Banner Portal
Encounters con-fabulatories
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Image
Indigenous
Afro-brazilian cultures

How to Cite

COSTA, Ana Carolina Brambilla; WUNDER, Alik. Encounters con-fabulatories : creations in indigenous and afrobrasilians winds . ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 4, p. 990–1009, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i4.8655544. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8655544. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Based on the demands of Law 13.639 / 03, as amended by Law 11.465 / 08, this text articulates experiences of meetings between education (basic and higher) and indigenous and Afro-Brazilian cultures, proliferating thoughts about ethnic-racial relations in school coexistence and in epistemological construction. These experiments took place in workshops held at the school in the interior of São Paulo and in imagery meetings with students from the State University of Campinas (SP). It starts with the concept of something, by the anthropologist Tim Ingold (2012), and focuses on the imagery and power of the encounter with artistic images that reverberate the indigenous and Afro-Brazilian cultures to mobilize thoughts about education and ethnic-racial relations. It is in this way, to deploy the legislation that targets racial issues in education and the arts with these images of Indian arts, Indian arts, following with them new creative flows, to let us affect, think, sing, wander and laugh in the curricula- basic education and higher education.

 

https://doi.org/10.20396/etd.v22i4.8655544
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Milton José. A educação visual da memória: imagens agentes do cinema e da televisão. Pro-Posições, v.10, n.2 (29), p. 5-18, Campinas, 1999.

BOGUE, Ronald. Por uma teoria deleuziana da fabulação. In: AMORIM, A. C.; MARQUES, D.; OLIVEIRA DIAS, S. Conexões: Deleuze e Vida e Fabulação e… Petrópolis, RJ; Brasília/DF: Campinas,SP: De Petrus: CNPq: ALB, 2011, p. 17-35.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Parecer no 3, de 10 de março de 2004.

CONDURU, Roberto. Europalia. In: FERES, Cláudia (Org.). Europalia. Brasil. São Paulo: Ministério da Cultura e ACF, 2012. Catálogo da Exposição.

COSTA, Luciano B. Cartografia: uma outra forma de pesquisar. Revista Digital do LAV - Santa Maria, v.7, n.2, p. 66-77, mai./ago. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/15111. Acesso em: 29 abr. 2018.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. A Literatura e a vida. In: DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Crítica e Clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix; PARNET, Clarice. O Abecedário de Gilles Deleuze. Entrevista em vídeo. França, 1988.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Francis Bacon: lógica da sensação. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O liso e o estriado. In: DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia (v.5). São Paulo: Editora 34, 2007. p. 179-214.

GONÇALVES, Luiz Alberto O., SILVA, Petronilha B. G. O jogo das diferenças: o multiculturalismo e seus contextos. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

HALL, Stuart. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 18, n.37, p. 25-44, jan./jun. 2012.

KRENAK, Ailton. O eterno retorno do encontro. In: KRENAK, Ailton. Encontros. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.

LEITE, Amanda M. P. Fotografia para ver e pensar. 2016. 343 f. Tese (Doutourado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Ilha de Santa Catarina, 2016.

LINS, Daniel. Estética como acontecimento. In: DIAS, Susana O.; MARQUES, Davina; AMORIM, Antonio C. Conexões: Deleuze e arte e ciência e acontecimento e... Petrópolis, RJ; Brasília, DF; Campinas,SP: De Petrus: CNPq/MCT: ALB, 2012. p.17-36.

MARQUES, Davina. Entre fabulações de uma formação docente. Revista Digital do LAV. Santa Maria, v.8, n.2, p. 160-174, mai./ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/download/19870/pdf . Acesso em 25 abr. 2019.

MUNDURUKU, Daniel. Parece que foi ontem. São Paulo, Editora Global, 2006.

WERÁ, Kaká. Palavras de um homem-lua. In: Werá, Kaká. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2017. Coleção Tembeta.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.