Banner Portal
Theory and practice on teaching in elementary school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Knowledge base for teaching
Pedagogical knowledge of content
Theory and practice
Teaching in elementary school
Internship

How to Cite

PACHALSKI, Lissa; NORNBERG, Marta. Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions?. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 21, n. 4, p. 994–1012, 2019. DOI: 10.20396/etd.v21i4.8653271. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653271. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article problematizes the discourse which disengages the relationship between theory and practice in the teaching profession. It analyzes an internship record diary in the elementary school from the concepts of content knowledge and pedagogical knowledge of the content, indicators of the argumentation. It argues about the possible and necessary dissolution of the division and consequent ranking between theory and practice in the exercise of the teaching profession. It sustains theory and practice as related and inseparable dimensions of teaching and pedagogical action.

https://doi.org/10.20396/etd.v21i4.8653271
PDF (Português (Brasil))

References

CARR, Wilfred. Una teoría para la educación: hacia uma investigación crítica. Madrid: Morata, 1996.

FAGUNDES, Tatiana Bezerra. Os conceitos de professor pesquisador e professor reflexivo: perspectivas do trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 65, p. 281-298, abr./jun. 2016.

MEIRIEU, Philippe. O cotidiano da escola e da sala de aula. Porto Alegre: Artmed, 2005.

PINI, Mónica Eva. Profissão docente. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. Disponível em: http://www.gestrado.net.br/?pg=dicionario-verbetes&id=425

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as Ciências. 13.ed. Porto: Afrontamento, 2002.

SHULMAN, Lee S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, São Paulo, v.4, n. 2, p. 196-229, dez.2014.

SHULMAN, Lee S. El saber y entender de la profesión docente. Estudios Públicos, Chile, n. 99, p. 195-224, jun. 2005.

SOARES, Magda Becker. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

SOUZA, Helena Beatriz Mascarenhas de. Contra o desperdício da experiência: pelo diálogo entre teoria e prática na formação de professores, na perspectiva da profissionalidade docente. In: ZANCHET, Beatriz Maria Boéssio Atrib; GHIGGI, Gomercindo. (Org.). Práticas inovadoras na aula universitária: possibilidades, desafios e perspectivas. São Luís: EDUFMA, 2009.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TREVISAN, Amarildo Luiz. Filosofia da educação e formação de professores no velho dilema entre teoria e prática. Educar em Revista, Curitiba, n. 42, p. 195-212, out./dez. 2011.

WEFFORT, Madalena Freire. Importância e função do registro escrito, da reflexão. In: WEFFORT, Madalena Freire et al. Observação, registro e reflexão: instrumentos metodológicos I. Série Seminários. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.