Banner Portal
Teacher education in the context of entertainment technologies
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Leisure and entertainment. Teaching-learning. Teacher education.

How to Cite

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Teacher education in the context of entertainment technologies. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 15, n. 2, p. 264–280, 2013. DOI: 10.20396/etd.v15i2.1282. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This article aims to discuss and problematize the training of teachers in the context of the entertainment technologies and cognitive changes in the ways young people learn and teach. The centrality of leisure and entertainment in contemporary life reconfigures the strategies of teaching and learning school. Such strategies are necessarily structural changes of the training of teachers, since more than the incorporation of the equipment, the school lies an important recognition of the social and cognitive changes in digital technologies for information and communication (DTICss ), to be able to form new generations for other forms of appropriation of these technologies beyond the logic of consumption, the centrality of leisure or entertainment and other experiences help build broader cultural and human.
https://doi.org/10.20396/etd.v15i2.1282
PDF (Português (Brasil))

References

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Aprendizagens e jogos digitais. Campinas: Alínea, 2011.

BARRETO, Raquel Goulart. A formação de professores a distância como estratégia de expansão do ensino superior. In: Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1299-1318, 2010.

BARRETO, Raquel Goulart. Discursos, tecnologias, educação. Rio de Janeiro: UERJ, 2009.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. São Paulo: Contraponto, 1967.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Mídia, juventude e memória cultural. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, p. 667-686, 2008.

GATTI, Bernadete; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores no Brasil: impasses e desafios. Brasilia, UNESCO, 2009.

GATTI, Bernadete. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out-dez. 2010.

GEE, James Paul. What video games have to teach us about learning and literacy? New York: Palgrave/Mcmillan, 2003

HOBSBAWM, Eric. Sobre história. São Paulo: Cia das Letras, 2001.

JOHNSON, Steven. Surpreendente! A televisão e o videogame nos deixam mais inteligentes. São Paulo: Campus, 2005.

LAVE, J. ; WENGER, E. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 9. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2003.

MENDES, Claudio. Jogos eletrônicos: diversão, poder e subjetivação. São Paulo: Papirus, 2006.

MORIN, Edgar. Cultura de massa no século XX: espírito do tempo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1984. v.1.

NASS, Clifford et al. Cognitive control in media multitaskers. Proceedings of the National Academy of Sciences, Washington, DC, v.106, n.33, Aug. 2009.

NISKIER, Arnaldo. Ciência e tecnologia para o desenvolvimento. Rio de Janeiro, Brughera, 1970.

PAPERT, Syemort. Desafío de la mente: computadoras y educación. 5. ed. Buenos Aires: Ediciones Galápago, 1981.

PRENSKY, M. Digital natives digital immigrants. In: PRENSKY, Marc. On the Horizon, Bradford, UK,v. 9, n. 5, Oct. 2001. Disponível em: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Acesso em: 29 de agosto de 2013.

SETTON, Maria da Graça. Mídia na educação. São Paulo: Editora Contexto, 2010.

TIFFIN, John; RAJASINGHAM, Lalita. A universidade virtual e global. Porto Alegre: Artmed, 2010.

VIRILIO, Paul. Entrevista. In: CASALEGNO, Federico. Memória cotidiana: comunidades e comunicação na era das redes. Porto Alegre: Sulina, 2001. p. 90-104.

VYGOTSKY, Leontiev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.