Banner Portal
UFES’s internacionalization policy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Internationalization
Higher education institutions
Postgraduate courses

How to Cite

WASSEM, Joyce; FERREIRA, Eliza Bartolozzi. UFES’s internacionalization policy: the seek for academic excellence. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 3, p. 612–631, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i3.8659339. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659339. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article analyzes how internationalization appears in the institutional documents of the Federal University of Espírito Santo (UFES), in other words, what conceptions, motives and strategies are planned in the institution's policy for its execution. The study has a qualitative approach, the data collection is composed by documental analysis and for the treatment of the data the method is content analysis according to Bardin (2004). As results, created in 1954, UFES is considered the main Institution of Higher Education (IES) in the state of Espírito Santo (ES). Since 2012, with the objective of improve the quality of its Postgraduate Programs (PPG), especially seeking for excellence, as measured by concepts 6 and 7 of Coordination of Improvement of Personnel in Higher Education (CAPES), UFES developed and implemented a strategic planning with goals and actions. Among the actions, there was the creation of an International Office (SRI); the Espírito Santo Internationalization  Network of Education (RIEES); as well as the elaboration of a joint project, with the involvement of 9 PPG from UFES, in the Institutional Internationalization Program (PrInt) funded by CAPES. This, on the one hand, shows an articulated academic effort of its teachers and PPG and, on the other hand, allows to observe the existence of contradictions in the planning process of actions for internationalization considering the diversity and specificity of the programs and the Brazilian both political and economic political context.

https://doi.org/10.20396/etd.v22i3.8659339
PDF (Português (Brasil))

References

ALTBACH, Philip. The costs and benefits of world-class universities. International Higher Education, n. 33, p. 5-8, Fall 2003. Disponível em: https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/issue/view/761 . Acesso em: 16 abr. 2020.

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; GEWANDSNAJDER, Fernando. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. ed. rev. atual. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRASIL. CAPES. Mudanças na ficha de avaliação valorizam qualidade dos programas. 06 de março de 2019. Disponível em: https://www.capes.gov.br/36-noticias/9370-mudancas-na-ficha-de-avaliacao-valorizam-qualidade-dos-programas . Acesso em: 20 mar. 2020.

BRASIL. Portaria n° 105, de 24 de maio de 2012. Diário Oficial da União, seção 1, n. 101, sexta-feira, 25 de maio de 2012.

CUNHA, Luiz Antônio. Pós-graduação em educação: no ponto de inflexão? Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 77, p. 63-67, maio 1991.

DE WIT, Hans; HUNTER, Fiona. The future of internationalization of higher education. International Higher Education. Boston, n. 83, p. 23, 2015.

HORTA, José Silvério Baia; MORAES, Maria Célia Marcondes de. O sistema CAPES de avaliação da pós-graduação: da área de educação à grande área de ciências humanas. In: BIANCHETTI, Lucídio; SGUISSARDI, Valdemar (Org.). Dilemas da Pós-Graduação: Gestão e Avaliação. Campinas, SP: Autores Associados, 2009. p. 207-251.

KNIGHT, Jane. Updating the definition of internationalization. International Higher Education. Boston, n. 33, p. 2-3, Fall 2003.

KNIGHT, Jane. Internationalization remodeled: definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in International Education, SAGE Publications, v. 8, n. 1, p. 5-32, Spring 2004.

KNIGHT, Jane. Five myths about internationalization. International Higher Education. Boston, n. 6, p. 14-15, Winter 2011.

LIMA, Manolita Correia; MARANHÃO, Carolina Machado Saraiva de Albuquerque. O sistema de educação superior mundial entre a internacionalização ativa e passiva. Avaliação. Campinas, v. 14, n. 3, p. 583-610, 2009.

MENEGHEL, Stela Maria et al. Produção de conhecimento no contexto brasileiro: perspectivas de instituições emergentes. Atos de Pesquisa em Educação. Blumenau, v. 2, p. 444-460, set./dez. 2007.

MOROSINI, Marília Costa. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Educar. Curitiba, n. 28, p. 107-124, 2006.

MUELLER, Cristiana Verônica. O processo de internacionalização do ensino superior: um estudo de caso da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2013. 178f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Porto Alegre, 2013.

PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar; PASSOS, Rogério Duarte Fernandes dos. A internacionalização do ensino superior e os programas de mobilidade educacional. In: PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar; HEINZLE, Marcia Regina Selpa (Org.). Internacionalização na Educação Superior: políticas, integração e mobilidade acadêmica. Blumenau: Editora Furb, 2015. p. 51-68.

SANTOS, Fernando Seabra; ALMEIDA FILHO, Naomar de. A quarta missão da universidade: internacionalização universitária na sociedade do conhecimento. Brasília: Editora UnB; Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2012. 238 p.

SANTOS FILHO, José Camilo. Internacionalización de la educación superior: redefiniciones, justificativas y estrategias. Espaço pedagógico. Passo Fundo, v. 25, n. 1, p. 168-189, jan./abr. 2018.

SANTOS FILHO, José Camilo dos. Pesquisa quantitativa versus pesquisa qualitativa: o desafio paradigmático. In: SANTOS FILHO, José Camilo dos; GAMBOA, Silvio Sánchez (Org.). Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2013. p. 13-58.

UFES. Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI 2015-2019). Vitória; Alegre; São Mateus: UFES, 2015.

UFES. Plano de Internacionalização da Universidade Federal do Espírito Santo. Universidade Federal do Espírito Santo. Secretaria de Relações Internacionais. Vitória: ES, abr. 2018b.

UFES. Rede de Internacionalização da Educação do Espírito Santo (RIEES). Acordo de Cooperação, processo 23068.019820/2016-61. Vitória: ES, 2017.

UFES. Resolução n° 15/2018, de 17 de abril de 2018. Estabelece as diretrizes básicas da política de internacionalização da educação superior no âmbito da UFES. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão da Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória: ES, 2018a.

UFES. UFES, 60 anos. Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória: EDUFES, 2014.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.