Banner Portal
Africa and africans in texts and images of the magazine Eu Sei Tudo (I Know Everything) (1917-1958)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Printing
Social representation
Social imagery
International circulation
Africa

How to Cite

GUIMARÃES, Ana Carolina de Carvalho; SALVADORI, Maria Angela Borges. Africa and africans in texts and images of the magazine Eu Sei Tudo (I Know Everything) (1917-1958). ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 3, p. 751–769, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i3.8655242. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8655242. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The illustrated magazine Eu Sei Tudo was published in Brazil between 1917 and 1958. Its origin, however, is French and a significant part of its content also belonged to that version. In this article, taking as historical sources figures and texts present in the Brazilian journal and adopting as theoretical reference the concepts of social representation and imaginary, we investigate the production and circulation of images related to Africa and the Africans between worlds, inquiring about their meanings. Our hypothesis is that Eu Sei Tudo promoted the diffusion of racial stereotypes and prejudices from a European matrix linked to the context of imperialism, reproduced in several of its pages, despite radically different social scenarios. These images and texts, exposed from a discourse on alterity, repeated in Brazil the supposed antagonisms between modernity and backwardness, primitivism and progress, civilization and barbarism.

https://doi.org/10.20396/etd.v22i3.8655242
PDF (Português (Brasil))

References

BACOT, Jean-Pierre. Le role des magazines illustres dans la construction du nationalisme au XIXe siecle et au debut du XXe siècle. Réseaux. v. 107, n. 3, p. 265-293, 2001. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-reseaux1-2001-3-page-265.htm# . Acesso em: 7 de março de 2019.

BACZKO, Bronislaw. Los imaginários sociais. 2. ed. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión, 1999.

BARROS, Gelka. Bela e sadia! A mulher nas páginas da revista Alterosa (1939-1945) durante o Estado Novo e o processo de americanização do Brasil. Comunicação e Sociedade. Braga, v. 32, p. 191-209, dez. 2017. Disponível em: http://revistacomsoc.pt/index.php/comsoc/article/view/2757/2665 . Acesso em: 1 de março de 2019.

BHABHA, Romi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

BRASIL. Lei Federal nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática história e cultura afro-brasileira, e dá outras providências).

CANÁRIO, Rui. A escola e a abordagem comparada. Sísifo - Revista de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa, Lisboa, n. 1, p. 27-36, sep./dez. 2006. Disponível em: https://pt.slideshare.net/nfraga/a-escola-e-a-abordagem-comparada-novas-realidades-e-novos-olhares . Acesso em: 1 de março de 2019.

CARVALHO, José Jorge de. Racismo fenotípico e estéticas da segunda pele. Cinética, São Paulo, v. 1, p. 1-14, 2008. Disponível em: www.revistacinetica.com.br/cep/jose_jorge.pdf Acesso em: 2 maio. 2018.

D’AVILA, Jerry. Diploma de brancura. Política social e racial no Brasil, 1917-1945. São Paulo: Editora da UNESP, 2006.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. 14.ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

EU SEI TUDO. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana, junho de 1917 a dezembro de 1958.

EU SEI TUDO. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana. Os contrastes, set. 1917, p. 64.

EU SEI TUDO. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana. O casamento em differentes epochas e paizes, jan. 1924, p. 47.

EU SEI TUDO, Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana. Belleza exótica - mulher Masar, região de Uganda, África, set. 1930, p. 101.

EU SEI TUDO, Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana. Um casamento na Zululandia, jan. 193, p. 49.

FERLA, Luis. Feios, sujos e malvados sob medida: a utopia médica do biodeterminismo (1920-1945). São Paulo: Alameda, 2009.

GAY, Peter. A experiência burguesa: da Rainha Vitória a Freud - A educação dos sentidos. São Paulo: Cia. das Letras, 1988.

GENEROSO, Fernanda. A serviço do cinema, história e cultura política nas revistas A Scena Muda e Cinearte na década de 1930. 2016. Dissertação (Mestrado em História) - Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Universidade Federal Fluminense. Rio de Janeiro, RJ: UFF, 2016.

GOMES, Nilma Lino. Trajetórias escolares, corpo negro e cabelo crespo: reprodução de estereótipos ou ressignificação cultural? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 21, p. 40-51, set./out./nov./dez. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n21/n21a03 . Acesso em: 05 de junho de 2018.

HOBSBAWM, Eric. A era dos impérios. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

JE SAIS TOUT. França: Publications Pierre Lafitte, 1905-1939.

JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise. (Org.). Representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 17-44.

KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. 4. ed. São Paulo: Ateliê, 2009.

LUCA, Tania Regina de. Prefácio. In. OLIVEIRA, Claudia de, VELLOSO, Monica Pimenta, LINS, Vera. O moderno em revistas. Rio de Janeiro: Garamond, 2010, p. 7-10.

MARTINS, Ana Luiza. Da fantasia à história: folheando páginas revisteiras. História, Franca, SP, v. 22, n. 1, p. 59-79, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/his/v22n1/v22n1a03.pdf . Acesso em: 19 de agosto de 2018.

MAUAD, Ana Maria. Na mira do olhar: um exercício de análise da fotografia nas revistas ilustradas cariocas, na primeira metade do século XX. Anais Do Museu Paulista: História e Cultura Material, 13, n.1, p.133-174, jan./jun. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-47142005000100005 Acesso em: 20 de julho de 2018.

MENESES, Maria Paula G. Meneses. O “indígena” africano e o colono “europeu”: a construção da diferença por processos legais. E-cadernos ces [Online], Coimbra, PT, n. 07, p. 68-93, 2010. Disponível em: https://journals.openedition.org/eces/403#text . Acesso em: 25 de outubro de 2018.

MONTEIRO, Charles. Imagens sedutoras da modernidade urbana: reflexões sobre a construção de um novo padrão de visualidade urbana nas revistas ilustradas na década de 1950. Rev. Bras. Hist., São Paulo, v.27, n.53, p. 159-176, jun. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbh/v27n53/a07v5327.pdf . Acesso em: 15 de outubro de 2018.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

NEEDELL, Jeffrey. Belle Époque tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

SANTOS, Boaventura de Sousa, MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do sul. Coimbra, PT: Edições Almedina, 2009.

SLENES, Robert. A importância da África para as ciências humanas. História Social, Campinas, SP, n. 19, p. 19-32, 2010. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/rhs/article/view/314/270 . Acesso em: 10 de setembro de 2018.

STREVA, Juliana Moreira. Colonialidade do ser e corporalidade: o racismo brasileiro por uma lente descolonial. Revista Antropolítica, Niterói, n. 40, p.20-53, 1. sem. 2016. Disponível em: http://www.revistas.uff.br/index.php/antropolitica/article/view/432/268 . Acesso em: 13 de outubro de 2018.

TAKEUCHI, Marcia Yumi. Imigração japonesa nas revistas ilustradas. Preconceito e imaginário social (1897-1945). São Paulo: Edusp, 2016.

VAN DIJK, Teun Adrianius. Introdução. In. VAN DIJK, T. A. (Org.). Racismo e discurso na América Latina. São Paulo: Contexto, 2008, p. 11-24.

VIDAL, Diana Gonçalves. Culturas escolares. Estudo sobre práticas de leitura e escrita na escola pública primária (Brasil e França, final do século XIX). Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

VOVELLE, Michel. Imagens e imaginário na história. São Paulo: Ática, 1997.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.