Banner Portal
Cognitive study in subjects with schizophrenia of a Psychosocial Care Center (PCC)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Cogntion
Mathematics
Schizophrenia

How to Cite

BOFF, Eva Teresinha de Oliveira; FORCHESATTO, Ana Júlia; RAVASIO, Marcele Homrich. Cognitive study in subjects with schizophrenia of a Psychosocial Care Center (PCC). ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 1, p. 253–274, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i1.8652820. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652820. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This research aims at identifying the main mathematical cognition deficits in 17 subjects diagnosed with schizophrenia. These subjects participated in a Psychosocial Care Center (Caps) therapeutic group from a city of Rio Grande do Sul. The Caps perspective is based on treatment and recovery of basic cognition factors, which influence the daily activities, the family social environment. This is a research of qualitative, descriptive, cross-sectional approach based on the mathematical instrument of the Literacy Brazilian Program. It emerged from the obtained results four categories guided by the analysis matrix, which indicates that the subjects have cognitive deficits, which could cause significant impacts on their daily life. They presented difficulties in all categories, but the biggest deficit was revealed in the Category IV, which involved a higher degree of complexity, encompassing questions with more than one mathematical operation, inverse operations and number writing with intermediate zero. It was possible to verify after the test performed that 62.74% of the subjects have the ability to solve simple questions, such as adding small quantities and identifying numbers, however only 32.35% of the subjects could solve questions with more than one mathematical operation or higher complexity, which indicates low autonomy index regarding the subjects investigated to solve daily problems.

https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8652820
PDF (Português (Brasil))

References

AGOSTINI, Andreia et al. Beleza e plasticomania. Ries Caçador, v. 2, n. 2, p. 179-184, 2013.

BAMBO, Arsénio Filipe José. Tradução, adaptação cultural e validação para população portuguesa das escalas de avaliação da perturbação formal do pensamento na esquizofrenia. 2010. Dissertação (Mestrado em Psiquiatria e Saúde Mental) - Universidade do Porto, Porto, Portugal, 2010.

BRASIL. Ministério da Saúde. Fundo Nacional da Saúde. Manual [de] ajuda e suporte mútuos em saúde mental: para facilitadores, trabalhadores e profissionais de saúde e saúde mental. Coordenação Eduardo Mourão Vasconcelos. 2013. Disponível em: http://www.redecaps.org. Acesso em: mar. 2015

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Brasil Alfabetizado. Centro de Alfabetização Leitura e Escrita (Ceale). Matriz de Referência Comentada/Matemática/Leitura e Escrita. Brasília: MEC, 2008a.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Brasil Alfabetizado. Centro de Alfabetização Leitura e Escrita (Ceale). Manual do aplicador. Brasília: MEC, 2008b.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Brasil Alfabetizado. Centro de Alfabetização Leitura e Escrita (Ceale). Gabarito comentado. Brasília: MEC, 2008c.

BRASIL. CNS/MS. Conselho Nacional de Saúde, Ministério da Saúde. Resolução 2012. 2012. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: mar. 2015.

COSTA, Eduardo Moura da; PERES, Savio Passafaro. Princípios fenomenológicos da compreensão da esquizofrenia fundamentados em Vigotski. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v.70, n.3, p.128-147, 2018.

FERREIRA JUNIOR, Breno de Castro et al. Alterações cognitivas na esquizofrenia: atualização. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, v.32, n.2, p. 57-63, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996-2002.

GIACON, Bianca Cristina Ciccone; GALERA, Sueli Aparecida Frari. Ajustamento familiar após o surgimento da esquizofrenia. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v.66, n.3, p. 321-326, maio/jun. 2013.

HÜBNER, Carlos Von Krakauer; KAIROF MARI, Renata Novelli; COELHO, Hadassa Hossri Faria. Esquizofrenia e transtorno psicótico induzido por substâncias, uma difícil distinção. Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba, v. 20, Supl., out. 2018. (Congresso da SUMEP, 35.).

LEÃO, Marluce Auxiliadora Borges Glaus et al. Aprendizagem e metacognição do adulto: panorama de estudos e pesquisas. Ciências & Cognição, v. 20. n.1, p. 133-141, 2015.

MARQUES-TEIXEIRA, João. A esquizofrenia. Updates, v.3, n. 2, mar. /abr. 2015.

MARTINS, Angela Maria. Autonomia e educação: a trajetória de um conceito. Cadernos de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, n. 115, p. 207-232, mar. 2002.

MATTOS, Rafael da Silva. Muito mais do que um dicionário do corpo: um dicionário para o corpo. Physis Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.23, n.1, p. 285-288, 2013.

MELO, Juliana Rízia Félix de et al. Escala de benevolência frente à esquizofrenia: construção e evidências de validação. Estud. Psicol., Campinas, v. 36, 2019.

PLAZA, María Eugenia Nieva. Sistematización de la Práctica Supervisada Realizada en Casa Club Bien Estar “Esquizofrenia y Déficit Cognitivo”. Tese. Universidade Nacional de Córdoba, Faculdade de Psicologia, Córdoba, 2010.

ROCHA, N. et al. Relação entre Neurocognição e Qualidade de Vida em Pessoas com Esquizofrenia. Acta Medica Portuguesa, v.22, p. 71-82, 2009.

SÁ, Andreia Ferreira de. Cognição e esquizofrenia: estudo neuropsicológico para discriminação dos domínios cognitivos mais afetados. 2011. Dissertação (Mestrado Integrado de Psicologia) - Universidade do Porto, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal, 2011.

SÁNCHEZ, Hugo Selma. Rehabilitación cognitiva en la esquizofrenia. Psicologia, Conocimiento y Sociedad, v. 2 n.1, p. 80-129, mayo 2012.

SILVA, Regina Cláudia Barbosa da. Esquizofrenia: uma revisão. Psicologia USP, Universidade Federal de São Paulo - Unifesp, v.17, n.4, p. 263-285, 2006.

STERIAN, Alexandra. Esquizofrenia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001.

VAZ-SERRA, Adriano et al. Cognição, cognição social e funcionalidade na esquizofrenia. Acta Médica Portuguesa, v.23, p. 1.043-1.058, 2010.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Thought in schizophrenia. In: VALSINER, Jaan; VAN DER VEER, Rene (Ed.). The Vygotsky reader. Oxford, UK; Cambridge USA: Basil Blackwell, 1994. p. 313-326.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.