Banner Portal
Creating ways out and philosophy teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Social Control. Philosophy. Teaching – Philosophy.

How to Cite

ASPIS, Renata Lima. Creating ways out and philosophy teaching. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 199–215, 2010. DOI: 10.20396/etd.v14i1.1247. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1247. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

 

This article intends to propose a particular teaching of philosophy to young people in school today that could be a form of political action to transform the world. From the context of our times as having life taken by the political in societies of control we defend the action of creation of possible worlds from this world imposed by the mechanisms of power that captures us. The possibility of creation is not merit of a few, it is available to anyone, to the common man. An educational philosophy action in school might be to make students go through an philosophical experience in their thinking as a discipline of creating concepts within this perspective to encourage the creation of so many different possible worlds.

https://doi.org/10.20396/etd.v14i1.1247
PDF (Português (Brasil))

References

DELEUZE, Gilles. A Ilha deserta e outros textos. São Paulo: Iluminuras, 2006b

DELEUZE, Gilles. Conversações. Post-Scriptum sobre as sociedades de controle. Rio de Janeiro, RJ: 34, 1992.

DELEUZE, Gilles.Diferença e repetição. São Paulo, SP: Edições Graal, 2006a.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia?. Rio de Janeiro: 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro, RJ: 34, 1995. (v.1).

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro, RJ: 34, 1996. (v.3).

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro, RJ: 34, 1997. (v.5).

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka, por uma literatura menor. Rio de Janeiro, RJ: Imago Editora, 1977.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O Anti-Édipo. São Paulo, SP: 34, 2010

FORRESTER, Viviane. O horror econômico. São Paulo, SP: UNESP, 1997.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I, a vontade de saber. Rio de Janeiro, RJ: Edições Graal, 1977

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H.; RABINOV, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. Para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 1995. p.231- 249.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2008

KAFKA, Franz. Um relatório para uma academia. In: KAFKA, Franz. Um médico rural. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 1999.

LAZZARATO, Maurizio. As revoluções do capitalismo. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 2006.

NIETZSCHE, Friedrich. Considerações extemporâneas III: Schopenhauer como Educador. Trad. Adriana Maria Saura Vaz. Rev. Cinzia Signorelli Macris. Campinas: FE; Unicamp, 1999.

PELBART, Peter Pál. Vida capital, ensaios de biopolítica. São Paulo, SP: Iluminuras, 2003.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.