Banner Portal
Investigative courseware approach in high school: a study about DNA
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Biology teaching. High school. PIBID. Investigative courseware approach. DNA.

How to Cite

MIGUEL, Kassiana da Silva; BARACHO, Iasmine Campos Alessandra Oliveira; KNECHTEL, Carla Milene; FERRAZ, Daniela Frigo; JUSTINA, Lourdes Aparecida Della. Investigative courseware approach in high school: a study about DNA. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 327–345, 2014. DOI: 10.20396/etd.v16i2.1322. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1322. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This paper is a result of a research performed in the context of the program of
scholarships for beginner teachers, from the subproject of Biological Sciences in a public university of Paraná. The goal was to highlight the reconstruction of the concept of the DNA during the development of a courseware module in a investigative focus with students from the third year of high school of a public school of Paraná. There was a systematic monitoring and data gathering through several instruments. The analysis was organized in four different moments: hypothesis development by the students, the development of drawings about DNA, research performed by the students on the concept of DNA and individual descriptive synthesis. Through the analysis of the results it could be emphasized that the investigative focus allowed the active participation of the students, especially in the class questionings and synthesis development. We highlight also that there was evidences as to the reconstruction of the DNA concept by the students involved.

https://doi.org/10.20396/etd.v16i2.1322
PDF (Português (Brasil))

References

ALBERGARIA, Danilo. Pensando criticamente as novas abordagens de ensino. Com Ciência: revista eletrônica de Jornalismo Científico, Campinas, n.115, 2010.

AMABIS, José Mariano. Uma abordagem histórico-filosófica no ensino de genética. In: ENCONTRO SOBRE TEMAS DE GENÉTICA E MELHORAMENTO, 18, 2001, Piracicaba/SP. Anais do... Piracicaba/SP, 2001. (Tema: Uma abordagem histórico-filosófica no ensino de genética).

AYUSO, Elías; BANET, Enrique. Alternativas a la enseñanza de la genética en educación secundaria. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, p. 133-157, 2002.

AZEVEDO, Maria Cristina Paternostro Stella de. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa. (Org.). Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Thomson, 2006.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BAKER, William Perry; LAWSON, Anton Eric. Complex instructional analogies and theoretical concept acquisition in college genetics. Science Education, p. 665-683, 2001.

BANET, Enrique; AYUSO, Elías. Introducción a la genética en la enseñanza secundaria y bachillerato: I. Contenidos de enseñanza y conocimientos de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, p. 137-153, 1995.

BORGES, Antônio Tarciso. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002.

CABALLER-SENABRE, Maria Jesús; GIMÉNEZ, Isabel. Las ideas de los alumnos y alumnas acerca de la estructura celular de los seres vivos. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, p. 172-180, 1992.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa. Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning Thompson, 2004.

CAMARGO, Solange Soares; INFANTE-MALACHIAS, Maria Elena. A genética humana no Ensino Médio: algumas propostas. Genética na Escola, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 14-16, 2007.

CHATTOPADHYAY, Amitabha. Understanding of genetics information in higher secondary students in northeast India and the implications for genetics education. Cell Biologycal Education, v. 4, p. 97–104. 2005.

CLEMENT, Luiz; TERRAZZAN, Eduardo Adolfo. Atividades Didáticas de Resolução de Problemas e o Ensino de Conteúdos Procedimentais. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, Argentina, n. 6, 2011.

DUSCHL, Richard. La valorización de argumentaciones y explicaciones: promover estrategias de retro alimentación. Ensenãnza de las Ciencias, Barcelona, v.16, n.1, p. 3-20, 1998.

FERREIRA, Márcio Elias; BORGES NETO, Carlos Rodrigues. A importância da pesquisa genômica e o sequenciamento de DNA. Comunicado Técnico – EMBRAPA, Brasília, n.91, p.1-4, dez. 2003.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 2.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

GIL PEREZ, Daniel; VALDEZ-CASTRO, Pablo. La orientación de las práctices de laboratorio como investigación: un ejemplo ilustrativo. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, v. 2, n. 14, 1996.

GIORDAN, André; VECCHI, Gérard. As origens do saber: das concepções dos aprendentes aos conceitos científicos. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 1996.

HODSON, Derek. Hacia un Enfoque más Crítico del Trabajo de Laboratorio. Enseñanza de las Ciências, Barcelona, v. 12, n.3, p. 299-313. 1994.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2004.

LEWIS, Jenny; LEACH, John; WOOD-ROBINSON, Colin. Chromosomes: the missing link- Young people’s understanding of mitosis, meiosis and fertilization. Journal of Biological Education, v. 34, n. 4, p. 189– 200. 2000.

LEWIS, Jenny; LEACH, John; WOOD-ROBINSON, Colin. What’s a cell? – young people’s understanding of the genetic relationship between cells, within an individual. Journal of Biological Education, v. 34, n. 3, p. 129-132, 2000.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens educativas. São Paulo: EPU, 1986.

MAUÉS, Ely Roberto da Costa; LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro. Ciências: atividades investigativas nas séries iniciais. Presença Pedagógica, Porto Alegre, v. 72, p. 34-43, 2006.

MACHADO, Ana Maria Nogueira. Pesquisa escolar: uma questão para resolver. 1989. 92 f. Dissertação (Mestrado em Biblioteconomia) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 1989.

MARBACH-Ad, Gili. Attempting to break the code in students’ comprehension of genetics concepts. Journal of Biological Education. v. 35, p. 183-189. 2001.

MOREIRA, Leandro Márcio. O uso do corpo como ferramenta pedagógica: um modelo alternativo que desconsidera a ausência de recursos específicos para o ensino de bioquímica e biologia molecular no ensino fundamental. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, São Paulo, n. 1, 2007.

NEWMAN, William; ABEL, Sandra; HUBBARD, Paula; MC DONALD, James; OTAALA, Justine; MARTINI, Mariana. Dilemmas of teaching inquiry in elementary Science methods. Journal of Science Teacher Education, v. 4, n. 15, 2004.

OLIVEIRA, Jane Raquel Silva. Contribuições e abordagens experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae, v. 12, n.1, p. 139-153, 2010.

PAVAN, Octavio Henrique de Oliveira. Evoluindo genética: um jogo educativo. Campinas: Ed. Unicamp, 1998.

PAIVA, Ana Luiza Bittencourt; MARTINS, Carmen Maria De Caro. Concepções Prévias de alunos de terceiro ano do Ensino Médio a respeito de temas na área de Genética. Ensaio Pesquisa em educação em ciências, Belo Horizonte, v. 7, 2005.

PONTE, João Pedro Mendes. Investigar, ensinar e aprender. Actas do profMat, 2003. Disponível em: http://www.ime.usp.br/~brolezzi/disciplinas/20121/mat1500/investigar.pdf. Acesso em: 20 set. 2013.

RODRIGUES, Cibele; MELLO, Márcio. A prática no ensino de genética e biologia molecular: desenvolvimento de recursos didáticos para o Ensino Médio, 2005. Disponível em: http://www.pucminas.br/seminarioprograd/iv_seminario/pdfs/puc_prat_ens_gen.pdf. Acesso em: 20 set. 2013.

SÁ, Eliane Ferreira; PAULA, Helder de Figueiredo; LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro; AGUIAR, Orlando Gomes. As características das atividades investigativas segundo tutores e coordenadores de um curso de especialização em ensino de ciências. IN: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 6, 2007, Florianópolis/SC, Atas do... Florianópolis: [s.n.], 2007.

SAVIANI, Dermeval. Contribuição à elaboração da nova LDB: um início de conversa. ANDE, Brasília, n. 13, p. 5-14, 1988.

SOARES, Kátia da Costa; PINTO, Marcelo da Conceição; ROCHA, Marcos de Oliveira. Cada lócus por si mesmo: por onde andam esses genes? Universidade Federal do Rio de Janeiro/ PROMED/UFRJ, Genética na sala de aula: estratégias de ensino e aprendizagem, 2005. Disponível em:http://www.ccmn.ufrj.br/curso/trabalhos/PDF/biologiatrabalhos/geneticagenetica4.pdf. Acesso em: 16 set. 2013.

TAUCEDA, Karen Cavalcanti; PINO, José Cláudio Del. Modelos e outras representações mentais no estudo do DNA em alunos do ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, Rio Grande do Sul, v. 15, p. 337-354, 2010.

VOGT, Carlos. Ensino e aprendizagem: Problemas como solução. ComCiência- Revista eletrônica de Jornalismo Científico, Campinas, v. 115, 2010.

WATSON, Road. Student’s discutions in practical scientific inquiries. International Journal Science education, v. 26, n 1, 25-45, 2004.

WATSON, James Dewey; CRICK, Francis Harry Compton. A structure for desoxyribose nucleic acid. Nature, v. 171, p. 737-738, 1953.

WILSEK, Marilei Aparecida Gionedis; TOSIN, João Angelo Pucci. Ensinar e aprender ciências no ensino fundamental com atividades investigativas através da resolução de problemas. [Curitiba] : Secretaria de Estado da Educação, Programa de Desenvolvimento Educacional. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos. Acesso em: 18 set. 2013.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.