Banner Portal
Virtual digital living space (vdls):
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Informatics and education. Initial formation of the teacher. Process of teaching-learning

How to Cite

BACKES, Luciana. Virtual digital living space (vdls):. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 15, n. 2, p. 337–355, 2013. DOI: 10.20396/etd.v15i2.1286. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1286. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

Pre-service teacher education occurs in the stream of interactions among the human beings in congruence with the environment (constituted in the VDLS). Thus, in the process of teaching-learning we consider: the ontogeny of the human beings, the dynamic of relations in the social systems, the congruence among the human beings and digital technologies (DT), the pedagogical practice when teaching and the pedagogical mediation established in the process. During the pre-service education, the teachers represent their perception (through relationships of acceptation, legitimization and mutual respect), establish the disruptions in the auto-poetic social systems, compensate the disruptions incongruence with the environment and establish different structural couplings. The reflecion about the problems occurred during courses of initial formation of the teacher, in the context of VDLS – hybrid digital technology comprised of the DT: Virtual Environment of Learning (VEL); Instantaneous Communicator; Blog and Metaverse. The empiric data, used to reflect on the domains of structural coupling, resulted from the process of interaction of the initial formation courses, developed in Brazil and France, and have been submitted to the methodology of context analysis. The analysis of the data has made it possible to identify, in the courses developed in the context of hybrid digital technological, structural couplings of three domains: structural coupling, technological structural coupling, and structural coupling of virtual digital nature. In this context, it was possible to amplify the reflections on the pedagogical practices developed in the Higher Education by means of DT; to identify the teaching action that is established in the pedagogical mediation; and the proposal of courses that may represent an innovation in the process of teaching-learning.

https://doi.org/10.20396/etd.v15i2.1286
PDF (Português (Brasil))

References

BACKES, L. A formação do educador em mundos virtuais: uma investigação sobre os processos de autonomia e de autoria. 2007. 186 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, São Leopoldo, 2007.

BACKES, L. A configuração do espaço de convivência digital virtual: a cultura emergente no processo de formação do educador. 2011. 362 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, São Leopoldo – co-tutela em Science de l’Education, Université Lumière Lyon 2, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CAPRA, F. A teia da vida. São Paulo: Editora Cultrix, 2004.

GADOTTI, M. Cruzando fronteiras. Teorias, métodos e experiências freirianas. In: TEODORO, A. (Org.). Educar, promover, emancipar. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas, 2001.

LEVY, P. A inteligência coletiva: para uma antropologia do ciberespaço. Rio de Janeiro: Editora 34, 2010.

MARASCHIN, C.; AXT, M. Acoplamento tecnológico e cognição. In: VIGNERON, J.; OLIVEIRA, V. B. (Org.) Sala de aula e tecnologias. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2005. p.39-51.

MATURANA, H. R. Uma nova concepção de aprendizagem. Dois Pontos, Belo Horizonte, v. 2, n.15, p.28-35, jan./jul. 1993.

MATURANA, H. R. Transformación em la convivência. Santiago de Chile: Dólmen Ediciones, 1999.

MATURANA, H. R. Ontologia da realidade. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2002.

MATURANA, H. R. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2005.

MATURANA, H. R.; VARELA, F. J. De máquina e seres vivos: autopoiese: a organização do vivo. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

MATURANA, H. R.; VARELA, F. J. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athena, 2002.

RABARDEL, P. Les hommes e les technologies: approche cognitive des instruments contemporains. Paris: Armand Colin Editeur, 1995.

SCHLEMMER, E. et al. ECoDI: a criação de um Espaço de Convivências Digital Virtual. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 17., Brasília, 2006. [Anais do...]. Brasília: SBIE, 2006.

SCHLEMMER, E. et al. Espaço de convivência digital virtual na formação de professores: um estudo sobre as representações na interação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13., 2007, Curitiba. [Anais do...]. Curitiba: [s.n.], 2007.

SCHLEMMER, E. ECODI: a criação de espaços de convivência digital virtual no contexto dos processos de ensino e aprendizagem em metaverso. Cadernos IHU Ideias (UNISINOS), v. 6, p. 1-31, 2008.

SCHLEMMER, E. Telepresença. Curitiba: Iesde Brasil, 2009.

SCHLEMMER, E. Dos ambientes virtuais de aprendizagem aos Espaços de Convivência Digitais Virtuais – ECODIS: o que se mantêm? o que se modificou? In: VALENTI, C. B.; SACRAMENTO, E. M. (Org.). Aprendizagem em ambientes virtuais: compartilhando ideias e construindo cenários. Caxias do Sul, RS: Educs, 2010.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.