Abstract
This essay aims at gathering a few points on which we would like to consider a constructivism in Paulo Freire, and thinking the dynamics of his method from the notion of role play. It is a reading that goes through the author’s work transversally, based on questions and problems, present in such work, which are important for the development of an education thought of as a practice of freedom, and seeking the construction of a democratic society. We start at the notion that we as human beings are unfinished, which Paulo Freire understands as one of the supporting cores of the education process; we try to think some aspects of the relationship between life (existence), knowledge and thought in his work; we use the notion of role play to think the dynamics of his method, as well as the interrelationship between the esthetic, politic and cognitive dimensions of the educational practices.
References
DELEUZE, Gilles. Différence et Répétition. Paris: PUF, 2003.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche et la Philosophie. Paris: PUF, 1998.
FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a Liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015a.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. São Paulo: Paz e Terra, 2011a.
FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015b.
FREIRE, Paulo & SHOR, Ira. Medo e ousadia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, Paulo & HORTON, Myles, Antonio. O caminho se faz caminhando. Petrópolis: Editora Vozes, 2003.
FREIRE, Paulo & GUIMARÃES, Sergio. Partir da infância: diálogos sobre educação. São Paulo: Paz e Terra, 2011b.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da solidariedade. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2016a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da tolerância. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2016b.
FREIRE, Paulo. Pedagogia de sonhos possíveis. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2014ª
FREIRE, Paulo. Pedagogia do compromisso. Indaiatuba: Villa das Letras, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Política e Educação. São Paulo: Paz e Terra, 2014b.
FREIRE, Paulo & FAUNDEZ, Antonio. Por uma Pedagogia da Pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FROMM, Erich. O coração do homem. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1970.
HUXLEY, Aldoux. El fin y los medios. Trad. Jorge M. Bullrich. Buenos Aires: Editorial Hermes, 1955.
JUDE, Ismaël. Gilles Deleuze, Théâtre et philosophie: La méthode de dramatisation. Bruxelles: Éditions Sils Maria, 2013.
KASTRUP, Virginia & Outros (Org.). Políticas da Cognição. Porto Alegre: Sulina, 2008.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro Pós-Dramático. Trad. Pedro Süssekind. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
POLITZER, Georges. Crítica aos Fundamentos da Psicologia – a psicologia e a psicanálise. Trad. Marcos Marcionilo e Yvone M. T. da Silva. Piracicaba: Editora da UNIMEP, 1998.
XAVIER, Ismail. O olhar e a cena. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.