Banner Portal
Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Software
Education through media
Simulation techniques
Technology

How to Cite

CELESTINO, Marcelo Salvador; VALENTE, Vânia Cristina Pires Nogueira. Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes . ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 4, p. 881–903, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i4.8658342. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658342. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The aim of this article was to identify the applicability and benefits of software, simulation processes and simulators for educational practice in different contexts. The text presented here integrated the theoretical foundation and enabled the master's thesis entitled “Applicability of simulation software for teaching Computed Tomography for technicians and technologists in Radiology”. The literature consulted shows the applicability of simulation and its aspects in different areas, such as management, industry, automobile, military, Health, among others, with an educational focus. The benefits described in the literature refer to the acquisition of skills, the development of skills, the exhaustive repetition of an activity without harm or risk to patients, at low cost, among others, through software and simulators, and emphasize the use of these as tools to support teachers for teaching and learning.

https://doi.org/10.20396/etd.v23i4.8658342
PDF (Português (Brasil))

References

AEROCLUB DE BAURU. Simuladores de voo. 2018. Disponível em: http://www.aeroclubebauru.com.br/escola-de-aviacao/simuladores-de-voo/. Acesso em: 23 fev. 2018.

AEROCON. Simuladores de voo. 2018. Disponível em: http://www.aerocon.com.br/Cursos-Simuladores-de-Voo.aspx. Acesso em: 23 fev. 2018.

ALVES, Gabriel, et al. ControlHarvest: ensino de ecologia por meio de gamificação do controle biológico. BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION = SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO-SBIE, 2014. p. 342. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/275272463_ControlHarvest_Ensino_de_Ecologia_por_Meio_de_Gamificacao_do_Controle_Biologico. Acesso em: 13 abr. 2020.

ANDRADE, Antonio Manuel Valente. Recurso a simuladores na aprendizagem de fatores de segurança na exploração de Tecnologias da Informação. In: CARVALHO, A. A. A. Aprender na era digital-jogos e mobile learning. Santo Tirso: De Facto, 2012. Cap. 3, p. 65-82. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_pdp_cien_unicentro_lucineiazampier.pdf. Acesso em: 11 nov. 2019.

ARAÚJO, Saionara; SILVEIRA, Daniela; MATOS, Pablo. Avaliação do software educacional e-Sinais no ensino-aprendizagem da língua portuguesa escrita e da LIBRAS. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 2017. Anais...2017. p. 323. Disponível em: http://pablofmatos.pro.br/files/paper/2017-WIE-AraujoEtAl.pdf Acesso em: 13 abr. 2020.

AUSUBEL, David P.; NOVAK, Joseph D.; HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Tradução Eva Nick. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

CELESTINO, Marcelo Salvador. Aplicabilidade de softwares de simulação para o ensino de tomografia computadorizada para técnicos e tecnólogos em radiologia. Dissertação (Mestrado em Mídia e Tecnologia) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Bauru, 2019. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/181423. Acesso em: 14 abr. 2020.

BALADEZ, Fabio. O passado, o presente e o futuro dos simuladores. FaSCi-Tech, v. 1, n. 1, 2009. Disponível em: https://www.fatecsaocaetano.edu.br/fascitech/index.php/fascitech/article/view/4/4 . Acesso em: 11 nov. 2019.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Tradução de Maria João da Costa Pereira. Lisboa: Relógio d’Água, 1991.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011.

BERGERON, Bryan. Developing serious games. Boston: Charles River Media, 2006.

BERTSCHE, Dory; CRAWFORD, Christopher; MACADAM, Stephen E. Is simulation better than experience? The McKinsey Quarterly, n. 1, p. 50-58, 1996.

BIBLIOTECA VIRTUAL EM SAÚDE (BVS). Descritores em Ciências da Saúde (DeCS). 2018. Disponível em: http://decs.bvs.br/. Acesso em: 11 nov. 2019.

BORBA, Eduardo Zille. Imersão visual e corporal: paradigmas da percepção em simuladores. In: SOSTER, Demétrio de Azeredo; PICCININ, Fabiana. (Org.). Narrativas Comunicacionais Complexificadas II – A Forma. SantaCruz do Sul: Edunisc, 2014. p. 239-256.

CAETANO, Diego Vaz; CARDOSO, Josué Dias; FERREIRA, Luana Guimarães Piani. 2017. Sim-Evolution: uma perspectiva de apoio ao aprendizado de biologia no ensino médio através de simulador educativo. Monografia (Tecnologia em Sistemas) - Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ), Rio de Janeiro, RJ, 2017. Disponível em: https://bit.ly/2XxYWZO. Acesso em: 13 abr. 2020.

CANTERO, Manoel Ortega. Computers in education: The near future. In: Computers and Education in the 21st Century. Springer, Dordrecht, 2000. p. 3-16.

CARVALHO, Carlos Vitor de Alencar; CARVALHO, Janaina Veiga; SILVA, Júlio César da. VAPD-2D: Simulador para apoio ao ensino de engenharia ambiental. Revista Eletrônica TECCEN, 2008, v. 1, n. 2, p. 1-8. Disponível em: https://bit.ly/2wFdewC. Acesso em: 13 abr. 2020.

CHETLEN, Alison L., et al. Conventional medical education and the history of simulation in radiology. Academic radiology, v. 22, n. 10, p. 1252-1267, 2015.

CLAYTON, Govinda; GIZELIS, Theodora-Ismene. Learning through simulation or simulated learning? An investigation into the effectiveness of simulations as a teaching tool in higher education. 2005. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Learning-through-Simulation-or-Simulated-Learning-a-Clayton/c26e917501278fe52e864cf19b91f5cf283b184d. Acesso em: 11 nov. 2019.

EJ ESCOLA DE AVIAÇÃO CIVIL. Escola de voo, treinamento inicial e padronização de voo por instrumentos. Disponível em: https://www.ej.com.br/show-informativo/364/simuladores-de-voo-treinamento-inicial-e-padronizao-de-voo-por-instrumentos. Acesso em: 11 nov. 2019.

FERREIRA, Claudenice; CARVALHO, Josiane Martins; CARVALHO, Fernando Luís de Queiroz. Impacto da metodologia de simulação realística, enquanto tecnologia aplicada a educação nos cursos de saúde. Anais do Seminário Tecnologias Aplicadas a Educação e Saúde, v. 1, n. 1, 2015. Disponível em: https://bit.ly/2NBZTtk . Acesso em: 11 nov. 2019.

FITZSIMONS, M. Engaging Students' Learning through Active Learning. Irish Journal of Academic Practice, 2014, v. 3, n. 1, p. 1-26. Disponível em: https://bit.ly/2wFlFrM. Acesso em: 13 abr. 2020.

FLORES, Cecília Dias; BEZ, Marta Rosecler; BRUNO, Rosana Mussoi. O uso de simuladores no ensino da medicina. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 22, n. 02, p. 98, 2014. Disponível em: https://bit.ly/33hrp62. Acesso em: 11 nov. 2019.

FRANÇA, Rozelma Soares de; SILVA, Ana Cristina Barbosa da. Avaliação de softwares educativos para o ensino de língua portuguesa. Revista Brasileira de Informática na Educação, 2014, v. 22, n. 3, p. 23-34. Disponível em: https://bit.ly/2RAxQgB. Acesso em: 13 abr. 2020.

FREGONEZE, Gisleine Bartolomei et al. Metodologia científica. Londrina: Educacional, 2014.

GEERAERTS, Thomas; TRABOLD, Fabien. The simulator of critical situations in anesthesia. In: FAUQUET-ALEKHINE, Philippe.; PEHUET, Nane. (Ed.). Simulation training: fundamentals and applications. Springer, 2016. Cap. 4, p. 87-94. Disponível em: https://bit.ly/36wuWzm. Acesso em: 11 nov. 2019.

GIRAFFA, Lucia Maria Martins. Uma odisséia no ciberespaço: O software educacional dos tutoriais aos mundos virtuais. Revista Brasileira de Informática na Educação, 2009, v. 17, n. 1, p. 20-30. Disponível em: https://bit.ly/2V2YalQ. Acesso em: 13 abr. 2020.

GREGÓRIO, Eliana Aparecida; OLIVEIRA, Luiza Gabriela; MATOS, Santer Alvares. Uso de simuladores como ferramenta no ensino de conceitos abstratos de Biologia: uma proposição investigativa para o ensino de síntese proteíca. Experiências em ensino de Ciências, 2016, v. 11, n. 1, p. 101-125. Disponível em: https://bit.ly/3cg2uE4. Acesso em: 13 abr. 2020.

HAMANN, R. Project Cockpit BR: um simulador de voo incrível e 100% nacional. 2012. Disponível em: https://www.tecmundo.com.br/campus-party-brasil-2012/19138-project-cockpit-br-um-simulador-de-voo-incrivel-e-100-nacional.htm. Acesso em: 11 nov. 2017.

HILLESHEIM, Geraldo Jose; SCHOTTZ, Eliane de Souza. Softwares simuladores interativos aplicados ao estudo de biologia. Maiêutica-Ciências Biológicas, v. 1, n. 1, 2014. Disponível em: https://bit.ly/2JQPk4t. Acesso em: 11 nov. 2019.

JESUS, Pedro Leandro Barreto de. Simuladores como ferramentas auxiliadoras no processo de ensino-aprendizagem de evolução biológica. 2018. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas), Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018. Disponível em: https://bit.ly/2wAL59X. Acesso em: 13 abr. 2020.

KAMPF, Ronit; STOLERO, Nathan. Computerized simulation of the Israeli-Palestinian conflict, knowledge gap, and news media use. Information, Communication & Society, v. 18, n. 6, p. 644-658, 2015.

LAW, Averill M.; KELTON, W. David. Simulation modeling and analysis. 2 ed. Singapore: Mc-Graw Hill International Editions, 1991.

LEITE, Daniela Sofia Teixeira. Jogos e simuladores: adequabilidade pedagógica no ensino da Economia e da Gestão: estudo do caso português. 2015. Dissertação (Mestrado em Gestão), Universidade Católica Portuguesa, Lisboa, Portugal. 2015. Disponível em: https://bit.ly/34yF3mK. Acesso em: 13 abr. 2020.

LITTLEWOOD, Keith E. et al. High-fidelity simulation is superior to case-based discussion in teaching the management of shock. Medical teacher, v. 35, n. 3, p. e1003-e1010, 2013.

MANOVICH, Lev. Software takes command. New York: Bloomsbury Academic, 2013.

MARAN, Nikki J.; GLAVIN, Ronnie J. Low-to high-fidelity simulation-a continuum of medical education? Medical education, v. 37, n. S1, p. 22-28, 2003.

McHANEY, Roger. Understanding computer simulation. BookBoon, 2009. Disponível em: https://bit.ly/2PNzj3k. Acesso em: 11 nov. 2019.

PASSOS, Denis da Silva; VENEGA, Virginia de Sousa; ROCHA, Marcelo Lisboa. Softwares para suporte no ensino de engenharia civil: um mapeamento sistemático do uso nas instituições brasileiras. REVISTA CEREUS, 2017, v. 9, n .4, p. 2-18. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/323686502_SOFTWARES_PARA_SUPORTE_NO_ENSINO_DE_ENGENHARIA_CIVIL_UM_MAPEAMENTO_SISTEMATICO_DOS_SEUS_USOS_NAS_INSTITUICOES_BRASILEIRAS . Acesso em: 13 abr. 2020.

PAZIN FILHO, Antônio.; SCARPELINI, Sandro. Simulação: definição. Medicina (Ribeirão Preto. Online), v. 40, n. 2, p. 162-166, 2007. Disponível em: https://bit.ly/36wOmnL . Acesso em 11 nov. 2019.

PEACEMAKER: Play the news. Solve the puzzle. Impact Games, 2018. Disponível em: http://www.peacemakergame.com/ . Acesso em: 11 nov. 2019.

PHET. Soluções de Açúcar e Sal. 2020. Disponível em: https://phet.colorado.edu/pt_BR/simulation/sugar-and-salt-solutions . Acesso em: 20 abr. 2020.

PINHEIRO, A. F.; PESSOA JÚNIOR, E. S. F.; ARAÚJO, M. D. Software de simulação: um recurso facilitador no processo de ensino aprendizagem de química no ensino médio. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCER, 12., 2015,

Curitiba, PR. Anais... Curitiba, PR, 2015, p.2042-2057. Disponível em: https://bit.ly/2V4BSA3 . Acesso em: 13 abr. 2020.

PORTAL de periódicos. CAPES/MEC. 2017. Disponível em: https://www.periodicos.capes.gov.br/ . Acesso em: 11 nov. 2019.

PRENSKY, Marc. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: SENAC, p. 575, 2012.

PRENSKY, Marc. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001. Disponível em: http://www.marcprensky.com/. Acesso em: 11 nov. 2019.

PUBMED. National Center for Biotechnology Information (NCBI). 2017. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/. Acesso em: 11 nov. 2019.

RODRIGUES, R.; SOARES, R. P.; SECCHI, A. R. Coleção de 10 problemas numéricos típicos em Engenharia Química resolvidos com o simulador EMSO. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENGENHARIA QUÍMICA, 17., 2008. Anais..., 2008.

SADIDEEN, Hazim. et al. Simulators and the simulation environment: getting the balance right in simulation-based surgical education. International Journal of Surgery, v. 10, n. 9, p. 458-462, 2012. Disponível em: https://bit.ly/2CdQ9Ae . Acesso em: 11 nov. 2019.

SCIENCE DIRECT. Search for peer-reviewed journals, articles, book chapters and open access content. 2018. Disponível em: https://www.ScienceDirect.com . Acesso em: 11 nov. 2019.

SILVA, Karla Nunes da; FERREIRA, Luciana da Cunha; SILVA-FORSBERG, Maria Clara. Simulações computacionais aplicadas ao ensino da Biologia. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA (SENEPT), 2., 2010.

Anais... Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID303/v11_n1_a2016.pdf . Acesso em: 13 abr. 2020.

SILVA, Liane Márcia Freitas; PINTO, Marcel de Gois; SUBRAMANIAN, Anand. Utilizando o software Arena como ferramenta de apoio ao ensino em engenharia de produção. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 27., 2007. Anais... Disponível em: https://bit.ly/3b8OjjO . Acesso em: 13 abr. 2020.

SOARES, Antonio Augusto; MORAES, Letícia Estevão; OLIVEIRA, Franciéle Gonçalves. Ensino de matéria e radiação no ensino médio com o auxílio de simuladores interativos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 32, n. 3, p. 915-933, 2015.

SOLOWAY, Eliot; PRYOR, Amanda. The next generation in human computer interaction. Communications of the ACM, v. 39, n. 4, p. 16-18, 1996.

SOUZA, Mariane M., et al. SPARSE: Um ambiente de ensino e aprendizado de engenharia de software baseado em jogos e simulação. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), 2010. Disponível em: https://bit.ly/2V3LSJI . Acesso em: 13 abr. 2020.

SQUIRE, Kurt, et al. Electromagnetism supercharged! Learning physics with digital simulation games, 2004. p. 513-520. Disponível em: https://bit.ly/3b5PT6b . Acesso em: 13 abr. 2020.

STRAUBHAAR, Joseph; LaROSE, Robert. Comunicação, mídia e tecnologia. Tradução de José Antonio Lacerda Duarte. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, 2004.

STREICHER, Samantha J. et al. Learning Through Simulation. Chemical Engineering Education, v. 39, n. 4, p. 288-295, 2005.

TAVARES, Marcelo Carvalho. O uso dos softwares educativos no ensino-aprendizagem das quatro operações matemáticas. Ensino & Pesquisa, 2015, v. 13, n. 01, p. 109-117. Disponível em: https://bit.ly/3baA2TS . Acesso em: 13 abr. 2020.

TEIXEIRA, Floripes; SILVA, Fábio; BRITO, Patrick. Uma revisão sistemática sobre softwares educacionais para o ensino de Libras. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), 2016. p. 896. Disponível em: https://bit.ly/2xpzbQB . Acesso em: 13 abr. 2020.

TRINDADE, Filipe Silveira, et al. Uso de softwares livres de SIG como uma ferramenta no ensino de geografia: mapeamento de áreas de risco. Caminhos de Geografia - revista online, 2014, v. 15, n. 51. Disponível em: https://bit.ly/3cikBt8 . Acesso em: 13 abr. 2020.

TV PUC-RIO. TV PUC-Rio: Mesa anatômica virtual 3D – Mostra PUC. [YouTube]. 2014. 2min22seg - 1min12seg. Disponível em: https://youtu.be/cuR5-N2a3co . Acesso em: 11 nov. 2019.

VALENTE, José Armando. Diferentes usos do computador na educação. In: ______. (Org). Computadores e conhecimento: repensando a educação. 2. ed. Campinas: UNICAMP/NIED, 1993. Cap. 1, p. 1-28. Disponível em: https://bit.ly/2WPzzQM . Acesso em: 11 nov. 2019.

VIDAL-GOMEL, Christine; FAUQUET-ALEKHINE, Philippe. Reflections and Theoretical Contributions Regarding Trainers. In: FAUQUET-ALEKHINE, Philippe; PEHUET, Nane. (Ed.). Simulation training: fundamentals and applications. Springer, 2016. Cap. 1, p. 1-30. Disponível em: https://bit.ly/36wuWzm . Acesso em: 11 nov. 2019.

ZIV, Amitai. et al. Simulation-based medical education: an ethical imperative. Academic Medicine, v. 78, n. 8, p. 783-788, 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.