Banner Portal
Digital competence of older persons
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Digital Divide
Skills development
Elderly

How to Cite

MACHADO, Leticia Rocha; MENDES, Jozelina Silva da Silva; KRIMBERG, Laura; SILVEIRA, Clóvis da; BEHAR, Patricia Alejandra. Digital competence of older persons: mapping and evaluation . ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 21, n. 4, p. 941–959, 2019. DOI: 10.20396/etd.v21i4.8652536. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652536. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The use of the Internet has been increasing among the elderly. Therefore, it is necessary to build specific skills, such as Internet Security and Privacy, the focus of this study. The article aims to map and analyze this competence in elderly participants of a course of digital inclusion of a University. The methodology was qualitative and quantitative. Twenty-four elderly people, aged 67 years, participated. Data were collected from participant observations and questionnaire. The results indicated a high index regarding Digital Literacy (at the beginning of use). However, there is a need to develop Digital Literacy and Fluency so that it is possible to use the Internet more safely and maintain privacy in the virtual environment.

https://doi.org/10.20396/etd.v21i4.8652536
PDF (Português (Brasil))

References

BARKI, Edgard; BOTELHO, Delane; PARENTE, Juracy. Varejos: desafios e oportunidades em mercados emergentes. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 53, n. 6, p. 534-538, nov. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rae/v53n6/02.pdf. Acesso em jun. 2017.

BEHAR, Patricia Alejandra et al. Competências: conceito, elementos e recursos de suporte, mobilização e evolução. In: BEHAR, Patricia Alejandra. (Org.). Competências em Educação a Distância. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 20-42.

BOTH, Agostinho. Gerontogogia: educação e longevidade. Passo Fundo: Imperial, 1999.

CNDL. Confederação Nacional de Dirigentes Lojistas. Dois em cada dez idosos brasileiros usam a internet para fazer compras. Disponível em: http://www.cndl.org.br/noticia/dois-em-cada-dez-idosos-brasileiros-usam-a-internet-para-fazer-compras-mostra-pesquisa-do-spc-brasil/. Acesso em jun. 2017.

DELORS, Jacques (Coord.). Os quatro pilares da educação. In: UNESCO. Educação um tesouro a descobrir. Brasília: Unesco, 1996.

DOLL, Johannes; MACHADO, Leticia Rocha; CACHIONI, Meire. O idoso e as novas tecnologias. In: FREITAS, E. V. et al. (Org.). Tratado de Geriatria e Gerontologia. 3ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2016. P. 1604-1611.

FAGUNDES, Victor Henrique; SANTOS, Santos, Adriane Shibata. As tecnologias de interação e as relações de uso pela terceira idad. In: Congresso internacional de design da informação. São Paulo: Blucher, 2015. p. 1251-1261. Disponível em: http://www.proceedings.blucher.com.br/. Acesso em jun. 2017.

FERRARI, Anusca. DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. União Europeia: Yves Punie and Barbara N. Brečko. 2013. Disponível em: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC83167.pdf. Acesso em jun. 2017.

GUTIERREZ-CASTILLO, Juan-Jesús; CABERO-ALMENARA, Julio; ESTRADA-VIDAL, Ligia Isabel. Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, v.38, n.10, p.16, 2017.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e estatística. PNAD. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios 2014. Rio de Janeiro: IBGE, 2016. Disponível em http://www.mcti.gov.br/documents/10191/0/pnad-tic-2014.pdf/74864e5f-4ccd-41fa-bb96-b436d5a8a78a. Acesso em janeiro de 2017.

KACHAR, Vitória. Terceira Idade e Informática: aprender revelando potencialidades. São Paulo: Cortez, 2003.

MACHADO, Leticia Rocha; GRANDE, Tássia Priscila Fagundes; BEHAR, Patricia Alejandra. Mapeamento de competências digitais: a inclusão social dos idosos. Revista Educação Temática Digital, v. 18, n. 4, p. 903, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8644207/14505. Acesso em jun. 2017.

PEREIRA, Lílian Varanda et al. Intensidade da dor em idosos institucionalizados: comparação entre as escalas numérica e de descritores verbais. Revista Escola e enfermagem, v. 49, n. 5, p. 804-810, 2015.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

PRETI, Oreste (Org.). Educação à Distância: inícios e indícios de um percurso. Cuiabá: NEAD/IE-UFMT; Brasília: Plano, 1996.

SILVA, Michel Carvalho. As tecnologias de comunicação na memória dos idosos. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 126, p. 379-389, 2016.

SILVA, Daiane Aparecida; PEREIRA, Michele Morais Oliveira; FERREIRA, Michelle Cristina. Terceira Idade e Tecnologia: Um Estudo sobre a Utilização da Internet e do Comércio Eletrônico. Revista Brasileira de Gestão e Engenharia, n. 12, p. 61-87, 2016. Disponível em: http://www.periodicos.cesg.edu.br/ acesso em jun. 2017.

SILVA, Ketia Kellen Araújo. Modelo de Competências Digitais de Alunos da EAD: CompDigAL_EAD. Porto Alegre: UFRGS, 2017. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

SIMÕES, Celso Cardoso da Silva. Relações entre as Alterações Históricas na Dinâmica Demográfica Brasileira e os Impactos Decorrentes do Processo de Envelhecimento da População. Rio de Janeiro: IBGE, 2016a. Disponível em http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv98579.pdf. Acesso em abr. 2017.

SIMÕES, Celso Cardoso da Silva. Breve Histórico do Processo Demográfico. In: Adma Hamam de Figueiredo (Org.). Brasil: uma visão geográfica e ambiental no início do século XXI. Rio de Janeiro: IBGE, 2016b. Disponível em http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv97884.pdf. Acesso em abr. 2017.

SOUZA, Samir Cristiano de; DOURADO, Luis. Aprendizagem baseada em problemas (ABP). HOLOS, v. 5, 2015. Disponível em:

http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/. Acesso em jun. 2017.

TORREZZAN, Cristina. Alba Wildt. CONSTRUMED: metodologia para a construção de materiais educacionais digitais baseados no design pedagógico. Porto Alegre: UFRGS, 2014. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

ZABALA, Antoni; ARNAU, Laia. Como aprender e ensinar competências: uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: Artmed, 2010.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.