da escrita na educação infantil: contribuições de Vygotsky. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart; MELLO, Sueli Amaral. (Org.). Linguagens infantis: outras formas de leitura. Campinas: Autores Associados, 2005. 128p.

PINO, Angel. As marcas do humano. As origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo: Cortez, 2005. 303p.

PINO, Angel. O social e o cultural na obra de Vigotski. Educação e Sociedade, Campinas, ano 21, n. 71, jul. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v21n71/a03v2171.pdf. Acesso em: 2 dez. 2010.

ROCKWELL, Ezpelleta. La dinâmica cultural en la escuela. In. ALVAREZ, A. (Ed.). Hacia un currículum cultural: la vigencia de Vygotski en la educación. Madrid: Fundación infancia y aprendizaje, 1997. 192p.

SMOLKA, Ana Luísa Bustamante. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2003. 135p.

STEMMER, Márcia Regina Goulart. A educação infantil e a alfabetização. In: ARCE, Alessandra; MARTINS, Lígia Márcia. (Org.). Quem tem medo de ensinar na educação infantil? Campinas: Átomos; Alíneas, 2010. 218p.

VYGOTSKI, Lev Semenovitch. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Trad. José María Bravo. In: VYGOTSKI, Lev Semenovitch. Obras Escogidas III. Madrid: Visor, 2000. 427p.

VYGOTSKI, Lev Semenovitch. Pensamiento y lenguaje. Trad. José María Bravo. In: VYGOTSKI, Lev Semenovitch. Obras Escogidas II. Madrid: Visor, 1993. 484p.

VYGOTSKI, Lev Semenovitch. Psicología infantil. Trad. Lydia Kuper. In: VYGOTSKI, Lev Semenovitch. Obras Escogidas IV. Madrid: Visor, 1996. 426p.

WERTSCH, James V. Vygotsky y la formación social de la mente. Trad. Javier Zanón Y Montserrat Cortés. Buenos Aires: Paidós, 1988. 284p.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.