Banner Portal
Intergenerational interactions
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Elderly
Technological resources
Body practices
University extension

How to Cite

LUIZ, Jaison Marques; MOTA, Rafael Silveira da; SILVA, Veronice Camargo da. Intergenerational interactions: conceptions of an academic group on human aging and its implications. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 2, p. 317–335, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i2.8654388. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654388. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present research is the result of an extension project developed in a Long Stay Institution for the Elderly (LSIEs) located in the city of Bagé, state of Rio Grande do Sul, which has as general objective to reflect on the approach in between of young students and residents of the elderly, from the monitoring of activities in these institutions. In order to do this, to soften and understand this reality, we sought to point out some paths developed by a group of academics from the Pedagogy course of a public university, volunteers/participants of said project. Therefore, this research was characterized as a qualitative research, whose data were collected during a year, using  as instrument a reflexive diary produced by the students. The interventions occurred two times a week, with two-hour sessions each, with the accompaniment of activities with elderly residents. The activities were varied, such as: music, reading, rhythmic, cognitive, motor, various body practices, many with the use of digital technological resources. After the sessions the students in order to expose their feelings and perceptions regarding that reality, produced reflective diary. For purposes of analysis, excerpts from the diaries of four academics, out of a total of twelve, were selected to develop the activities. In this research, we highlight the relevant participation of academics in actions such as this one, given that it constitutes a space for intervention for intergenerational work and for the deconstruction of prejudices regarding the aging process and its limitations, resulting in benefits for participants.

https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654388
PDF (Português (Brasil))

References

ANTUNES NETO, Joaquim Maria Ferreira; FERREIRA, Daiana Cardoso Balleiro Guimarães; REIS, Ivone Cristina; CALVI, Régis George; RIVERA, Rodrigo José Battibugli. Manutenção de microlesões celulares e respostas adaptativas a longo prazo no treinamento de força. Brazilian Journal of Biomotricity, v. 1, n. 4, p. 87-102, 2007.

AZEVEDO, Álvaro Villaça. Abandono moral. Jornal do Advogado, OAB/SP, v. 1, n.289, p. 14, dez./2004.

BEE, Helen. O ciclo vital. Porto Alegre: Artes Médicas. 1997.

BOBBIO, Norberto. O tempo da memória: de Senectute e outros escritos autobiográficos. 6. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

BRAGA, Pérola Melissa Vianna. Curso de direito do idoso. São Paulo: Atlas, 2011.

BRANDÃO, Vera Maria Antonieta Tordino; MERCADANTE, Elizabeth Frohlich. Envelhecimento ou longevidade? São Paulo: Paulus, 2009. (Coleção Questões Fundamentais do Ser Humano)

BRASIL, Agência Nacional de Vigilância Sanitária. RDC nº 283, de 26 de setembro de 2005. Regulamento técnico para o funcionamento das instituições de longa permanência para idosos. Brasília, Distrito Federal: ANVISA, 2005.

BRASIL, Ministério da Saúde. Estatuto do idoso. 2013. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/estatuto_idoso_3edicao.pdf . Acesso em: 20 de ago. 2018.

CARONE, Iray. De Frankfurt à Budapest: os paradoxos de uma psicologia de base marxista. Psicologia USP, São Paulo, v. 2, n. 1-2, p. 11-120, 1991.

CASTELLS, Manuel. La era de la información: economía, sociedad y cultura. México: Siglo Veintiuno, 1999.

CIAMPA, Antônio da Costa. A estória do Severino e a história da Severina: um ensaio de psicologia social. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 2011.

DA SILVA, Michel Carvalho. As tecnologias de comunicação na memória dos idosos. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282016000200379&lng=pt&tlng=pt Acesso em: 18 ago. 2018.

DEL-MASSO, Maria Candida Soares. Universidade aberta à terceira idade: percurso de uma história na UNESP. In: DÁTILO, Gilsenir Maria Prevelato de Almeida, CORDEIRO, Ana Paula (Org.). Envelhecimento humano: diferentes olhares. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015.

FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS. Dicionário de Ciências Sociais. Rio de Janeiro: FGV, 1990.

IBGE, Agência de notícias. Projeção da População 2018: número de habitantes do país deve parar de crescer em 2047. 2018. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/21837-projecao-da-populacao-2018-numero-de-habitantes-do-pais-deve-parar-de-crescer-em-2047 . Acesso em: 18 ago. 2018.

IZQUIERDO, Ivan. Questões sobre memória. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2004.

JOAQUIM, Nelson. Igualdade e discriminação. Âmbito Jurídico, Rio Grande, IX, n. 31, jul. 2006. Disponível em: http://www.ambitojuridico.com.br/site/index.php?n_link=revista_artigos_leitura&artigo_id=1663 . Acesso em: 18 mai. 2019.

MEZAN, Renato. Tempo de muda: ensaios de psicanálise. São Paulo: Cia das Letras, 1998.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.

REIS, Elisa. Dossiê Desigualdade: apresentação. Revista Brasileira de Ciências Sociais da ANPOCS, v. 15, n. 42, p. 73-75, fev. 2000.

SILVA; Barbara Tarouco; SANTOS; Silvana Sidney Costa. Cuidados aos idosos institucionalizados - opiniões do sujeito coletivo enfermeiro para 2026. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010321002010000600010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 19 de maio de 2019.

SCHIAVINATO, Alessandra Maria; MACHADO, Bruna de Carvalho; PIRES, Marcela de Araújo; BALDAN, Cristiano. Influência da realidade virtual no equilíbrio de pacientes portadores de disfunção cerebelar - estudo de caso. Revista Neurociência. Santana de Parnaíba, v.19, n.1, p. 119- 127, 2011.

TAGUIEFF, Pierre-André. La force du prejugé: essai sur le racisme et ses doubles. Paris: Éditions La Découverte, 1987.

TAUSSIG, Michael. Mimesis and alterity. New York and London: Routledge, 1993.

THEISEN, Jossemar de Matos. O letramento digital e a leitura online no contexto universitário. Pelotas: UCPEL, 2015.

WATANABE, Helena Akemi; DI GIOVANNI, Vera Maria. Instituições de Longa Permanência para Idosos (ILPIs). Envelhecimento & Saúde. Boletim do Instituto de Saúde, abr./2009.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.