Banner Portal
Social control and health teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Health education
Curricular stage
Public policy
Social psychology

How to Cite

SATHLER, Conrado Neves; OLIVEIRA, Esmael Alves de. Social control and health teaching: for a decolonial psychological practice. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 2, p. 491–503, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i2.8660026. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660026. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Background: The 16th National Health Conference provided the qualified participation of 12 students from a Psychology course of the Midwest region of the Country enrolled in the Public Policies Project developed in the Common Core Internship. Simultaneously, meetings of Municipal Councils in that area and other conferences were followed. The objective of the Internship was to integrate skills to act in the challenges faced by the Unified Health System. Description of the Experience: The preparatory studies of the axes of this Conference - Financing, Principles and Rights - started in March and remained until September 2019 with the meetings of the Social Control Bodies. This study is descriptive, like Experience Report and presents part of the analysis of statements problematized by the group. The supervisory method of work was the conversation wheel and the theories that supported the analyzes were discursive and decolonial. Results and Impacts: This Internship provided the development of theoretical, technical and social skills through the development of student leadership in the search for constant reflection and political autonomy. Final Considerations: The Social participation as a Teaching Activity in Health is shows itself in the development of skills to work in the Unified Health System despite the obstacles present in the spaces of Social Control. We conclude that Internship supervision continues to be a valuable component for the training in Psychology.

https://doi.org/10.20396/etd.v24i2.8660026
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução n.05 de 15 de março de 2011. Diretrizes Curriculares Nacionais para Cursos de Graduação em Psicologia. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7692-rces005-11-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 mai. 2020.

CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. 16. Conferência Nacional de Saúde - Democracia e Saúde.

Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/16cns/index.html. Acesso em: 25 fev. 2021.

BRASIL. Constituição Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

CURY, Bruno de Morais; NETO, João Leite Ferreira. Do currículo mínimo às diretrizes Curriculares: os estágios na formação do psicólogo. Psicol. rev., Belo Horizonte, v. 20, n. 3, p. 494-512, set. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682014000300006&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 22 mai. 2020.

DALTRO, Mônica Ramos; FARIA, Anna Amélia de. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estud. pesqui. psicol., Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 223-237, jan. 2019 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812019000100013&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 25 fev. 2021.

EVARISTO, Conceição. Questão de pele para além da pele. In: RUFFATO, Luiz (Org.). Questão de pele. Rio de Janeiro: Língua Geral, 2009.

FAM, Bárbara Morais; FERREIRA NETO, João Leite. Análise das práticas de uma clínica-escola de psicologia: potências e desafios contemporâneos. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 39, e178561, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932019000100107&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 08 mai. 2020.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 6.ed.Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

GONZALEZ, Lélia. A categoria político-cultural de Amefricanidade. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de Hollanda (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação superior. Resolução nº 5, de 15 de março de 2011. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7692-rces005-11-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 25 fev. 2021.

PISCITELLI, Adriana. Interseccionalidades, categorias de articulação e experiências de migrantes brasileiras. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 11, n. 2, p.263-274, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=703/70311249015. Acesso em: 22 mai. 2020.

PITOMBEIRA, Delane Felinto; XAVIER, Alessandra Silva; BARROSO, Raimunda Eliana Cordeiro; OLIVEIRA, Pedro Renan Santos de. Psicologia e a formação para a saúde: experiências formativas e transformações curriculares em debate. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 36, n. 2, p. 280-291, jun. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932016000200280&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 abr. 2020.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

SILVA, Clarissa de Andrade; YAMAMOTO, Oswaldo Hajime. As políticas sociais na formação graduada do psicólogo no Piauí. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 33, n. 4, p. 824-839, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932013000400005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 05 mai. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.