Banner Portal
Body and science from disciplinary knowledge to plural vision
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Body
Complexity
Multireferentiality
Education

How to Cite

OLIVEIRA, Francisco Vieira de; BARBOSA , Joaquim Gonçalves. Body and science from disciplinary knowledge to plural vision. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 1, p. 192–211, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i1.8655904. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8655904. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this brief essay, we seek to reflect on how reason has devoted the division of man in body and soul and on how this duality was revealed in the hierarchical tradition of stratification of knowledge and scientific knowledge, serving to justify dichotomies with high and powerful symbolic capital and practice). Rather than refuting an education of the body based on disciplinary knowledge or Cartesian science, which apparently only recognizes a point of view about it - as if the person were only a dimension - we boldly wish, from this historical heritage, to argue , though briefly, that through the movement of the body over time we can understand the movement of science itself as a result of our view of body and world. In this construction, theoretical contributions were used that discuss scientific epistemology (ARDOINO, 1998), complexity theory (MORIN, 2003), body (NIETZSCHE, 2012a, 2012b, 2013, 2014, 2015).

https://doi.org/10.20396/etd.v23i1.8655904
PDF (Português (Brasil))

References

ARDOINO, Jaques. Abordagem Multirreferencial (Plural) das situações educativas e formativas. In: BARBOSA, J. G. (Org.) Multirreferencialidade nas ciências e na educação. Revisão da tradução Sidney Barbosa. São Carlos: EdUFSCar, 1998. p. 23-41.

AZEREDO, Verônica Pacheco. O corpo em Nietzsche a partir de uma leitura da “genealogia da moral”. 2008. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Instituto de Filosofia Artes e Cultura Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2008.

BARBOSA, Joaquim Gonçalves. Educação para a formação de autores-cidadãos In: BARBOSA, J. G. (Org.) Multirreferencialidade nas ciências e na educação. Revisão da tradução Sidney Barbosa. São Carlos: EdUFSCar, 1998. p. 23-41.

BARBOSA, Joaquim Gonçalves; HESS, Remi. O diário de pesquisa: o estudante universitário e seu processo formativo. Brasília: Liberlivro, 2010.

CALOMENI, Tereza Cristina. A redenção da temporalidade: a trágica intuição do eterno retorno em Nietzsche. In: SCARLETT, Marton (Org.). Cadernos Nietzsche. São Paulo, n. 18, 2005. Disponível em: http://gen.fflch.usp.br/sites/gen.fflch.usp.br/files/u41/CN018.93-110.pdf . Acesso em: 25 fev. 2016.

CAMPANER, Sônia. Filosofia: ensinar e aprender. São Paulo: Saraiva, 2012.

DAOLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. 17. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Tradução de Peter Pal Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1997. Disponível em: http://conexoesclinicas.com.br/wp-content/uploads/2015/12/DELEUZE-G.-Cr%C3%ADtica-e-Cl%C3%ADnica1.pdf . Acesso em: 05 ago. 2016.

GUEDES, Claudia Maria. Corpo: tradição, valores, possibilidades do desvelar. 1995. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 1995.

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. Petrópolis: Vozes, 2006.

MACEDO, Roberto Sidnei. A pesquisa e o acontecimento: compreender situações, experiências e saberes acontecimentais. Salvador: EDUFBA, 2016.

MACEDO, Roberto Sidnei. Chrysallís, currículo e complexidade: a perspectiva crítico-multirreferencial e o currículo contemporâneo. Salvador: EDUFBA, 2002.

MOREIRA, Adriana Belmonte. Corpo, saúde e medicina a partir da filosofia de Nietzsche. 2006. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez: Brasília: UNESCO, 2000.

MORIN, Edgar. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2003.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

MORIN, Edgar. Religando fronteiras. Passo Fundo: Edições UPF, 2004.

MORIN, Edgar. Amor, poesia, sabedoria. 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. A gaia ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2012a.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. O Anticristo. São Paulo: Martin Claret, 2012b.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Crepúsculo dos Ídolos, ou, como se filosofa com o martelo. Porto Alegre: L&PM, 2013.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Assim falava Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. A origem da Tragédia: proveniente do espírito da música. Versão ebooksbrasil, 2006.

Disponível em: http://www.ebooksbrasil.org/adobeebook/tragedia.pdf . Acesso em: 23 nov. 2015.

NISTA-PICCOLO, Vilma Lení; MOREIRA, Wagner Wey. Esporte para a vida no Ensino Médio. São Paulo: Telos, 2012.

NISTA-PICCOLO, Vilma Lení; MOREIRA, Wagner Wey. Esporte para a saúde nos anos finais do ensino fundamental. São Paulo: Telos, 2012.

NÓBREGA, Terezinha Petrucia. Corporeidade e educação física: do corpo-objeto ao corpo-sujeito. 3. ed. Natal: EDUFRN, 2009.

NÓBREGA, Terezinha Petrucia. Epistemologias do corpo: a filosofia e a arte como atos de significação. In: SOARES, C. L. (Org.). Pesquisas sobre o corpo: ciências humanas e educação. Autores Associados; São Paulo: FAPESP, 2007. p. 81-99.

PLATÃO. Diálogos / Platão. Seleção de textos de José Américo Motta Pessanha, tradução e notas de José Cavalcante de Souza, Jorge Paleikat e João Cruz Costa. 5. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1991. (Os Pensadores).

SANT’ANNA, Denise Bernuzzi. É possível realizar uma história do corpo? In: SOARES, C. L. (Org.) Corpo e história. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2006, p. 3-23.

SICARDI, Bárbara Cristina Moreira. A ação docente dentro da instituição escolar sob a ótima da multirreferencialidade. In: BARBOSA, Joaquim Gonçalves. Autores-cidadãos: a sala de aula na perspectiva multirreferencial. São Carlos: São Bernardo: EdUFSCar, EdUMESP, 2000.

SILVA, Fidel Machado de Castro. O homem forte na filosofia de Nietzsche: uma inspiração para rediscutir a noção de força na Educação Física. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2016.

SOARES, Carmem Lúcia. Corpo, conhecimento e educação: notas esparsas. In: SOARES, C. L. (Org.). Corpo e história. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 109-129.

SOARES, Carmem Lúcia et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.