Banner Portal
Economy, politics and education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Economy
Politics
Democracy
School classes.

How to Cite

KLAUS, Viviane; CAMPESATO, Maria Alice Gouvêa. Economy, politics and education: school classes as small spaces of openness to the world. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 21, n. 3, p. 607–625, 2019. DOI: 10.20396/etd.v21i3.8654689. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654689. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

From a brief contextualization of the contemporary political scenario, which has been going through conservative movements, this essay seeks to discuss politics in its different dimensions, going beyond the reason of State and the functions of government in its articulations with Education. To this end, it provides a historical contextualization of economy and politics, based on Arendt's reflections, namely on these works: “The human condition” (2008) and “What is politics?” (2007). In addition, this essay approaches some relations between economy, politics and forms of governance of the population – which is an important key for analyzing contemporary society and the challenges concerning the educational field. Finally, from Deleuze and Guattari's concept of “minor”, this paper reflects on school classes as a possibility of openness to the world, as democratic, political, and welcoming places to the new generations, and as contexts of production of new forms of existence.

https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8654689
PDF (Português (Brasil))

References

ARENDT, Hannah. O que é política? 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007. 240 p. ISBN 9788528606409.

ARENDT, Hannah. A condição humana. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008. 352 p. ISBN 9788521802556.

ARENDT, Hannah. A crise na educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2016. 348 p. ISBN 9788527301176.

BAUMAN, Zygmunt. Em busca da política. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000. 216 p. ISBN 9788571705539.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. 204 p. (Educação: Experiência e Sentido).

ISBN: 9788582172254.

CALVINO, Ítalo. Assunto encerrado: discursos sobre literatura e sociedade. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. 392 p. ISBN 9788580864526.

CANDIDO, Celso. O trabalho imaterial criativo. Disponível em: http://caosmose.net/candido/unisinos/textos/trabalho.pdf . Acesso em: 2 dez. 2008.

CARVALHO, Alexandre Filordi de; GALLO, Sílvio Donizetti de Oliveira. Defender a escola do dispositivo pedagógico: o lugar do experimentum scholae na busca de outro equipamento coletivo. ETD - Educação Temática Digital: Campinas, v. 19, n. 4, 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648756/16853 . Acesso em: 10 fev. 2019.

DALBOSCO, Claudio Almir; DORO, Marcelo José. Ontologia da formação pós-humanista em Heidegger e Foucault. ETD - Educação Temática Digital: Campinas, v. 21, n. 1, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650840/18997 . Acesso em 11 fev. 2019.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: para uma literatura menor. 7. ed. Lisboa: Assírio & Alvim, 2003. 148 p. ISBN 9723707934.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Miniaurélio: o minidicionário da língua portuguesa dicionário. 7.ed. Curitiba: Ed. Positivo, 2008. 893 p. ISBN 9788574729596.

FONSECA, Márcio Alves da. Para pensar o público e o privado: Foucault e o tema das artes de governar. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo (Org.). Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. 295 p. ISBN 8575262246.

FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade, política. Ditos & Escritos - v. 1. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. 322p. ISBN 8521803427.

FOUCAULT, Michel. Diálogo sobre o poder. In: FOUCAULT, Michel. Estratégia, poder-saber. Ditos & Escritos - IV. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. 396 p. ISBN 8521803966.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população: curso no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008a. (Coleção Tópicos). 572 p. ISBN 9788533623774.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da Biopolítica: curso no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008b. (Coleção Tópicos). 474 p. ISBN 9788533624023.

GADELHA, Sylvio. (Bio)política, democracia, pluralismo e educação: dilemas que demandam uma politização outra. In: PAGNI, Pedro Angelo; BUENO, Sinésio Ferraz; GELAMO, Rodrigo Pelloso (Org.). Biopolítica, arte de viver e educação: São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. 304 p. ISBN 9788579832741.

GALLO, Sílvio. Em torno de uma educação menor. Educação & Realidade: Porto Alegre, v. 27, n. 2, 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25926. Acesso em: 12 fev. 2019.

IBOPE Inteligência. Aumenta o grau de conservadorismo no Brasil. 4 jan. 2017. Disponível em: http://www.ibopeinteligencia.com/noticias-e-pesquisas/aumenta-o-grau-de-conservadorismo-no-brasil/ . Acesso em: 9 fev. 2019.

KLAUS, Viviane. Desenvolvimento e governamentalidade (neo)liberal: da administração à gestão educacional. 2011. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

LARROSA, Jorge. A libertação da liberdade. In: BRANCO, Guilherme Castelo; PORTOCARRERO, Vera. Retratos de Foucault. Rio de Janeiro: Nau, 2000. 349 p. ISBN 858593641X.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2006. 208 p. ISBN 8586583367.

LIPOVETSKY, Gilles. A era do vazio. Lisboa: Antropos, 1983. 204 p.

LÓPEZ-RUIZ, Osvaldo Javier. O ethos dos executivos das transnacionais e o espírito do capitalismo. 2004. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014. 174 p. ISBN 9788582172513.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A língua da escola: alienadora ou emancipadora? Childhood & Philosophy: Rio de Janeiro, v. 13, n. 27, 2017. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5971432.pdf . Acesso em: 8 fev. 2019.

MILLER, Peter; ROSE, Nikolas. Governando o presente: gerenciamento da vida econômica, social e pessoal. São Paulo: Paulus, 2012. 288 p. ISBN 8534933766.

NARODOWSKI, Mariano. Después de clase: desencantos y desafíos de la escuela actual. Buenos Aires: Novedades Educativas, 1999. 109 p. ISBN 9879191854.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Crepúsculo dos ídolos. Lisboa: Edições 70, 1988. 126 p. (Textos Filosóficos).

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Ecce Homo: como alguém se torna o que é. São Paulo: Companhia das Letras, 1995. 176p. ISBN 9788571644908.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. A Gaia ciência. São Paulo: Martin Claret, 2003. 247 p. ISBN 857232559-X.

ORTEGA, Francisco. Por uma ética e uma política da amizade. Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:2yWF1KGCvmgJ:www.educacional.com.br/upload/blogSite/1546/1546756/18332/Texto%2520sobre%2520amizade%2520-%2520Francisco%2520Ortega16200920654.doc+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em: 20 dez. 2018.

VEIGA-NETO, Alfredo. Equívocos ou o (falso) problema da relação entre teoria e prática, na formação docente. Resumo expandido de uma apresentação e discussão na Educação a Distância (EAD) - Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). São José, Canoas - RS, 2003. (mimeo)

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.