Banner Portal
Learning in art and cellphone
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Art-Education
Art teaching
Experience
Aesthetic

How to Cite

SILVA, Tácia Graciele de Albuquerque; PINTO, Anamelea de Campos. Learning in art and cellphone: personal and technical looks mediated by interactive experience with digital photography. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 2, p. 421–440, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i2.8652412. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652412. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

This work has as its theme the forms of personal and technical interaction that were constituted in the learning in Art with the use of mobile devices. Looking to answer the following problem: What interactions are formed in learning in Art with mobile devices? In order to constitute this study, the notions of interaction and experience were articulated according to John Dewey applied in the triangular approach in the teaching of Art conceived by Ana Mae Barbosa. This article is a cross-section of a research that was done in partnership with a teacher-mediator of Art in a State School, through an intervention research with 42 adolescents and young people between 15 and 20 years. During the research, interventions (4 photographic challenges) were carried out to improve technical-aesthetic perception in Art, and the photographs of authorship of these young people were organized in an exhibition, involving the whole school community. Data were collected with the field diary instruments, questionnaires, interviews and focus groups besides the audiovisual and photographic record. We perform the categorial analysis focusing on the interaction during the learning in Art / Education. As results, we obtain a large imaging scope produced by the participants about their realities and the school itself, besides a methodological trail that can help in the use of these technologies to other professionals. But in focus, we elucidate the potential of artistic creation with mobile devices, the perception of a sensitivity in the aesthetic look when producing photos and the group collaboration.

https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8652412
PDF (Português (Brasil))

References

ABBAGNANO, Nicolla. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins, 2007.

BARBOSA, Ana Mae. Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2010.

BARBOSA, Ana Mae. Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2003.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2006.

DEWEY, Jonh. Arte como experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DEWEY, Jonh. Vida e educação. Trad. Anísio Teixeira. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Artmed, 2009.

KLEIN, Amarolinda Zanela; SILVA, Juliana Vitória Vieira Mattiello da. possibilidades e desafios do M-learning para o desenvolvimento de competências empreendedoras. Revista Ciências Administrativas (UNIFOR), v. 22, p. 451-488, 2016.

MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013.

PIMENTEL, Lúcia Gouveia. Fugindo da escola do passado: arte na vida. Revista Digital do LAV [online], nº 8, maio /ago., 2015. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=337042230001 Acesso em: 27 jan.2018.

RECUERO, Raquel da Cunha. Comunidades em redes sociais na internet: proposta de tipologia baseada no fotolog.com. 2006. Tese (Doutorado) - Doutorado em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

RHEINGOLD, Howard. A comunidade virtual. Lisboa: Gradiva, 1996.

ROCHA, Marisa Lopes da. Formação e prática docente: implicações com a pesquisa intervenção. In: MACIEL, Ira Maria. (Org.) Psicologia e educação: novos caminhos para a formação. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, p. 175-191, 2001.

SACCOL, Amarolinda; SCHLEMMER, Eliane; BARBOSA, Jorge. M-learning e u-learning: novas perspectivas das aprendizagens móvel e ubíquoa. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.

SILVA, Tácia Graciele de Albuquerque. Poéticas dos olhares: a aprendizagem da fotografia autoral digital com dispositivos móveis na perspectiva da Arte. 2017. 220 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Alagoas: Maceió, AL, 2017. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1885 Acesso em: 12 ago. 2019.

SOULAGES, François de. Estética da fotografia: perda e permanência. Tradução de Iraci D. Poleti e Regina Salgado Campos. São Paulo: Senac, 2010.

UNESCO. Aprendizagem móvil y políticas: cuestiones clave. 2013b. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000217638_spa Acesso: 05 abri. 2018.

UNESCO. Directrizes de la UNESCO para las políticas de aprendizaje móvil. 2013a. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219662

Acesso: 05 abri. 2018.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.