Banner Portal
Comparative analysis of the representations of students and teachers on relations between teaching and learning
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Social representation. Teacher-student relationship. Education. Learning.

How to Cite

OSTI, Andreia; BRENELLI, Rosely Palermo. Comparative analysis of the representations of students and teachers on relations between teaching and learning. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 363–385, 2012. DOI: 10.20396/etd.v14i1.1258. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1258. Acesso em: 8 jul. 2024.

Abstract

 This research aimed to identify and compare the representations of teachers and their students (with and without learning disabilities) on the process of teaching and learning. We seek to determine which aspects of the representations of students and teachers to meet and if they differ between students with and without learning difficulties. Data collection was organized through a semi-structured interviews with 15 open questions for teachers and students. The study included 20 teachers and 40 students (20 with and 20 without difficulty learning disability) in the 5th 

 

year of elementary school in the municipal city of a metropolitan region of Campinas. The responses from the interviews were categorized and analyzed using the Fisher exact test, Chi-square and Proportions. The confidence level was 95%. The results showed that teachers and students present a partial view of the factores involved in teaching and learning. The learning, for both teachers and students, is synonymous with the absence of errors, being an individual process and not social. Teachers and students without difficulties represent a positive environment of the classroom, unlike the students with difficulties.

https://doi.org/10.20396/etd.v14i1.1258
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. As relações interpessoais na formação de professores. São Paulo, SP: Loyola, 2004.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. A pesquisa no cotidiano escolar. In: FAZENDA, Ivani. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo, SP: Cortez, 1991.

ARRUDA, ngela. Ecologia e desenvolvimento: representações de especialistas em formação. In: SPINK, Mary Jane. O conhecimento no cotidiano. São Paulo, SP: Brasiliense, 2004.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: edição 70, 1979.

CAETANO, Luciana Maria. Sobre a relação escola e família. In: ENCONTRO NACIONAL DE PROFESSORES DO PROEPRE, 24., 2008, Águas de Lindóia. Anais... Campinas: Faculdade de Educação, 2008

CASTRO, Maria Luiza Garitano de. O olhar psicopedagógico na instituição educacional: o psicopedagogo como agente de inclusão social. Revista Psicopedagogia, v. 21, n. 65, p. 108-116, 2004.

COLL, Cesar; MIRAS, Mariana. A representação mútua professor/aluno e suas repercussões sobre o ensino e a aprendizagem. In: COLL, Ceser; PALACIOS, Jesus; MARCHESI, Alvaro. Desenvolvimento psicológico e educação. Porto Alegre: Artmed, volume 2, 2001.

DELVAL, Juan. Propuestas para la escuela. In: ENCONTRO NACIONAL DE PROFESSORES DO PROEPRE, 20., 2003, Águas de Lindóia. Anais... Campinas: Graf. FE;

R. Vieira, 2003.

DOTTA, Leanete Thomas. Representações sociais do ser professor. São Paulo, SP: Alínea, 2006.

FIOROT, Meire Andersan. Como aprendem os que ensinam? Aprendizagem e jogos de regras em uma perspectiva construtivista. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, 2001.

FURLANI, Lúcia Maria Teixeira. A parceria e a aproximação na relação professor – aluno na universidade. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. As relações interpessoais na formação de professores. São Paulo, SP: Loyola, 2004.

GILLY, Michel. As representações sociais no campo da educação. In: JODELET, Denise. As representações sociais. Rio de Janeiro, RJ: EdUERJ, 2001.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Comunicacion, personalidad y desarrollo. Havana: Pueblo y Educacion, 1995.

GUIMARÃES, Sueli Edi Rufini. Necessidade de pertencer: um motivo humano fundamental. In: BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo. (Org.). Aprendizagem: processos psicológicos e contexto social na escola. RJ: Vozes, 2004.

JODELET, Denise. Folies et représentations sociales. Paris: PUF, 1989/ 1995.

JUSTO, José Sterza. A psicanálise Lacaniana e a educação. In: CARRARA, Kester. Introdução a psicologia da educação: seis abordagens. São Paulo, SP: Avercamp, 2004.

KUPFER, Maria Cristina. A relação professor-aluno: uma leitura psicanalítica. 1992. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1992.

LADD, G. W. et al. Children’s interpersonal skills and relationship in school settings: adaptative significance and implications for school based prevention and intervention programs. In: SMITH, Peter; HART, Craig. (Org.). Childhood social development. Padstown: Backwell, 2002.

MACEDO, Lino de. Para uma psicopedagogia construtivista. In: ALENCAR, Eunice Soriano. (Org.). Novas contribuições da psicologia aos processos de ensino e aprendizagem. SP: Cortez, 1992.

MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. RJ: Zahar, 1978.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Rio de Janeiro, RJ: Vozes, 2005.

OSTI, Andrea. Representações de alunos e professores sobre ensino e aprendizagem. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação, Unicamp, 2010.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Relações interpessoaiss em sala de aula e desenvolvimento pessoal de aluno e professor. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. As relações interpessoais na formação de professores. São Paulo, SP: Loyola, 2004.

POSTIC, Marcel. L’imaginaire dans la relation pédagogique. Paris: PUF, 1989.

RANGEL, Mary. A pesquisa de representação social como forma de enfrentamento de problemas sócio educacionais. São Paulo, SP: Idéias e letras, 2004.

RUBINSTEIN, Edith. O estilo de aprendizagem e a queixa escolar: entre o saber e o conhecer. SP: Casa do Psicólogo, 2003.

SADALLA, Ana Maria Falcão. Com a palavra, a professora: suas crenças, suas ações. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

SANTOS, A. A. M; RUEDA, F. J. M; BARTHOLOMEU, D. Avaliação dos aspectos afetivos envolvidos nas dificuldades de aprendizagem. In: MARTINELLI, Selma C; SISTO, Fermino Fernandes. Afetividade e dificuldades de aprendizagem: uma abordagem psicopedagógica. São Paulo, SP: Vetor, 2006.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro, RJ: Vozes, 2002.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.