Banner Portal
Reflections of online mediations in the process of continuing teacher training focusing on local environmental problems
PDF (English)

Palavras-chave

Formação de professores. Estudo de campo. Tecnologia educacional. Mediação sociocultural.

Como Citar

HORNINK, Gabriel Gerber; COMPIANI, Maurício. Reflections of online mediations in the process of continuing teacher training focusing on local environmental problems. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 19, n. 4, p. 773–794, 2017. DOI: 10.20396/etd.v19i4.8646285. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8646285. Acesso em: 20 abr. 2024.

Resumo

The city walls go beyond their physical aspect towards the perception that invisible walls divide society and generate significant impacts. This theme was part of the fieldwork for high school students from public schools in Campinas-SP (Brazil) in the context of the Anhumas River in the School Project (ARS). The fieldwork Walls was developed by a multidisciplinary group of teachers through face-to-face meetings and online activities in the TelEduc learning virtual environment. This work focuses on how online mediation with face-to-face interaction allowed the construction of the fieldwork, making participants think critically about social and spatial organization. To analyze this process, the mediated action theory was used, admitting “agents-acting-with-cultural-tools” and statements as units of analysis. A method was developed to analyze the online forum and its relations, together with other TelEduc data and interviews. The results indicate a strong relationship between online and face-to-face discussions, although at an early stage of the use of digital technology, highlighting the possibility of an independent access schedule. The analysis of semantic flows in the forums indicated the route for the construction of the concept of walls, starting with concrete / physical walls and proceeding to the abstract and the consequences for the use and occupation of space. The enhancement of the work was expected from the use of digital technologies, which actually happened, though culturally there remains a difficulty in online collaborative work, which highlights the use of email regarding the diversity of tools, requiring a deeper process of digital enculturation.

https://doi.org/10.20396/etd.v19i4.8646285
PDF (English)

Referências

ANDRADE, Pedro Ferreira. Aprender por projetos, formar educadores. In. VALENTE, José Armando (Org.). Formação de educadores para o uso da informática na escola. Campinas: NIED/UNICAMP, 2003.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Speech Genres and Other Late Essays. Austin: University of Texas Press, 1986.

BRIGUENTI, Ederson Costa; SANTOS, Patrícia Nogueira; FRAILE, Ofélia Ortega; VACCARI, Carlos Augusto; AMARAL, Vânia Rosalva; HORNINK, Gabriel Gerber. Subgrupo Linguagens e representações, 2009. In. Compiani, Mauício; et al. 2° Relatório parcial do projeto Fapesp ensino público (Relatório de pesquisa). Campinas, SP: Unicamp, 2009.

CASTELLS, Manuel. The internet Galaxy: Refletions on the Internet, Business and society. Oxford: Oxford University Press, 2003.

COMPIANI, Maurício; SCHNETZLER, Roseli Pacheco Categorías de interacción y del discurso entre profesor-alumnos. Un estudio de caso em geociencias, 1998 In: BANET, Enrique Hernández.; PRO, A. (Coord). Investigación e innovación en la enseñanza de las ciencias. Murcia: Universidade de Murcia, p.204-213, 1998.

CONSTANTINO, Gustavo Daniel. Discurso didáctico electrónico: los modos de interacción discursiva en el aula virtual en contraste con el aula presencial. Revista Linguagem em (Dis)curso, v. 6, n. 2, 2006. Available in: http://www3.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/0602/05.htm. Access in: 05.jan.2016.

GIORDAN, Marcelo. Uma perspectiva sociocultural para os estudos sobre elaboração de significados em situações de uso do computador na Educação em Ciências. Livre docência, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

GIORDAN, Marcelo. O computador na educação em ciências: breve revisão crítica acerca de algumas formas de utilização. Ciências & Educação. v. 12, n. 2, p. 279-304, 2005. Available in http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v11n2/09.pdf. Access in: 06.jan.2016.

JONES, Rodney H; NORRIS, Sigrid. Introducing mediated action. In: NORRIS, Sigrid; JONES, Rodney H. (ed). Discourse in Action: introducing mediated discourse analysis. New York: Taylor & Francis Inc, 2005.

MOREIRA, Gleice Maria de Oliveira. Tecnologias de informação e comunicação na escola pública: sentidos produzidos na formação continuada de professores. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005. Available in: http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/5122. Access in: 15/dez/2015.

NEVADO, Rosane Aragón. Espaços interativos de construção de possíveis: uma nova modalidade de formação de professores. Tese (Doutorado) – Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001.

NICOLACI-DA-COSTA, Ana Maria. Primeiros contornos de uma nova "configuração psíquica". Cadernos Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 71-85, 2005. Available in: http://www.cedes.unicamp.br. Access in: 28.nov. 2015.

OLIVEIRA, Eloiza da Silva Gomes; CAPELLO, Cláudia; REGO, Marta Lima; VILLARDI, Raquel. Processo de aprendizagem em uma perspectiva sócio – interacionista ... ensinar é necessário, avaliar é possível. In Resumo do 11o Congresso Internacional de Ensino a Distância, Rio de Janeiro, 2004. Available in: http://www.abed.org.br/congresso2004/por/htm/171-TC-D4.htm. Access in: 10.dez.2015.

Oliveira, Lúcia Maria Pesce. Educação a distância, 2002. In: Moraes, Maria Cândica (Org). Educação a distância: fundamentos e práticas. Campinas: NIED/UNICAMP, 2002.

RODRIGUES Júnior; Adail Sebatião; PAIVA, Vera Lúcia Menezes.Fóruns on-line: intertextualidade e footing na construção do conhecimento. In. MACHADO, Ida Lucia; MELLO, Renato. (Org.). Gêneros: reflexões em Análise do Discurso. Belo Horizonte, MG: Faculdade de Letras da UFMG, 2004, p.171-189.

TORRES, Roseli Buzanelli; COSTA, Maria Conceição; NOGUEIRA, Francisco de Paula; PERES Filho; Archimedes (Coord.).. Recuperação ambiental, participação e poder público: uma experiência em Campinas. Relatório de Pesquisa, Campinas, 2006. Available in: http://www.iac.sp.gov.br/projetoanhumas. Access in: 23.nov.2015.

VALENTE, José Armando; PRADO, Elisabette Brisola Brito. A educação a distância possibilitando a formação do professor. In. Moraes, Maria Cândida (Org). Educação a distância: fundamentos e práticas. Campinas: NIED/UNICAMP, 2002

WERTSCH, James V. Mind as Action. Oxford: Oxford University Press, 1998.

WERTSCH, James V. Voces de la Mente. Madrid: Gráficas Rógar, 1993.

A ETD - Educação Temática Digital utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.