Banner Portal
A reading of Paulo Freire
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Cognition
Drama
Freedom
Problematization
Topic

How to Cite

PASTRE, José Luiz. A reading of Paulo Freire: construtivism and role play as method. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 21, n. 4, p. 1026–1042, 2019. DOI: 10.20396/etd.v21i4.8652799. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652799. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This essay aims at gathering a few points on which we would like to consider a constructivism in Paulo Freire, and thinking the dynamics of his method from the notion of role play. It is a reading that goes through the author’s work transversally, based on questions and problems, present in such work, which are important for the development of an education thought of as a practice of freedom, and seeking the construction of a democratic society. We start at the notion that we as human beings are unfinished, which Paulo Freire understands as one of the supporting cores of the education process; we try to think some aspects of the relationship between life (existence), knowledge and thought in his work; we use the notion of role play to think the dynamics of his method, as well as the interrelationship between the esthetic, politic and cognitive dimensions of the educational practices.

https://doi.org/10.20396/etd.v21i4.8652799
PDF (Português (Brasil))

References

DELEUZE, Gilles. Différence et Répétition. Paris: PUF, 2003.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche et la Philosophie. Paris: PUF, 1998.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a Liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015a.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. São Paulo: Paz e Terra, 2011a.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015b.

FREIRE, Paulo & SHOR, Ira. Medo e ousadia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Paulo & HORTON, Myles, Antonio. O caminho se faz caminhando. Petrópolis: Editora Vozes, 2003.

FREIRE, Paulo & GUIMARÃES, Sergio. Partir da infância: diálogos sobre educação. São Paulo: Paz e Terra, 2011b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da solidariedade. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2016a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da tolerância. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2016b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia de sonhos possíveis. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2014ª

FREIRE, Paulo. Pedagogia do compromisso. Indaiatuba: Villa das Letras, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Política e Educação. São Paulo: Paz e Terra, 2014b.

FREIRE, Paulo & FAUNDEZ, Antonio. Por uma Pedagogia da Pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FROMM, Erich. O coração do homem. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1970.

HUXLEY, Aldoux. El fin y los medios. Trad. Jorge M. Bullrich. Buenos Aires: Editorial Hermes, 1955.

JUDE, Ismaël. Gilles Deleuze, Théâtre et philosophie: La méthode de dramatisation. Bruxelles: Éditions Sils Maria, 2013.

KASTRUP, Virginia & Outros (Org.). Políticas da Cognição. Porto Alegre: Sulina, 2008.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro Pós-Dramático. Trad. Pedro Süssekind. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

POLITZER, Georges. Crítica aos Fundamentos da Psicologia – a psicologia e a psicanálise. Trad. Marcos Marcionilo e Yvone M. T. da Silva. Piracicaba: Editora da UNIMEP, 1998.

XAVIER, Ismail. O olhar e a cena. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.