Abstract
References
ARENDT, Hannah. The Crisis in Education (1958). In: ARENDT, H. Between Past and Future: Eight Exercises in Political Thought. New York: Penguin, 1977.
DURÁN, Maximiliano. Simón Rodríguez. Una filosofía de la radical novedad. Caracas: Ediciones del Solar, 2016.
FOUCAULT, Michel. A hermenéutica do sujeito. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2006.
KOHAN, Walter. O mestre inventor. Simón Rodríguez. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2013.
KOHAN, Walter; MARTINS, Fabiana; VARGAS, Maria Jacintha (orgs). Encontrar escola: o ato educativo e a experiência da pesquisa em educação. Rio de Janeiro, RJ: Lamparina, 2013.
KOHAN, Walter; MASSCHELEIN, Jan. Filosofia como (auto)educação: para fazer a voz do pedagogo ser ouvida. In: MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A pedagogía, a democracia, a escola. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2014. p. 197-235.
LIDDELL, Henry G., SCOTT, Robert. A Greek English Lexicon. Oxford: Clarendon Press, 1958. New Edition by Henry Stuart Jones, 1966.
MASSCHELEIN, Jan. O mundo mais uma vez. Andando sobre linhas. In: KOHAN, Walter; MARTINS, Fabiana; VARGAS, Maria Jacintha (orgs). Encontrar escola: o ato educativo e a experiência da pesquisa em educação. Rio de Janeiro, RJ: Lamparina, 2013. p. 259-264.
MASSCHELEIN, Jan. Filosofia como (auto)educação: para fazer a voz do pedagogo ser ouvida. In: MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A democracia, a pedagogia, a escola. Belo Horizonte, BH: Autêntica, 2014. p. 7-24.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2013.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A democracia, a pedagogia, a escola. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2014.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. The language of the school: alienating or emancipating? In: KOHAN, Walter; LOPES, Sammy; MARTINS, Fabiana (orgs.) O ator de educar em uma língua ainda por ser escrita. Rio de Janeiro, RJ: NEFI, 2106. p. 291-300.
PUIGGRÓS, Adriana. De Simón Rodríguez a Paulo Freire. Educación para la integración latinoamericana. Buenos Aires: Colihue, 2005.
RANCIÈRE, Jacques. Le maître ignorant. Paris: Fayard, 1987. Trad. Port. O mestre ignorante. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2002.
RANCIÈRE, Jacques. Ecole, production, égalité. In: L’école de la démocratie. Edilig: Fondation Diderot, 1988.
RODRÍGUEZ, Simón. Obras completas. Caracas: Presidencia de la República Bolivariana de Venezuela, 2001.
RODRÍGUEZ, Simón. Inventamos ou erramos. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2016.
SERRES, Michel. Le tiers-Instruit. Paris: François Bourin, 1991.
SIMONS, Maarten; MASSCHELEIN, Jan. School experiences: an attempt to find a pedagogical voice. In: KOHAN, Walter; LOPES, Sammy; MARTINS, Fabiana (orgs.) O ator de educar em uma língua ainda por ser escrita. Rio de Janeiro, RJ: NEFI, 2016. p. 249-258.
The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.