Banner Portal
Developments of higher education internationalization in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Higher Education
Internationalization
Science without Borders
Languages without Borders
Capes-PrInt

How to Cite

KNOBEL, Marcelo; LIMA, Manolita Correia; LEAL, Fernanda Geremias; PROLO, Ivor. Developments of higher education internationalization in Brazil: from international academic mobility to the institutionalization of the process at the university. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 3, p. 672–693, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i3.8659332. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659332. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the recent developments in the internationalization of Brazilian higher education, based on the main government programs aimed at promoting this process from 2011 to 2018. Specifically, three programs are addressed, with greater emphasis on the third: “Science without Borders (SwB)”, from 2011 to 2015; “Languages without Borders (LwB)”, started in 2012; and the “Institutional Internationalization Program (Capes-PrInt)”, started in 2018. The text is developed on the combination of bibliographic and documentary resources and sustains the following arguments: 1. In Brazil, the understanding of internationalization of higher education has evolved from a synonym for international academic mobility, centered on individuals, to a more comprehensive conception of the phenomenon, focused on the transformation of the university institution; 2. Despite the new directions, in the period in evidence, internationalization remains mostly linked to the State's developmental interests; 3. These directions signal that this process has consolidated in the country in a hegemonic way, aligned with the worldwide dominant perspective. After analyzing the three programs, the paper concludes with reflections raised by the perspective of internationalization recently proposed by the federal government to the Federal Higher Education Institutions (IFES) through 'Future-se', with emphasis on three aspects: the threat to the university's administrative autonomy; the interference by foreign bodies in the academic life of the institutions; and the pressures for self-financing due to the diversification of funding sources.

https://doi.org/10.20396/etd.v22i3.8659332
PDF (Português (Brasil))

References

AGECOM/UFSC. Encontros com Capes apresentam detalhes do Projeto Institucional de Internacionalização. Disponível em: https://noticias.ufsc.br/2019/02/encontros-com-capes-apresentam-detalhes-do-projeto-institucional-de-internacionalizacao/ . Acesso em: 15 jul. 2019.

ALTBACH, P. G.; BALÁN, J. Transforming research universities in Asia and Latin America: world class worldwide. Baltimore: The Johns Hopkins Univ., 2007.

BAMBERGER, A.; MORRIS, P.; YEMINI, M. Neoliberalism, internationalisation and higher education: connections, contradictions and alternatives. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, v. 40, n. 2, p. 203-216, 2019.

BRITISHCOUNCIL. Passos certeiros: como a Universidade Federal de Santa Catarina está encaminhando a internacionalização. In: Universidades para o mundo: desafios e oportunidades para a internacionalização, p. 20-21, 2018.

CAPES. A internacionalização na universidade brasileira: resultados do questionário aplicado pela Capes. Brasília, DF: [s.n.].

CAPES. Programa Institucional de Internacionalização (Capes-PrInt) - Edital n.o 41/2017 - Alteração VI/2018. Brasília, DF: Capes, 2017b.

CAPES. InfoCapes: Especialistas nacionais e internacionais participaram do julgamento dos projetos. Disponível em: https://capes.gov.br/infocapes/002-dezembro-2018/ . Acesso em: 23 dez. 2019a.

CAPES. PrInt: um grande passo para a internacionalização da pós-graduação. Disponível em: https://capes.gov.br/36-noticias/9105-print-um-grande-passo-para-a-internacionalizacao-da-pos-graduacao . Acesso em: 21 dez. 2019b.

CAPES. Workshop debate planejamento estratégico para universidades brasileiras. Disponível em: https://capes.gov.br/36-noticias/8763-workshop-apresenta-importancia-de-planejamento-estrategico-para-universidades-brasileiras . Acesso em: 21 dez. 2019c.

CAPES. InfoCapes - Diferentes estratégias para ganhar visibilidade no mundo. Disponível em: https://capes.gov.br/infocapes/002-dezembro-2018/ . Acesso em: 21 dez. 2019d.

CAPES. Anexo I - Relação dos países com os quais a cooperação científica e acadêmica com o Brasil tem se mostrado mais efetiva (Alterado conforme D.O.U de 02/02/2018, Seção 3, Página 23). Brasília, DF :Capes, 2018e.

CAPES. Diretora da CAPES apresenta estratégias de internacionalização para universidades. Disponível em: https://capes.gov.br/36-noticias/8649-diretora-da-capes-apresenta-estrategias-de-internacionalizacao-para-universidades . Acesso em: 21 dez. 2019a.

CAPES. InfoCapes: Parcerias envolvem 450 projetos de pesquisa. Disponível em: http://www.capes.gov.br/infocapes/010-agosto-2019/ . Acesso em: 21 dez. 2019b.

CAPES. Programa de Internacionalização é lançado na UFRGS. Disponível em: https://capes.gov.br/36-noticias/9411-programa-de-internacionalizacao-e-lancado-na-ufrgs . Acesso em: 23 dez. 2019c.

CAPES. Novidades na avaliação, bolsa e internacionalização. Disponível em: https://www.capes.gov.br/36-noticias/10021-novidades-na-avaliacao-bolsa-e-internacionalizacao . Acesso em: 23 dez. 2019d.

CAPES. Segunda edição do InfoCAPES aborda Programa de Internacionalização. Disponível em: https://capes.gov.br/36-noticias/9217-segunda-edicao-do-infocapes-aborda-programa-de-internacionalizacao . Acesso em: 21 dez. 2019e.

CAPES. “Esforço de internacionalização precisa ser apoiado”, diz presidente. Disponível em: https://capes.gov.br/36-noticias/9102-esforco-de-internacionalizacao-precisa-ser-apoiado-diz-presidente . Acesso em: 21 dez. 2019f.

CAPES. Vivência internacional aumenta impacto da pesquisa. Disponível em: https://capes.gov.br/36-noticias/10013-vivencia-internacional-aumenta-impacto-da-pesquisa. Acesso em: 23 dez. 2019g.

CORRÊA, M. D. C.; CHAVES, J. G. P.; SOUSA, D. P. Governar pela autonomia: universidade, inovação e capitalismo cognitivo. EccoS - Revista Científica, n. 47, p. 81-103, 2018.

DE WIT, H. et al. Internationalisation of higher education. 1. ed. [s.l.] European Union, 2015.

FAIRCLOUGH, N. Language and globalization. Abringdon and New York: Routledge, 2006.

FAUBAI. CAPES International Relations Director presented the agency’s strategy for the next few years. Disponível em: http://faubai.org.br/conf/2017/connie-pimentel/ . Acesso em: 18 nov. 2019a.

FAUBAI. The 2017 FAUBAI Conference gathers over 560 participants to discuss the internationalization of higher education. Disponível em: http://faubai.org.br/conf/2017/ . Acesso em: 13 nov. 2019b.

FREIRE JUNIOR, J. C.; SPADARO, P. Beyond Science Without Borders: Brazil retools its internationalization strategy. Disponível em: https://wenr.wes.org/2017/09/beyond-science-without-borders-brazil-retools-its-internationalization-scheme . Acesso em: 18 dez. 2019.

GIROUX, H. Neoliberalism’s war on higher education. Chicago: Haymarket Books, 2014.

HUDZIK, J. K. Comprehensive internationalization: from concept to action. 1. ed. Washington, DC: NAFSA, 2011.

HUDZIK, J. K. Barriers and barrier reduction for comprehensive internationalization. In: HUDZIK, J. K. (Ed.). Comprehensive internationalization: institutional pathways to success. Abingdon, Oxon, UK: Routledge, 2015. p. 76-91.

ISF. Relatório Nacional do Programa Idiomas sem Fronteiras. Brasília, DF: [s.n.]. Disponível em: http://isf.mec.gov.br/pesquisas-e-relatorios .

KNIGHT, J. Internationalization remodeled: definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in International Education, v. 8, n. 5, p. 5-31, 2004.

KNOBEL, M. Brazil: Brazil Seeks Academic Boost by Sending Students Abroad. International Higher Education, n. 66, p. 147-149, 2012.

KNOBEL, M. Further reflections on the brazilian mobility program. Disponível em: https://www.insidehighered.com/blogs/world-view/further-reflections-brazilian-mobility-program . Acesso em: 26 abr. 2020.

KNOBEL, M.; LEAL, F. Higher education and science in Brazil: a walk toward the cliff? International Higher Education, v. 2, n. 99, p. 2-4, 2019.

LEAL, F. Os caminhos recentes da internacionalização da educação superior brasileira. Revista de Educación Superior en América Latina, n. 6, p. 14-18, 2019.

LEAL, F. As bases epistemológicas dos discursos dominantes de internacionalização da educação superior no Brasil. [s.l.] Universidade do Estado de Santa Catarina, 2020.

LIMA, M. C.; CONTEL, F. B. Períodos e motivações da internacionalização da educação superior brasileira. 5ème coloqque del l’IFBAE. Anais...Grenoble: 2009

LIMA, M. C.; CONTEL, F. B. Internacionalização da educação superior: nações ativas, nações passivas e geopolítica do conhecimento. 1. ed. São Paulo: Alameda, 2011.

LIMA, M. C.; MARANHÃO, C. M. S. D. A. O sistema de educação superior mundial: entre a internacionalização ativa e passiva. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 14, n. 3, p. 583-610, 2009.

MIGNOLO, W. The conceptual triad: Modernity/Coloniality/Decoloniality. In: WALSH, C.; MIGNOLO, W. (Eds.). On Decoloniality. 1. ed. [s.l.] Duke University Press, 2018. p. 135-152.

PAIVA, F. M.; BRITO, S. H. A. O papel da avaliação CAPES no processo de internacionalização da pós-graduação em educação no Brasil (2010-2016). Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 24, n. 2, p. 493-512, 2019.

PASSONI, T. P. Language Without Borders (English) Program: a study on english language ideologies. Rev. Bras. Linguíst. Apl., n. Ahead of print, p. 1-32, 2019.

PIMENTEL, C. M. M. O papel da Capes na internacionalização das universidades brasileiras. CAPES, 2017.

PROLO, I.; VIEIRA, R. LIMA, M. C.; LEAL, F. Internacionalização das universidades brasileiras: Contribuições do Programa Ciência sem Fronteiras. Administração e Pesquisa (RAEP), v. 20, n. 2, p. 1-27, 2019.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder e classificação social. In: SOUSA SANTOS, B. de; MENESES, M. P. (Ed.). Epistemologias do Sul. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 84-130.

RAMOS, A. G. A modernização em nova perspectiva: em busca do modelo da possibilidade. Revista de Administração Pública, v. 2, n. Clássicos da Revista de Administração Pública, p. 7-42, 1967.

RESTREPO, E.; ROJAS, A. Inflexion decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. 1. ed. Popayán, Colombia: Editorial Universidad del Cauca, 2010.

SCHENDEL, R.; MCCOWAN, T. Expanding higher education systems in low-and middle- income countries: the challenges of equity and quality. Higher Education, v. 72, n. 4, p. 407-411, 2016.

SINTER/UFSC. Transmissão online - Seminário Ciência sem Fronteiras Graduação. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/133420 . Acesso em: 7 dez. 2019a.

SINTER/UFSC. UFSC participa do I Encontro de Representantes das Relações Internacionais das IFES. Disponível em: https://sinter.ufsc.br/2015/07/14/i-encontro-de-representantes-das-relacoes-internacionais-das-ifes/ . Acesso em: 8 jul. 2019b.

SOUSA SANTOS, B. DE. A Universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

THEPIENEWS. Brazil unveils new HE internationalisation scheme. Disponível em: https://thepienews.com/news/brazil-unveils-he-internationalisation/ . Acesso em: 20 dez. 2019.

THIENGO, L. C. Universidades de classe mundial e o consenso pela excelência: tendências globais e locais. [s.l.] Universidade Federal de Santa Catarina, 2018.

UNESP. Encontro faz balanço do 1o ano do projeto CAPES-PrInt da Unesp. Disponível em: https://www2.unesp.br/portal#!/noticia/35347/encontro-faz-balanco-do-1-ano-do-projeto-capes-print-da-unesp/ . Acesso em: 20 dez. 2019.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.