Banner Portal
Interactive technology as a government of teaching in high school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching. High school. Interactivity. Michel Foucault.

How to Cite

SILVA, Roberto Rafael Dias da. Interactive technology as a government of teaching in high school. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 15, n. 1, p. 48–66, 2013. DOI: 10.20396/etd.v15i1.1294. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1294. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

 

This paper examines contemporary modes of incorporation of teaching in high school in Brazil. Is serving as inspiration of Foucault's analytic theories, it was considered as a condition of possibility for the centrality of techno-scientific knowledge and the advent of the conditions of cognitive capitalism and entering the teaching profession within the plots of contemporary bio-economy. We examine this text one of the technologies of government that lead to contemporary teaching in this stage of Basic Education: interactivity as a way of thinking. The deployment of this technology suggests the creation of interactive teaching, become effective from a pedagogical action politically useful and economically productive. In this sense, learning network, the future as something immediate and interactive professionalism are some of the strategies deployed technology within this government. The consideration of teachers as a public as well as the multiplication of meanings related to the learning society, leading to production of "pedagogy of connection" that in this analysis, the formation of Teaching excel with specific conditions to think, act and communicate . Finally, this article defends the view that interactivity operates as a technology of government optimizing the constitution of contemporary teaching in high school in Brazil.

https://doi.org/10.20396/etd.v15i1.1294
PDF (Português (Brasil))

References

BALL, S. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação e Realidade, n. 35, v. 2, p. 37-55, maio/agosto, 2010.

BELL, D. O Advento da Sociedade Pós-industrial: uma tentativa de previsão social. São Paulo: Cultrix, 1977.

CARTA NA ESCOLA. São Paulo: Editora Confiança, ed. 4, março, 2006.

CARTA NA ESCOLA. São Paulo: Editora Confiança, ed. 20, out., 2007.

CARTA NA ESCOLA. São Paulo: Editora Confiança, ed. 25, abril, 2008a.

CARTA NA ESCOLA. São Paulo: Editora Confiança, ed. 26, maio, 2008b.

CARTA NA ESCOLA. São Paulo: Editora Confiança, ed. 39, set., 2009.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

CORSANI, A. Elementos de uma ruptura: a hipótese do capitalismo cognitivo. In: COCCO, G.; GALVÃO, A.; SILVA, G.; (Org.). Capitalismo cognitivo: trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p. 15-32.

DEAN, M. Governmentality: power and rule in modern society. London: Sage, 1999.

DÍAZ, E. Entre la tecnociência y el deseo: la construcción de una epistemologia ampliada. Buenos Aires: Biblos, 2007.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault. Uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995, p. 231-249.

FOUCAULT, M. Segurança, território, população. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FULLAN, M.; HARGREAVES, A. A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

LIPOVETSKY, G. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004.

LYOTARD, J. A condição pós-moderna. 12.ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

NARODOWSKI, M. Después de clase: desencantos y desafios de la escuela atual. Buenos Aires: Novedades Educativas, 1999.

POPKEWITZ, T. Reforma, conhecimento pedagógico e administração social da individualidade: a educação escolar como efeito de poder. In: IMBERNÓN, F. (org.). A educação no século XXI: os desafios do futuro imediato. Porto Alegre: Artmed, 2000, p. 141-170.

POPKEWITZ, T.; OLSSON, U.; PETERSSON, K. Sociedade de aprendizagem, cosmopolitismo, saúde pública e prevenção à criminalidade. Educação e Realidade, v.34, n. 2, p. 73-96, maio/ago. 2009.

ROSENHOLTZ, S. Teachers workplace: the social organization of schools. Nova York: Longman, 1989.

SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: D. Quixote e IIE, 1992.

SILVA, R. R. D. da. Universitários flexíveis: a gestão dos talentos no capitalismo contemporâneo. Educação UFSM, Santa Maria, v. 35, n. 2, p. 259-272, 2010.

SILVA, R. R. D. da; FABRIS, E. H. O jogo produtivo da educabilidade/governamentalidade na constituição de sujeitos universitários. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 44, p. 352-363, 2010.

SIMONS, M.; MASSCHELEIN, J. The Leaning Society and Governmentality: an introduction. Educational Philosophy and Theory, Abingdon, Oxon, v. 39, n. 4, p. 417-430, 2006.

VEIGA-NETO, A. Na oficina de Foucault. In: KOHAN, W. O.; GONDRA, J. (org.). Foucault 80 anos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 79-91.

VERCELLONE, C.; NEGRI, A. Il rapporto capitale/lavoro nel capitalismo cognitivo. Posse: política, filosofia, moltitudini, novembro, 2007. Disponível em: www.posseweb.net/spip.php?article17. Acessado em: 24/09/2009.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.

ZEICHNER, K. A formação reflexiva de professores: Ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.