Banner Portal
Representations of teachers on students of popular classes
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Popular classes
Childhood
Social representations

How to Cite

RIBEIRO, Andrea Porto; CAMPOS, Vanesssa Therezinha Bueno. Representations of teachers on students of popular classes. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 4, p. 982–1001, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i4.8658818. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658818. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The present work presents reflections from a research developed between the years 2015 to 2017, in the Line of Research Knowledge and Educational Practices, within the scope of the Postgraduate Program in Education, Master's course, from the Federal University of Uberlândia, whose objectives they are linked to the fight for Public Education with quality and socially referenced, in favor of the popular classes. Guided by the writings of Freire (1987, 1996), Brandão (1983), Novais (2002), Streck (2008, 2009) on the schooling of popular classes in Brazil, Sacristán (2005) on the social construction of the student , the student and Moscovici (1961, 2007) and Alves-Mazzotti (2008, 2010) on the Theory of Social Representations, the research sought to apprehend the senses and meanings of the representations of teachers of Early Childhood Education, of schools in the municipal network of Uberlândia - MG, about students from the lower classes, in order to discuss the impact of reference systems on the social quality of education. We hope, in this way, to contribute to clarify, based on the reflections presented, aspects related to the educational opportunities of the popular classes, especially those related to the discussion of teachers' representations about children enrolled in preschool and the possibility of realizing the right to Formal education as a human right. We also aim, based on the research findings, to contribute to public policies aimed at the continuous training of teachers from the reflection on training needs in the context of public schools.

https://doi.org/10.20396/etd.v23i4.8658818
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Representações Sociais: aspectos teóricos e aplicações à Educação. Revista Múltiplas Leituras, v.1, n. 1, p. 18-43, jan. / jun. 2008. GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008, p. 117-138.

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. As Representações dos professores sobre o aluno. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente, 2010. Belo Horizonte. UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.

ANDRADE, Daniela Barros da Silva Freire; SANTOS, Marisa Faria. O outro do adulto e do professor: representações sociais sobre criança, segundo licenciados de pedagogia da UFMT. Nuances: estudos sobre Educação. Presidente Prudente, SP, ano XV, v. 16, n. 17, p. 105-117, jan./dez. 2009.

ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. Traduzido por Dora Flaksman. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

ARROYO, Miguel González. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação Popular. 2.ed., São Paulo: Brasiliense, 1983.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; ASSUMPÇÃO, Raiane. Cultura Rebelde. Escritos Sobre a Educação Popular Ontem e Agora. Volume 2. Série Educação Popular. 2009.

BRECH, Bertolt. Elogio do Aprendizado. In: Poemas 1913-1956, São Paulo, Brasileiro, 1986.

CAMPOS, Vanessa Bueno; SILVA, Fernanda Duarte Araújo; CICILLINI, Graça Aparecida. Os sentidos dos silêncios na educação: representações sociais de professores formadores da Universidade Federal de Uberlândia – MG.. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 17, n. 2, p. 442- 462, ago. 2015. ISSN 1676-2592. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8635725. Acesso em: 28 ago. 2015

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 1996.

LIBÂNEO, José Carlos, FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira. Políticas Educacionais Neoliberais e Escola Pública: uma qualidade restrita de educação escolar. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2018.

NOVAIS, Gercina Santana. A Educação Popular nas Instituições de Ensino Oficial: uma alternativa possível. Revista de Educação Popular, Uberlândia, n.1, p. 17-22, nov. 2002.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. Educação Infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: T. A. Queiroz,1993.

RIBEIRO, Andréa Porto. Representações sociais de professoras da educação infantil sobre alunos(as) das classes populares. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Uberlândia, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2017.

SACRISTÁN, José Gimeno. Poderes instáveis em Educação. Porto Alegre: ArtMed, 1999.

SACRISTÁN, José Gimeno. O aluno como invenção. Trad. Dayse Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2005.

STRECK. Danilo Romeu. Educação popular e movimentos sociais: tensões e desafios na América Latina. Anais da 32. Reunião anual da ANPED, de 4 a 7 de outubro. Disponível em: http://32reuniao.anped.org.br/arquivos/sessao_especial/32%20ra%20-%20sessao%20especial%20-%20DANILO%20ROMEU%20STRECK.pdf. Acesso em 13 de dezembro de 2016.

STRECK. Danilo Romeu. A pesquisa em educação popular e a Educação Básica. In: Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 8, n. 1, p. 111-132, jan./jun. 2013. Disponível em: http://www.revistas2.uep.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 11 de dezembro de 2016.

SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. Contribuições de Paulo Freire para a formação de educadores. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 61, p. 19-35, jul./set. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n61/1984-0411-er-61-00019.pdf. Acesso em: 19 de outubro de 2018.

ZEICHNER, Kenneth. M. Formando professores reflexivos para uma educação centrada no aluno: possibilidades e contradições. In: BARBOSA, R. L. L. Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Unesp, 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.