Banner Portal
Philosophy of difference: records for learning of thought in philosophy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Philosophy. Difference (Philosophy). Concept. Learning. Affection.

How to Cite

GRISOTTO, Américo. Philosophy of difference: records for learning of thought in philosophy. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 179–198, 2010. DOI: 10.20396/etd.v14i1.1246. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1246. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

 

Venturing into the thinking not only depend on efforts, it is necessary to throw in their fields and to pay attention to their events. Only when these events occur will be possible to distinguish between what has been done and what is new. Maybe, then, some effort has meaning. Thus, reading the writings of philosophy of difference, in particular of Deleuze, Guattari and Foucault, it was possible to move my practice from major philosophy to the philosophy in its minority. Encouraged by this movement, I believe it is possible to suggest that students invent their own rules of doing philosophy, according to a new way of production, a new style, that they choose; take the authors of the history of thought like entertainment matter, through new compositions other than those already offered; select authors who endorse what they believe and make intensive use of them; betray the authors, respect them, but do not duplicate them.

https://doi.org/10.20396/etd.v14i1.1246
PDF (Português (Brasil))

References

BARTHES, Roland. Mitologias. 2. ed. Trad. Rita Buongermino e Pedro de Souza. São Paulo: Difel, 1975.

CARDOSO JUNIOR, Hélio Rebello. Pensar a Pedagogia com Deleuze e Guattari: amizade na perspectiva do aprender. In: COLÓQUIO FRANCO-BRASILEIRO DE FILOSOFIA DA EDUCAÇÃO, 2., 2004, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, RJ: UERJ, 2004.

CERLETTI, Alejandro. A. Ensinar filosofia: da pergunta filosófica à proposta metodológica. In: KOHAN, Walter Omar. (Org.). Filosofia: caminhos para seu ensino. Trad. Ingrid Muller Xavier. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

DELEUZE, Gilles. Spinoza et le problème de l’expression. Paris: Les Éditions de Minuit, 1968.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. Trad. Edmundo Fernandes Dias e Ruth Joffily. Rio de Janeiro, RJ: Rio, 1976.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. 4. ed. Trad. Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, 2003.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Trad. Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro, RJ: 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. 2. ed. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. O que é a filosofia? 2. ed. Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Munõz. Rio de Janeiro, RJ: 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Trad. Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo, SP: Escuta, 1998.

DOUAILLIER, Stéphane. A filosofia que começa: desafios para o ensino da filosofia no próximo milênio. In: GALLO, Sílvio; CORNELLI, Gabriele; DANELON. (Org.). Filosofia no ensino médio. Petrópolis: Vozes, 2003, p. 17-30.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Aurélio Século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

FOUCAULT, Michel. Estratégia, poder-saber. Ditos e Escritos. v. IV. Trad. Vera Lucia Avellar Ribeiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: o uso dos prazeres. 9. ed. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque. Rio de Janeiro, RJ: Graal, 2001. (v. 2).

MOORE, Alan. Voice of the fire. East Sussex, United Kingdom: Top Shelf, U. S. 2003.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Escritos sobre história. Trad. Noéli Correia de Melo Sobrinho. Rio de Janeiro, RJ: PUC-Rio; São Paulo, SP: Loyola, 2005.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.