Banner Portal
The marginal thought of the beyond-formation as difference outline
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gilles Deleuze
1925-1995. Friedrich Nietzsche
1844-1900. Cassical formation. Difference (Philosophy).

How to Cite

BRITO, Maria dos Remédios de. The marginal thought of the beyond-formation as difference outline. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 216–234, 2010. DOI: 10.20396/etd.v14i1.1248. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1248. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

 

This article tries to think on the idea of formation from the perspective of philosophy of difference. It criticizes the idea of classical formation, it suggests an idea of beyond-formation from the inferences of Nietzsche and Deleuze - which can be understood for beyond identitary assumptions - and it celebrates the transversality, the singularity, the flow and the intensity. This formation perspective leads to a kind of swirling movement that does not accept the representation of the mere rule installed, but it marks the body in the immanence of the differential event, leading him to feel, to fight and to toil in the eternal creation game which characterizes the adventure by existence. Thus, this formation perspective sees the transformation in all its life potency.

https://doi.org/10.20396/etd.v14i1.1248
PDF (Português (Brasil))

References

ARISTÓTELES. Metafísica. Rio Grande do Sul. Editora Globo, 1964.

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo, SP: Ed. 34, 1997.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Trad. Luiz B. L. Orlandi; Roberto Machado. Rio de Janeiro, RJ: Graal, 2006.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Trad. Luiz Roberto Salinas Fontes. São Paulo, SP: Perspectiva, 2007a.

DELEUZE, Gilles. Platão e o simulacro. In: DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Trad. Luiz Roberto Salinas Fontes. São Paulo, SP: Perspectiva, 2007b

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Trad. Aurélio Guerra Neto; Celia Pinto Costa. Rio de Janeiro, RJ: 34, 1995. (v. 1).

FERRAZ, Maria Cristina. A potência do simulacro: Deleuze, Nietzsche e Kafka. In: LINS, Daniel. (Org.). Nietzsche e Deleuze: pensamento nômade. Rio de Janeiro, RJ: Relume Dumará, 2001.

JAEGER. Werner. Paidéia: a formação do homem grego. Trad. Artur M. Parreira. São Paulo, SP: Martins fontes, 1995.

NIETZSCHE, Friedrich. A gaia ciência. Tradução, notas e posfácio de Paulo César de Souza. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2001.

NIETZSCHE, Friedrich. A vontade de poder. Tradução do original alemão e notas de Marcos Sinésio Pereira Fernandes; Francisco José Dias de Moares. Rio de Janeiro, RJ: Contratempo, 2008.

NIETZSCHE, Friedrich. Além do bem e do mal: prelúdio a uma filosofia do futuro. Tradução, notas e posfácio de Paulo César de Souza. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 1992.

NIETZSCHE, Friedrich. Así hablo Zaratustra: Um libro para todos y para nadie. Introducción, traducción y notas de Andréas Sánches Pascula. Madrid: Alianza Editorial, 2001

NIETZSCHE, Friedrich. Assim Falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. Tradução, notas de Paulo César de Souza. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2011.

NIETZSCHE, Friedrich. Crepúsculo do ídolos. Tradução de Antonio Casa Nova. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce Homo: Como alguém se torna o que é. Tradução, notas e posfácio de Paulo César de Souza. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 1995.

PLATÃO. República. Trad. Maria Helena da Rocha Pereira. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1949 [data provável].

PLATÃO. República. Fedro. Trad. Carlos Alberto Nunes. Belém, EDUFPA, 2007.

ROCHA, Silvia Pimenta Velloso. Tornar-se quem se é: educação como formação, educação como transformação. In: FEITOSA, Charles; BARRENECHEA, Miguel Angel de; PINHEIRO, Paulo. (Org.). Nietzsche e os gregos: arte, memória e educação: assim Falou Nietzsche. Rio de Janeiro, RJ: DP&A; Faperj; Unirio; Brasília: Capes, 2006.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.