Banner Portal
Entre nós, em defesa de uma escola
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Masschelein
Jan. Escola pública. Invenção.

How to Cite

KOHAN, Walter Omar. Entre nós, em defesa de uma escola. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 19, n. 4, p. 590–606, 2017. DOI: 10.20396/etd.v19i4.8648631. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648631. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

https://doi.org/10.20396/etd.v19i4.8648631
PDF (Português (Brasil))

References

ARENDT, Hannah. The Crisis in Education (1958). In: ARENDT, H. Between Past and Future: Eight Exercises in Political Thought. New York: Penguin, 1977.

DURÁN, Maximiliano. Simón Rodríguez. Una filosofía de la radical novedad. Caracas: Ediciones del Solar, 2016.

FOUCAULT, Michel. A hermenéutica do sujeito. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2006.

KOHAN, Walter. O mestre inventor. Simón Rodríguez. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2013.

KOHAN, Walter; MARTINS, Fabiana; VARGAS, Maria Jacintha (orgs). Encontrar escola: o ato educativo e a experiência da pesquisa em educação. Rio de Janeiro, RJ: Lamparina, 2013.

KOHAN, Walter; MASSCHELEIN, Jan. Filosofia como (auto)educação: para fazer a voz do pedagogo ser ouvida. In: MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A pedagogía, a democracia, a escola. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2014. p. 197-235.

LIDDELL, Henry G., SCOTT, Robert. A Greek English Lexicon. Oxford: Clarendon Press, 1958. New Edition by Henry Stuart Jones, 1966.

MASSCHELEIN, Jan. O mundo mais uma vez. Andando sobre linhas. In: KOHAN, Walter; MARTINS, Fabiana; VARGAS, Maria Jacintha (orgs). Encontrar escola: o ato educativo e a experiência da pesquisa em educação. Rio de Janeiro, RJ: Lamparina, 2013. p. 259-264.

MASSCHELEIN, Jan. Filosofia como (auto)educação: para fazer a voz do pedagogo ser ouvida. In: MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A democracia, a pedagogia, a escola. Belo Horizonte, BH: Autêntica, 2014. p. 7-24.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2013.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A democracia, a pedagogia, a escola. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2014.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. The language of the school: alienating or emancipating? In: KOHAN, Walter; LOPES, Sammy; MARTINS, Fabiana (orgs.) O ator de educar em uma língua ainda por ser escrita. Rio de Janeiro, RJ: NEFI, 2106. p. 291-300.

PUIGGRÓS, Adriana. De Simón Rodríguez a Paulo Freire. Educación para la integración latinoamericana. Buenos Aires: Colihue, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. Le maître ignorant. Paris: Fayard, 1987. Trad. Port. O mestre ignorante. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2002.

RANCIÈRE, Jacques. Ecole, production, égalité. In: L’école de la démocratie. Edilig: Fondation Diderot, 1988.

RODRÍGUEZ, Simón. Obras completas. Caracas: Presidencia de la República Bolivariana de Venezuela, 2001.

RODRÍGUEZ, Simón. Inventamos ou erramos. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2016.

SERRES, Michel. Le tiers-Instruit. Paris: François Bourin, 1991.

SIMONS, Maarten; MASSCHELEIN, Jan. School experiences: an attempt to find a pedagogical voice. In: KOHAN, Walter; LOPES, Sammy; MARTINS, Fabiana (orgs.) O ator de educar em uma língua ainda por ser escrita. Rio de Janeiro, RJ: NEFI, 2016. p. 249-258.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.