Banner Portal
The written production of argumentative and dissertation text: a didactic project based on Bakhtin's philosophy
PDF

Palavras-chave

Argumentative and dissertation text. Teaching. Bakhtin’s philosophy. Portuguese language. School.

Como Citar

COSTA, Marcos Rogério Martins; COELHO, Patricia Margarida Farias; MEDINA, Irene Garcia. The written production of argumentative and dissertation text: a didactic project based on Bakhtin’s philosophy. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 20, n. 2, p. 518–538, 2018. DOI: 10.20396/etd.v20i1.8647043. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8647043. Acesso em: 19 abr. 2024.

Resumo

This article is characterized as a theoretical and practical research related to a project developed during the year 2015 in two schools - one public, the other private- , in the city of Birigui, State of São Paulo, Brazil. The main goal of the study was to analyze: the pedagogical project and the teachers’ activities oriented towards teaching and learning of argumentative and dissertation texts. The methodology used in this research comprised: (i) visiting both schools, (ii) producing a description of ongoing school practices, with focus on the teaching of argumentative and dissertation texts, (iii) suggesting a teacher’s activity to improve this apprenticeship, (iv) putting this activity into practice and (v) analyzing obtained results. The theoretical framework used for this study was the Bakhtinian philosophy (BAKHTIN, 2013; 2006a; 2006b; 2006c; 2006d; 2010; 2013; VOLOSHINOV, 1986). This theoretical approach was chosen due to the importance of comprehension of the text not just as an amalgamated set of words, phrases and paragraphs; other than that, we understand it as a structure of meaning, in which we encounter linguistic forms, ideologies and discursive stance. At last, we can say the results show that the argumentative texts render assistance to the development of the students’ argumentative competence and skill, that is, in their ability to argue and organize ideas in a communicative situation.

https://doi.org/10.20396/etd.v20i1.8647043
PDF

Referências

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Speech genres and other late essays. Translation by Vern W. McGee. Austin: Univ. of Texas, 1986.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. Translation by Paulo Bezerra. 4th ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2006a. p. 261-306.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. O autor e o personagem na atividade estética. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. Translation by Paulo Bezerra. 4th ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2006b. p. 3-186.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Metodologia das ciências humanas. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. Translation by Paulo Bezerra. 4th ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2006c. p. 393-410.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Apontamentos de 1970-1971. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. Translation by Paulo Bezerra. 4th ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2006d. p. 367-392.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Para uma filosofia do ato responsável. Translation by Valdemir Miotello and Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João, 2010.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Questões de estilística no ensino da língua. Translation by Sheila Grillo and Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo,SP: Ed. 34, 2013.

BARBOSA, Jaqueline. Trabalhando com os gêneros do discurso: uma perspectiva enunciativa para o ensino de língua portuguesa. PhD. Thesis (Doctoral Research in Applied Linguistics and Language Teaching) Postgraduate Studies Program in Applied Linguistics and Language Studies (LAEL), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2001.

BRAIT, Brait; ROJO, Roxane. Gêneros: artimanhas do texto e do discurso. São Paulo, SP: Escolas Associadas, 2003.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio. Vol. 1. Linguagens, códigos e suas tecnologias / Secretaria de Educação Básica. Brasília-GO: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. (Ensino Médio). Brasília, GO: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2000.

COELHO, Patrícia Margarida Farias; COSTA, Marcos Rogério Martins. Os gêneros do discurso no espaço escolar: da teoria à prática pedagógica. Revista Querubim, Rio de Janeiro, Ano 9, n.19, p. 72-77, 2013.

COSTA, Marcos Rogério Martins; COELHO, Patrícia Margarida Farias. A produção escrita na sala de aula: trabalhando com textos. Intersecções. Jundiaí, v. 6, p. 19-39, 2013.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Bakhtin e a psicologia. In: FARACO, Carlos Alberto; TEZZA, Cristovão; CASTRO, Gilberto de. (Orgs.). Diálogos com Bakhtin. Curitiba, PR: Ed. da UFPR, 1996. p. 141-160.

GOVERNO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Programa de qualidade da escola – Norma técnica. São Paulo, SP: Secretaria do Estado da Educação, 2011.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Apresentação do ENEM. 2014. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=183&Itemid=310. Access: 12 abr. 2017.

PERRENOUD, Phillipe. Avaliação da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Translation by Patrícia Ramos. Porto Alegre: Artmed, 1999.

PLATIN, Christian. L’Argumentation. Paris: Èditions du Seuil, 1996.

PONZIO, Augusto. A concepção bakhtiniana do ato como dar um passo. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Para uma filosofia do ato responsável. Translation by Vlademir Miotello and Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João, 2010.

ROJO, Roxane. A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCNs. São Paulo,SP: EDUC; Campinas: Mercado de Letras, 2000.

SÃO PAULO (Estado). Secretária da Educação. Língua Portuguesa: Linguagens, códigos e suas tecnologias. 3ª série do Ensino Médio. 3º e 4º bimestres. São Paulo: Secretária da Educação, 2012.

SCHNEUWLY, Bernard. Le travail enseignant. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. (Orgs.). Des objets enseignés en classe de français – Le travail de l’enseignant sur la rédaction de texts argumentatifs et sur la subordonnée relative. Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2009. p. 29-43.

VOLOSHINOV, Valentin Nikolaevic. Marxism and the philosophy of language. Translation by Ladislav Matejka e I. R. Titunik. Cambridge/ Massachusetts/ London: Harvard Univ., 1986.

ZABALA, Antoni; ARNAU, Laia. (2010). Como aprender e ensinar competências. Translation by Carlos Henrique. Lucas Lima. Porto Alegre: ArtMed, 2010.

A ETD - Educação Temática Digital utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.