Banner Portal
The use of robotics in the perspective of inventive mathematical education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Inventive Mathematics Education
. Robotics
Mathematical educational proposals
Internship

How to Cite

SILVA, Marcos Roberto da; SOUZA JUNIOR, Arlindo José de. The use of robotics in the perspective of inventive mathematical education. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 2, p. 406–420, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i2.8654828. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654828. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Addressing the problematic of how the Mathematics’ trainees from a Degree Course developed and applied some educational proposals of mathematics with the use of robotics emerged from our doctoral research what we call as Inventive Mathematical Education. In this context, we reveal in this article how the trainees collectively developed some educational proposals, according to the perspective of Inventive Mathematical Education, from the construction and programming of three robots, denominated as: Line Follower Robot, Forklift Robot and Separator Robot. During the research, the trainees made use of these robots for the purpose of developing educational proposals and applying them in two camp schools of the public school system. The educational proposals developed collectively by the trainees with the use of robotics from the specific learning needs of each class of students, later they were applied in the field schools of the stage. We found during experiments in the space-time of the teaching-stage that robotics was used by the trainees in an inventive way during the production and application of their educational proposals. The use of robotics by trainees was significant for the development of actions and practices of Inventive Mathematics Education.

https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654828
PDF (Português (Brasil))

References

BARBOSA, Fernando da Costa. Rede de aprendizagem em robótica: uma perspectiva educativa de trabalho com jovens. 2016. 366 f. Tese (Doutorado em Educação e Ciências Matemáticas) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia. 2016.

DIAS, Rosimeri de Oliveira. Formação inventiva de professores e políticas de cognição. In: Informática na Educação: teoria & prática. Porto Alegre, v.12, n.2, jul./dez. 2009. ISSN digital 1982-1654 ISSN impresso 1516-084X. Disponível em: file:///D:/Users/User/Downloads/9313-41758-1-PB.pdf. Acesso em: 09-03-2018.

DIAS, Rosimeri de Oliveira. Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: Lamparina, 2012.

DIAS, Rosimeri de Oliveira. Deslocamentos na formação de professores: aprendizagem de adultos, experiência e políticas cognitivas. 2008. 224 f. Tese (Doutorado em Psicologia). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

KASTRUP, V. O devir-criança e a cognição contemporânea. Psicologia Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 13, n. 3, 2000.

KASTRUP, V. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KASTRUP, V. Aprendizagem da atenção na cognição inventiva. Psicologia & Sociedade, Porto Alegre, v. 16. n. 3, set./dez. 2004.

KASTRUP, V. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, set./dez. 2005.

KASTRUP, V. A invenção na ponta dos dedos: a reversão da atenção em pessoas com deficiência visual. Psicologia em Revista, Belo Horizonte v. 13 n. 1, jun. 2007.

KASTRUP, V. A aprendizagem inventiva. Entrevista por Juliano Reis Silveira. Edição Fábio Purper Machado. Disponível em: Acesso em: junho 2010. 17 KASTRUP, V; PASSOS, E. ESCÓCIA, L Pistas do método da cartografia: pesquisaintervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2010. 207 p.

KASTRUP, V. Aprendizagem, arte e invenção, Psicologia em Estudo, Maringá, v. 6, n. 1, p. 17-27, jan./jun. 2001.

KASTRUP, V. Conversando sobre políticas cognitivas e formação inventiva. In. DIAS, Rosimeri de Oliveira. Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: Lamparina, 2012.

KASTRUP, V; TEDESCO, S; PASSOS, E. Políticas da cognição. Porto Alegre: Sulina, 2015. 295 p.

MATARIC´, Maja J. Introdução à robótica / tradução Humberto Ferasoli Filho, José Reinaldo Silva, Silas Franco dos Reis Alves. São Paulo: Unesp/Blucher, 2014.

PASSO, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015. 207 p.

SOUZA JUNIOR. Arlindo José de. Trabalho Coletivo na Universidade: trajetória de um grupo no processo de ensinar e aprender Cálculo Diferencial e Integral. 2000. 323f. Tese (Doutorado em Matemática) - Faculdade de Matemática, - Universidade de Campinas, Campinas, 2000.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.