Banner Portal
Interactive learning objects: Participation and performance of science students
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Distance education. Science education. Learning object. Evaluation.

How to Cite

PAGNOSSIN, Ivan Ramos; CAVALCANTI, Carolina Magalhães Costa; SOLEDADE, Roberta Takahashi; MARQUES, Gil da Costa. Interactive learning objects: Participation and performance of science students. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 362–380, 2014. DOI: 10.20396/etd.v16i2.1324. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

Due to the growing presence of digital technologies in day-to-day activities, reports of its use in education have been made in Brazil and abroad. The creation and use of increasingly interactive learning objects emerge as alternatives to the teaching materials commonly adopted in distance education such as instructional videos, texts and questionnaires. Aiming to contribute in this scenario, this work presents qualitative and quantitative results of participation and performance of students of the undergraduate blended science teaching course, that exists by a partnership between Universidade de São Paulo and Universidade Virtual do Estado de São Paulo, in the use of interactive
learning objects based on situation-problems. Among other results, this work identifies a quantitative correlation between participation and evaluation, and between performance and evaluation. It also sets guidelines and strategies to promote the use and evaluation of these resources in distance learning and
blended courses.

https://doi.org/10.20396/etd.v16i2.1324
PDF (Português (Brasil))

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DIST NCIA. Censo EAD.br: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2012. Curitiba: Ibpex, 2013. Disponível em: http://www.abed.org.br/censoead/censoEAD.BR_2012_pt.pdf. Acesso em: 23 jun. 2014.

BASSANI, Patricia Scherer; BEHAR, Patricia Alejandra. Análise das interações em ambientes virtuais de aprendizagem: uma possibilidade para avaliação da aprendizagem em EAD. RENOTE: Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p.1-10, jul. 2006. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/14044. Acesso em: 12 jul. 2014.

BEHAR, Patrícia Alejandra. Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BEHAR, Patricia Alejandra; PASSERINO, Liliana; BERNARDI, Maira. Modelos pedagógicos em educação a distância: pressupostos teóricos para a construção de objetos de aprendizagem. RENOTE: Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 5, n. 2, dez. 2007. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/14242. Acesso em: 23 jun. 2014.

BIZZO, Nelio; KAWASAKI, Clarice Sumi. Este artigo não contem colesterol: pelo fim das imposturas intelectuais no ensino de ciências. Revista de Educação, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 25-34, 1999.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais para o ensino fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1997.

DUTRA, Renato Luiz; TAROUCO, Liane Margarida; PASSERINO, Liliana. Avaliação formativa usando Objetos de Aprendizagem SCORM. RENOTE: Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v.6, n. 1, p.1-8, jul. 2008. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/14588. Acesso em: 22 jul. 2014.

FILATRO, Andrea. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.

HUMMEL, Hans et al. Educacional modelling language and learning design: new opportunities for instructional reusability and personalized learning. Int. J. Learning Technology, v. 1, n. 1, p. 111-126, 2004. Disponível em: http://www.inderscience.com/info/inarticle.php?artid=3685. Acesso em: 24 maio 2013.

MARQUES, Gil da Costa; CAVALCANTI, Carolina Costa. Educação a distância na Universidade de São Paulo: desafios no processo de implantação de um novo modelo educacional. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 10, n. 2, p. 37-53, jun. 2009. Disponível em: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-71381. Acesso em: 20 jun. 2014.

PIAGET, Jean. Aprendizagem e conhecimento. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1974.

POLSANI, Pithamber. Use and abuse of reusable learning objects. Journal of Digital Information, v. 3, n. 4. 2003. Disponível em: http://journals.tdl.org/jodi/index.php/jodi/article/view/89/88. Acesso em: 23 jun. 2014.

SAMPAIO, Romilson Lopes; ALMEIDA, Ana Rita Silva. Aprendendo matemática com objetos de aprendizagem. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 64-75, abr. 2010. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/290. Acesso em: 20 jun. 2014.

SANTOS, Ana Maria Pereira dos. Inovações no ensino de ciências e na educação em saúde: um estudo a partir do Projeto Finlay. 2005. 176 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. 2005. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-02042007-104424/pt-br.php. Acesso em: 23 jun. 2014.

SCHLEMMER, Eliane. Metodologias para educação a distância no contexto da formação de comunidades virtuais de aprendizagem. In: BARBOSA, Rommel Melgaço (Org.). Ambientes virtuais de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed. 2005, p. 29-49.

SILVA, Rejane Maria Ghisolfi; FERNANDES, Márcia Aparecida. Produção e desenvolvimento de objetos de aprendizagem para o ensino de química: implicações na formação docente. In: SOUZA JUNIOR, Arlindo José de ET AL. (Org.). Informática na educação: elaboração de objetos de aprendizagem. Uberlândia: EDUFU, 2007. p. 61-74.

TAVARES, Romero. Aprendizagem significativa, codificação dual e objetos de aprendizagem. RBI: Revista Brasileira de Informática na Educação, São Carlos, v. 18, n. 2, p.4-16, 2010. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/1205. Acesso em: 20 jun. 2014.

TORREZZAN, Cristina Alba Wildt. Design pedagógico: um olhar na construção de materiais educacionais digitais. RENOTE: Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 7, n. 3, p.1-7, dez. 2009. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/13569. Acesso em: 23 jun. 2014.

WILEY, David. Connecting learning objects to instructional design theory: a definition, a metaphor, and a taxonomy. In: WILEY, David. The instructional use of learning objects: online version. 2000. Disponível em: http://reusability.org/read. Acesso em: 20 jun. 2014.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.