Banner Portal
Writing practices in the research process: formative possibilities
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educational research. Epistemology. Narratives.

How to Cite

CHALUH, Laura Noemi. Writing practices in the research process: formative possibilities. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 15, n. 1, p. 33–47, 2013. DOI: 10.20396/etd.v15i1.1293. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1293. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

 

In this paper, I intend to show the writing process performed from a research in a primary school from an educational municipal network in the interior of São Paulo’ state. To write the research I assumed the narrative from a Benjamin’s perspective. In the first place, that choice shows a researcher who chooses to incorporate itself in its own discourse, and secondly, that this speech has a mark of being tied to the life and its experiences. I believe that the writing process of the research is complex and in that process other understandings can appear that were not previously observed or thought. In this sense, it is important to value the writing process of the research process in its formative dimension.

https://doi.org/10.20396/etd.v15i1.1293
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, N. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVERIA, I. B. de; ALVES, N. (Org.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. 2 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 13-38.

AMORIM, M. Vozes e silêncio no texto de pesquisa em Ciências Humanas. In: Caderno de Pesquisa, n. 116, p. 7-19, julho/2002.

AMORIM, M. A contribuição de Mikhail Bakhtin: a tripla articulação ética, estética e epistemológica. In: FREITAS, M. T.; JOBIM E SOUZA, S.; KRAMER, S. (Org.) Ciências humanas e pesquisa: leitura de Mikhail Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2003. (Coleção questões da nossa época; v. 107).

AMORIM, M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa Editora, 2004.

ARNAUS, R., et al. Epi(diá)logo. In: LARROSA, J. et al. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Laertes, 1995. p. 223-236.

BARTHES, R. Escritores, intelectuais e professores. In: O rumor da língua. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988. p. 313-332.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1996. (Obras escolhidas; v.1).

CHALUH, L. N. Formação e alteridade: pesquisa na e com a escola. 2008. 290f. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de educação, Universidade Estadual de Campinas, 2008.

COLLARES, C. A. L.; MOYSÉS, M. A.; GERALDI, J. W. Educação continuada: a política da descontinuidade. Educação & Sociedade, Campinas, ano XX, n.68. p.202-219, 2001.

FREITAS, M. T. A abordagem sócio-histórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 21-39, jul./2002.

FREITAS, M. T. A perspectiva sócio-histórica: uma visão humana da construção do conhecimento. In: Freitas FREITAS, M. T.; JOBIM E SOUZA, S.; KRAMER, S. (Org.) Ciências humanas e pesquisa: leitura de Mikhail Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2003a (Coleção questões da nossa época; v. 107).

FREITAS, M. T. A pesquisa na perspectiva sócio-histórica: um diálogo entre paradigmas. 2003b. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/26/outrostextos/semariateresaassuncaofreitas.rtf. Acesso em: 22 maio 2007.

FREITAS, M. T. JOBIM e SOUZA, S.; KRAMER, S. Apresentação. In: FREITAS, M. T.; JOBIM E SOUZA, S.; KRAMER, S. (Org.). Ciências humanas e pesquisa: leitura de Mikhail Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2003. p. 7-10. (Coleção questões da nossa época; v. 107).

GARCIA, R. L. A difícil arte/ciência de pesquisar com o cotidiano. In: GARCIA, R. L. (Org.). Método; Métodos; Contramétodos. São Paulo: Cortez, 2003. p. 193-208.

LARROSA, J. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução Alfredo Veiga- Neto. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MIOTELLO, V. A memória do passado em jogo com a memória do futuro constitui sentidos agora. Daí que os projetos de dizer dos sujeitos têm importância. In: ALINE et. al. Veredas Bakhtinianas: de objetos a sujeitos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2006.

NAJMANOVICH, D. O sujeito encarnado: questões para pesquisa no/do cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

OLIVEIRA, I. B. de; ALVES, N. Contar o passado, analisar o presente e sonhar o futuro. In: OLIVERIA, I. B. de; ALVES, N. (Org.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. 2 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 7-12. Disponível em: http://www.incubadora.ufsc.br/index.php/EntreVer/issue/view/338. Acesso em: dez. 2011.

PÉREZ de LARA, N. Escuchar al otro dentro de sí: I parte. [Buenos Aires: FLACSO, 2006a]. Disponível em: http://virtual.flacso.org.ar/mod/book/view.php?id=3910. Acesso em: 13 jun. 2006.

ROCKWELL, E.; EZPELETA, J. Etnografia na pesquisa educacional. In: EZPELETA, J.; ROCKWELL, E. (Org.). Pesquisa participante. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1986. p. 9-30.

VIGOTSKI, L. S. A tragédia de Hamlet: príncipe de Dinamarca. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ZEMELMAM, H. Sujeito e sentido: considerações sobre a vinculação do sujeito ao conhecimento que constrói. In: SANTOS, B. de S. (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. São Paulo: Cortez, 2004. p. 457-468.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.