Banner Portal
Open Educational Resources for knowledge mobilization in education in a critical and emancipatory way
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Open Educational Resource
Mobilization
Knowledge
Teacher training

How to Cite

JACQUES, Juliana Sales; MALMANN, Elena Maria; BAGETTI, Sabrina. Open Educational Resources for knowledge mobilization in education in a critical and emancipatory way. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 21, n. 4, p. 1044–1059, 2019. DOI: 10.20396/etd.v21i4.8652434. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652434. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Open Educational Resources (OER), through open sharing in a network, are mobilizers of knowledge in Education with democratization of practices and consideration of the plurality of educational ideas and contexts. The problem is to investigate the challenges of the mobilization of educational knowledge in teacher training courses through OER co-authorship. The aim is, therefore, to talk about the mobilization of knowledge in educational practices opened through the OER. To do so, in a cyclical spiral movement of action research as critical educational science, actions and operations were supported for the theoretical, political and ideological understanding of the OER movement and the co-authoring of open creations in initial teacher training courses of the University. Inferences at each cyclical stage subsidize the analysis of OER produced as a result of action research. In view of this, it can be concluded that OERs potentiate the production of theory in practice, since the dialogical relations fostered by co-authorship produce different meaning effects that improve, reformulate and institute new knowledge in Education ready for action and intervention.

https://doi.org/10.20396/etd.v21i4.8652434
PDF (Português (Brasil))

References

AMIEL, Tel. Recursos Educacionais Abertos: uma análise a partir do livro didático de história. Revista História Hoje, v. 3, n. 5, p. 189-205, 2014.

BAKHTIN, Mikhail Mikhaĭlovich. Estética da criação verbal. Livraria Martins Fontes, 1992.

BRAIT, Beth.Bakhtin: conceitos-chave. Editora Contexto, 2005.

CARIA, T. H. (2007). Itinerário de aprendizagens sobre a construção teórica do saber. Etnográfica. CARIA, Telmo H. Itinerário de aprendizagens sobre a construção teórica do objeto saber. Etnográfica. Revista do Centro em Rede de Investigação em Antropologia, v. 11, n. 1), p. 215-250, 2007.

FISCHMAN, Gustavo E.; SALES, Sandra Regina. Formação de professores e pedagogias críticas. É possível ir além das narrativas redentoras. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 43, p. 3-18, 2010.

FISCHMAN, Gustavo E. Reflections about images, visual culture, and educational research. Educational Researcher, v. 30, n. 8, p. 28-33, 2001.

FRANCELINO, Pedro Farias. Enunciação, dialogismo e autoria em enunciados midiáticos verbo-visuais. MOARA–Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Letras ISSN: 0104-0944, v. 1, n. 36, p. 104-114, 2013.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural: para a liberdade e outros escritos. Editora Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Editora Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. Moderna. 2003

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido, editora paz e terra.Rio de Janeiro, RJ, 6ª edição. 2015

KEMMIS, Stephen; METAGGART, Robin. Como planificar la investigacion accion. 1988..

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça.A inter-ação pela linguagem. Contexto, 1992.

LEVESQUE, Peter. Knowledge mobilization works. Ottawa, Canada. Consultado el, v. 13, 2009.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2001. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 2001.

ROSA, João Guimarães. Ave, palavra. Nova Fronteira, 1985.

SERRA, Antonio Roberto Coelho; OKADA, Alexandra. Mobilidade aberta: coaprendizagem e coinvestigação em ambientes acadêmicos.2014. Disponível em: http://oro.open.ac.uk/41788/ Acesso em 12 fev. 2018

SOBRAL, Adail. Ético e estético: na vida, na arte e na pesquisa em Ciências Humanas. Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, p. 103-121, 2014.

UNESCO. Declaração REA de Paris em 2012. Congresso mundial sobre Recursos Educacionais Abertos (REA) de 2012. Disponível em: http://www.rea.net.br/site/declaracao- rea-de-paris-2012/>. Acesso em 12 fev. 2018.

WILEY, David. The Access Compromise and the 5th R. Iterating toward openness, 2014. Disponível em: http://opencontent.org/blog/archives/3221. Acesso em: 08 de set. 2018.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.