Banner Portal
The difference in the curriculum or interventions for a Queer pedagogy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Body. Sexuality. Gender. Diference. Queer theory.

How to Cite

CÉSAR, Maria Rita de Assis. The difference in the curriculum or interventions for a Queer pedagogy. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 351–362, 2010. DOI: 10.20396/etd.v14i1.1257. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1257. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

 

The article questions normative systems that emprision body, gender and sexuality. Four characters are called up to intervene in the discussion: Thomas Beatie, Brendan Teena, Bree Osbourn and Agrado, all of them understood as narratives that overcome the body-sex-gender system. By considering Foucault’s dispositive of sexuality and the historical process of naturalizing bodies, sex and gender, we aim at questioning capture processesses such as pathologization, medicalization, exclusion and violence. Having in mind that curricular narratives for a long time have been dealing with issues such as sexuality and gender, we believe that crossing those four narratives with the discussion of the curriculum may contribute to provoke difference in a Deleuzian sense. New questions arising from queer theory or queer pedagogy produce difference at school practices by demonstrating the limits of our inteligibility system concerning our bodies, sex and gender relations. The four characters/interventions embody strong reflexive potential, one that affects the school by challenging its knowledge and experiences through new quesitions that overcome normative systems still prevailing.

https://doi.org/10.20396/etd.v14i1.1257
PDF (Português (Brasil))

References

BENTO, Berenice. A (re) invenção do corpo: sexualidade e gênero na experiência transexual. Rio de Janeiro, RJ: Garamond/CLAM, 2006.

BRITZMAN, Deborah. Curiosidade, sexualidade e currículo. In: LOURO, Guacira Lopes. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, Guacira Lopes. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

BUTLER, Judith. La questión de la transformación social. In: BERCK-GERNSHEIM, E.; BUTLER, J.; PUIGVERT, L. (Comp.). Mujeres y transformaciones sociales. Barcelona: El Roure, 2001.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 2003.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro, RJ: Graal, 1984.

FOUCAULT, Michel. Preface In: DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Anti-Oedipus: capitalism and schizophrenia. New York: Viking Press, 1977.

GALLO, Sílvio. Acontecimento e resistência: educação menor no cotidiano da escola. In: CAMARGO, Ana Maria Faccioli de; MARIGUELA, Márcio. (Org.). Cotidiano escolar: emergência e invenção. Piracicaba: Jacinta, 2007.

LAQUEUR, Thomas. Making sex: body and gender from the greeks to Freud. Cambridge; Mass.: Harvard University Press, 1992.

LOURO, Guacira Lopes. Currículo, gênero e sexualidade: o “normal”, o “diferente” e o “excêntrico”. In: LOURO, Guacira Lopes; NECKEL, Jane Felipe; GOELLNER, Silvana Vilodre. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2003.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

SCOTT, Joan. Gênero uma categoria útil de análise histórica, Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, 1995.

SPARGO, Tamsin. Foucault y la teoria queer. Barcelona: Gedisa, 2007.

ZOURABICHVILI, François. O vocabulário Deleuze. Rio de Janeiro, RJ: Relume Dumará, 2009.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.