Banner Portal
To what extent the bullying influence the increased demand for youth and adults education?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Bullying. School dropout. Youth and adults education. Demand.

How to Cite

JACOMETTI, Márcio; BLASIUS, Luciano; POLIDO, Márcio José; ANDRADE, Murilo Martins de. To what extent the bullying influence the increased demand for youth and adults education?. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 307–326, 2014. DOI: 10.20396/etd.v16i2.1321. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1321. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to describe the process of bullying occurring in schools as a possible cause of school dropout and increasing demand for youth and adult education (YAE) observed in the current Brazilian educational context, in order to seek an answer to the question mooted. This is a theoretical and empirical descriptive essay that uses secondary sources and the life experience of the researchers on bullying to make the analysis. It was shown that public schools are far from being a democratic space always being a hostile environment that discourages the retention of students in regular education. Moreover, many educators are anxious to consolidate the school as a place of wellness, that fighting violence and form new citizens, visualizing the YAE as a way to reverse the process of evasion and bullying. Other researches suggest that the influence of bullying on school dropout is discrete. From these findings, the paper explores possible causes of truancy and the demand by YAE and recommends further research to clarify these issues and the consequences of the bullying process.

https://doi.org/10.20396/etd.v16i2.1321
PDF (Português (Brasil))

References

ABRAMOVAY, Miriam; RUA, Maria das Graças. Violências nas escolas. Brasília: Unesco, 2002. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001257/125791porb.pdf. Acesso em: 24 jan. 2011.

ABRAMOVAY, Miriam. Escola, violência e fantasia. In: Câmara dos Deputados – Comissão de Educação, Cultura e Desporto. Violência nas escolas; reprimir, prevenir ou transformar? Brasília: Câmara dos Deputados, 2003.

ALMEIDA, Kathanne Lopes; SILVA, Anamaria Cavalcante e; CAMPOS, Jocileide Sales. Importância da identificação precoce da ocorrência do bullying: uma revisão de literatura. Revista de Pediatria, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 8-16, 2008.

AQUINO, Júlio Groppa. O mal-estar na escola contemporânea: erro e fracasso em questão. In: AQUINO, Júlio Groppa. (Org.). Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. 4. ed. São Paulo: Summus, 1997, p. 91-109.

BEANE, Alan LaVern. Proteja seu filho do bullying. Rio de Janeiro: BestSeller, 2010.

BLASIUS, Luciano; ASINELLI-LUZ, Araci. Violências: das percepções às ações protetivas. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE, 9., ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, 3., 2009, Curitiba. Anais... Curitiba: PUC, 2009, p. 11402-11412. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/1994_1908.pdf. Acesso em: 18 nov. 2010.

BONDARUK, Roberson Luiz. O império das casas abandonadas: crianças e adolescentes “de rua” e a polícia. Curitiba: Universitária Champagnat, 2005.

BOULDING, Elise. Las mujeres y la violencia social. In: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. La violencia y sus causas. Paris: Unesco, 1981, p. 265-279. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0004/000430/043086so. pdf. Acesso em: 25 jan. 2011.

BOSWORTH, Kris; ESPELAGE, Dorothy L.; SIMON, Thomas R. Factors associated with bullying behavior in middle school students. The Journal of Early Adolescence, London, v. 19, n. 3, p. 341-362, 1999.

BRASIL. Decreto-Lei n. 2.848, de 7 de dezembro de 1940. Dispõe sobre o Código Penal Brasileiro. In: JusBrasil. [http://www.jusbrasil.com.br/legislacao/91614/codigo-penal-decreto-lei-2848-40].

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e da outras providências. In: Presidência da República. [http://www.planalto.gov.br/ccivil/LEIS/L8069.htm].

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, seção 1, p. 27.839, 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei n. 10.826, de 22 de dezembro de 2003. Dispõe sobre registro, posse e comercialização de armas de fogo e munição, sobre o Sistema Nacional de Armas – Sinarm, define crimes e dá outras providências. In: Presidência da República. [http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2003/L10.826.htm].

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Alunas e alunos da EJA. Brasília: Coleção: Trabalhando com a Educação de Jovens e Adultos, 2006.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira (Inep). Sinopse Estatística da Educação Básica 2009. Disponível em: http://www.inep.gov.br/. Acesso em: 28 jan. 2011.

CARVALHOSA, Susana Fonseca; LIMA, Luísa; MATOS, Margarida Gaspar de. Bullying: a provocação/vitimização entre pares no contexto escolar português. In: APOSTILA de Análise Psicológica, v. 4 (XIX), p. 523-537, 2001.

CAMACHO, Luiza Mitiko Yshiguro. Violência e indisciplina nas práticas escolares de adolescentes: um estudo das realidades de duas escolas semelhantes e diferentes entre si. 2000. 256 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da USP, São Paulo.

CERATTI, Márcia Rodrigues Neves. Evasão escolar: causas e conseqüências. (dez., 2008). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/242-4.pdf. Acesso em: 06 fev. 2011.

COSTA, Jurandir Freire. Violência e psicanálise. Rio de Janeiro: Graal, 1986.

CPS/FGV – CENTRO DE POLÍTICAS SOCIAIS DA FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS. Motivos da evasão escolar. São Paulo, 2009. Disponível em: http://www3.fgv.br/ibrecps/TPE/TPE_MotivacoesEscolares_fim.pdf. Acesso em: 07 fev. 2011.

DEBARBIEUX, Eric. Estudos comparativos sobre as violências nas escolas da França, Espanha e Brasil. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO SOBRE VIOLÊNCIAS NAS ESCOLAS, 2004, Brasília. Anais... Brasília: Universidade Católica de Brasília, 2004.

FÁTIMA, Elena de. Violência sexual na criança e no adolescente. Rio de Janeiro: Léon Denis, 2007.

GOMES, Clystine Abram Oliveira. Bullying: o mal da juventude. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HIPNOSE CLÍNICA E HOSPITALAR. 2., 2009, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro, p. 130-135, 2009.

KUTHER, Tara L.; FISHER, Celia B. Victimization by community violence in young adolescents from a suburban city. The Journal of Early Adolescence, v. 18, n. 1, p. 53-76, 1998.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

LOPES NETO, Aramis. Bullying comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, Porto Alegre, v. 81, n. 5, supl., 2005.

MATOS, Margarida Gaspar de; CARVALHOSA, Susana Fonseca. Violência na escola: vítimas, provocadores e outros. Lisboa: FMH/PEPT/GPT, 2001.

MILAN, Cléia Garcia da Cruz. Bullying: discussão sobre atitudes escolares. In: CELLI - COLÓQUIO DE ESTUDOS LINGÜÍSTICOS E LITERÁRIOS. 3., 2007, Maringá. Anais… Maringá, 2009, p. 221-229.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. In: RIBEIRO, Vera Masagão. (Org.). Educação de jovens e adultos: novos leitores, novas leituras. São Paulo: Ação Educativa; Campinas: Mercado das Letras, 2001, p. 15-44.

OLWEUS, Dan. Bully/victim problems among school children: basic effects of a school based intervention program. In: PEPLER, Debra; RUBIN, Kenneth (Ed.). The development and treatment of childhood aggression. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1991.

OLWEUS, Dan. Bullying at school. Oxford e Cambridge: Blackwell, 1993.

OLWEUS, Dan. Annotation: bullying at school: basic facts and effects of a school based intervention program. Journal of Psychology and Psychiatry, v. 43, n. 7, p. 1171-1190, 1994.

PACIEVITCH, Thais. Evasão escolar. In: INFOESCOLA. Educação. 17 set. 2009. Disponível em: http://www.infoescola.com/educacao/evasao-escolar/. Acesso em: 06 fev. 2011.

PEREIRA, Beatriz Oliveira; ALMEIDA, Ana T.; VALENTE, Lucília. Projecto “bullying”: análise preliminar das situações de agressão no ensino básico. ENCONTRO NACIONAL DE LUDOTECAS E ESPAÇOS DE JOGO AO AR LIVRE, 6., 1994, Lisboa. Anais... Lisboa, Portugal: [s.n.], 1994.

PEREIRA, Beatriz Oliveira. Para uma escola sem violência: estudo e prevenção das práticas agressivas entre crianças. Porto: Fundação Calouste Gulbenkian/Fundação para a Ciência e Tecnologia/ Imprensa Portuguesa, 2002.

SALMON, Gilly; JAMES, Anthony, SMITH, David M. Bullying in schools: self reported anxiety, depression, and self esteem in secondary school children. BMJ, London, v. 317, 1998.

SCHELB, Guilherme Zanina. Violência e criminalidade infanto-juvenil: intervenções e encaminhamentos. Brasília: Ipiranga, 2004.

PAIVA, Jane; MACHADO, Maria Margarida; IRELAND, Timothy. Educação de jovens e adultos: uma memória contemporânea, 1996-2004. Brasília: Secad/MEC e UNESCO, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?Itemid=&gid=657&option=com_docman&task=doc_download. Acesso em 30 jul. 2014.

SILVA, Anielson Barbosa da. A fenomenologia como método de pesquisa em estudos organizacionais. In: GODOI, Cristiane Kleinübing; BANDEIRA-DE-MELLO, Rodrigo; SILVA, Anielson Barbosa da. (Org.). Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2010.

SMITH, Peter K. Intimidação por colegas e maneiras de evitá-la. In: DEBARBIEUX, Eric; BLAYA, Catherine. Violência nas escolas e políticas públicas. Brasília: Unesco, 2002.

SUDERMANN, Marlies; JAFFE, Peter; SCHIECK, Elaine; WATSON, Lynn; LEHMANN, Peter; GREER, Grace. ASAP: a school-based anti-violence prevention program. 2. ed. Ottawa, CA: Centre for Children and Families in the Justice System, 1996.

SULLIVAN, Keith. The anti-bullying handbook. Oxford University Press: Auckland, 2000.

VAN MANEN, Max. Researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. London, Ontário: The Althouse Press, State University of New York Press, 1990.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

ZALUAR, Alba; LEAL, Maria Cristina. Violência extramuros e intramuros. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ciências Sociais, v. 12, n. 25, p. 29-47, 1997.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.