Banner Portal
Aroldo de azevedo and hermano justo ramón: their contributions to the teaching of geography
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Curricula. Personalities. History of Brazilian education.

How to Cite

GOMES, Daniel Mendes; TABORDA CARÓ, Maria Alejandra. Aroldo de azevedo and hermano justo ramón: their contributions to the teaching of geography. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 15, n. 2, p. 300–319, 2013. DOI: 10.20396/etd.v15i2.1284. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1284. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

This article is the result of a comparison of two major authors of textbooks Geography: Aroldo de Azevedo, Brazil, and Hermano Justo Ramón, Colombia. These authors, in their respective countries, have large production delimited and didactic knowledge in geography at school that lasted for many years. Then fell to the research investigating changes in education - curriculum reforms, changes in public school, changes in publishing - which resulted in output of these authors in the production of textbooks, both in the early 1970s. A comparison between these two countries provide establish relationships common in the History of the Discipline of Geography in Brazil and Colombia, contributed to this field of research.
https://doi.org/10.20396/etd.v15i2.1284
PDF (Português (Brasil))

References

AZEVEDO, A. de. Geografia geral: segunda série ginasial. 138.ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1960.

AZEVEDO, A. de. Geografia geral: primeira série ginasial. 170.ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1961.

AZEVEDO, A. de. Geografia geral: terceira série ginasial. 109. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1960.

AZEVEDO, A. de. O Brasil e o mundo 2: terra brasileira: nossa terra, nossa gente, nossa economia. 5. ed. Companhia Editora Nacional: São Paulo, 1963.

AZEVEDO, A. de. O Brasil e o mundo 3: as regiões brasileiras. 24. ed. São Paulo, 1964.

AZEVEDO, A. de. O Brasil e o mundo: o mundo em que vivemos. 4.ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1966.

AZEVEDO, A. de. O Brasil e o mundo 4: os continentes. 178.ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1966.

AZEVEDO, A. de. O Brasil no mundo: nosso mundo, nossa terra. Estudos Sociais. 2.ed. 1972. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1972.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, v.2, Porto Alegre, p. 177-229, 1990.

ESCOLANO BENITO, A. El manual escolar y la cultura profesional de los docentes. Tendencias pedagógicas, n. 14, p.169-180, 2009. Disponível em: http://www.tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2009_14_12.pdf. Acesso em 27 nov. 2012.

DÍAZ MESA, Cristhian James; JIMÉNEZ IBÁÑEZ, José Raul; TURRIAGO ROJAS Daniel. Historicidad, saber y pedagogía: una mirada al modelo pedagógico lasallista em Colombia. 1915-1935. Bogotá: Universidad la Salle, 2006.

GARCIA AHUMADA, ENRIQUE. Aporte de La Salle a la educación en América Latina. Bogotá: RELAL, 2008. Disponível em: http://www.relal.com.co/documentos/recursos/AporteDeLaSalle/Aporte%20de%20La%20Salle%20a%20la%20Educacion%20-%20Hno%20Enrique.pdf. Acesso em: 22 nov. 2012.

FONSECA, J. B. V. da. Análise dos programas e livros didáticos em Geografia para a escola secundária: (1931-1956). Rio de Janeiro: INEP/ Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais, 1957.

JUSTO RAMÓN, H. Sociedad geografica de Colômbia. 2007. Diponível em: http://www.sogeocol.edu.co/documentos/hno_justo_r.pdf. Acesso em: 04 jan. 2013.

JUSTO RAMÓN, H. El canal del Dique. Revista Policía Nacional de Colombia, Bogotá, v. 9, n. 43, p. 43-44, Ene./Feb. 1956.

JUSTO RAMÓN, H. Geografia superior em Comlombia. 11.ed. Bogotá: Libreía Stella, 1964.

JUSTO RAMÓN, H. Aporte a la exploración del macizo colombiano. Bogotá: PAX, 1964.

JUSTO RAMÓN, H. Estrella geográfica: fuentes de los ríos Magdalena y Caquetá. Revista Policía Nacional de Colombia, Bogotá, v. 8, n. 37-38, Jul./Ago. 1955.

MENDONZA, A. Sociedad geográfica de Colombia: patrimonio nacional. 2011. Disponível em: http://www.sogeocol.edu.co/Pildoras/nota74.htm. Acesso em: 12 nov. 2012.

MUNAKATA, K. História que os livrosdidáticoscontam, depois que acabou a ditadura militar no Brasil. In: FREITAS, M. C. (Org.). Historiografia brasileira em perspectiva. 6.ed. São Paulo: Contexto, 2007.

RIVAS, Laura. El proyecto de patria de los hermanos de las escuelas cristianas. 2011. Disponível em: http://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=periodicohistoriauis.files.wordpress.com%2F...%2Ftrabajo_final_laura_rivas&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fperiodicohistoriauis.files.wordpress.com%2F2009%2F02%2Ftrabajo_final_laura_rivas.doc&ei=ODIiUqLHN9DA4AO5woDgCQ&usg=AFQjCNGQL5BtAkugjKD6gp7sc2BT7NIBag. Acesso em: 12 nov. 2012.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.