Banner Portal
Ethnomatematics three pedagogical proposals for basic education
PDF

Keywords

Mathematics. Ethnomathematics. Apprenticeship. Teaching. Curriculum.

How to Cite

BANDEIRA, Francisco de Assis. Ethnomatematics three pedagogical proposals for basic education. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 19, n. 3, p. 622–652, 2017. DOI: 10.20396/etd.v19i3.8648366. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648366. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The Ethnomathematics diffusion in the scope of fundamental school is still scarce, despite its proposals for the pedagogical action. In view of that, I present three researches directed to the teaching of fundamental education under the light of the dambrosian conceptions of Ethnomathematics. The first objectivates mathematical knowledge familiar to potters living in Currais Novos Village, Rio Grande do Norte, to contribute to the elaboration of a pedagogical proposal dialoguing with formal mathematical knowledge taught in schools established there. The second is the report of an educational experience with 6th grade fundamental school pupils living in a community of red pottery industrial workers established in Russas, Ceará. The third suggests a curricular analysis in mathematical education associating formal Mathematics with mathematical knowledge of a horticulturists’ village located in Natal, Rio Grande do Norte. One of the results of the third research presented the pupils that Mathematics exists not only in the class-room, in the books, but everywhere, and the it varies because cultures vary, too, as told a pupil who knew both mathematics: the one of schools’, and that other of the horticulturists’, but he preferred the latter because it was more familiar to him. The second research revealed that, when pupils are placed as the responsible for the process of data recollecting and analysis emerging from their own socio-cultural context, it adds to creating a discussion space in class-room, where the students turn to be critical subjects of their own reality.

https://doi.org/10.20396/etd.v19i3.8648366
PDF

References

ARAÚJO JÚNIOR, Gilberto Cunha. A etnomatemática em uma cerâmica da região do Seridó-RN. Dissertação de Mestrado. Natal, RN: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2013.

ANDRÉ, Marli E. D. A. Etnografia da prática escolar. Campinas, SP: Papirus, 2000.

BANDEIRA, Francisco de Assis. A cultura de hortaliças e a cultura matemática em Gramorezinho: uma fertilidade sociocultural. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2002.

BANDEIRA, Francisco de Assis. Pedagogia Etnomatemática: ações e reflexões em matemática do ensino fundamental com um grupo sociocultural específico. Tese de Doutorado. Natal, RN: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2009.

BANDEIRA, Francisco de Assis. Pedagogia Etnomatemática: ações e reflexões em matemática do ensino fundamental. Natal, RN: EDUFRN, 2016.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2001.

GERDES, Paulus. Cultura e o despertar do pensamento geométrico. Curitiba, PR: UFPR, 1991.

GOMES, Ana Lúcia Aragão. A dinâmica do pensamento geométrico: aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significados. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Natal, RN: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 1997.

GONÇALVES, Paulo Gonçalo Farias. A etnomatemática dos trabalhadores das cerâmicas de Russas-CE e o contexto escolar: delineando recomendações pedagógicas a partir de uma experiência educacional. Dissertação de Mestrado. Natal, RN: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2013.

GRANDO, Neiva Inês. A matemática na agricultura e na escola. Dissertação de Mestrado em Psicologia. Recife, PE: Universidade Federal de Pernambuco, 1998.

HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro, RJ: Objetiva, 2009.

KNIJNIK, Gelsa. Educação matemática, culturas e conhecimentos na luta pela terra. Santa Cruz do Sul, RS: EDUNISC, 2006.

ROSA, Milton; OREY, Daniel C. Educação matemática: algumas considerações e desafios na perspectiva etnomatemática. Revista Educação Popular, v. 8, p. 55-63, 2009.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.