Banner Portal
One needs to take things with philosophy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Michel Foucault
Philosophy
Ethics
Language
Parrhesia

How to Cite

ALMANSA, Sandra Espinosa. One needs to take things with philosophy: Michel Foucault and the infinity of the task. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 2, p. 412–431, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i2.8660118. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660118. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This text is developed from a small collection of fragments of Michel Foucault’s work, and texts about his person and his thought. Amid Foucault’s public speaking, in the voice of his own books, peripheral texts, courses and interviews, and before Michel’s image, as described by his friends and some of those who knew him and wrote about him, we praise philosophy as a way of life, or simply as a starting point for other, more ethical, freer, more beautiful and truer ways of living, of being alone with another, of relating to oneself and to the world. With an educator’s interested look on Michel Foucault's intellectual path and affective landscape, the philosophical activity is presumed, in the light of a certain curvature in the notion of parrhesia, as a line of strength and as a fundamental trace through which one wishes to rehearse a writing based on suspicion, certainly insoluble, of the crucial character between word and act, theory and practice, truth and life.

https://doi.org/10.20396/etd.v24i2.8660118
PDF (Português (Brasil))

References

ARTIÈRES, Philippe. Dizer a atualidade: o trabalho de diagnóstico em Michel Foucault. In: GROS, F. (Org.). Foucault: a coragem da verdade. São Paulo: Parábola, 2004, p. 15-37.

ARTIÈRES, Philippe. Fazer a experiência da fala. In: FOUCAULT, Michel. O belo perigo. Belo Horizonte: Autêntica, 2016, p. 13-28.

DELEUZE, Gilles. El Saber: Curso sobre Foucault. Buenos Aires: Cactus, 2013.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2011.

ERIBON, Didier. Michel Foucault, 1926-1984. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

FISCHER, R. M. B. Foucault revoluciona a pesquisa em educação? In: FISCHER, R. M. B. Trabalhar com Foucault: arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Autêntica, 2012, p. 99-112.

FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

FOUCAULT, Michel. A filosofia analítica da política. In: MOTTA, Manoel Barros da (Org.). Ética, sexualidade, política. Ditos & Escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2017a, p. 36-54.

FOUCAULT, Michel. A função política do intelectual. In: MOTTA, Manoel Barros da (Org.). Arte, epistemologia, filosofia e história da medicina. Ditos & Escritos VII. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2016a, p. 213-219.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. Entrevista de Michel Foucault. In: MOTTA, Manoel Barros da (Org.). Genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Ditos & Escritos IX. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014, p. 238-250.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Graal, 1990.

FOUCAULT, Michel. O belo perigo. Belo Horizonte: Autêntica, 2016b.

FOUCAULT, Michel. O cuidado com a verdade. In: MOTTA, Manoel Barros da (Org.). Ética, sexualidade, política. Ditos & Escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2017b, p. 234-245.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010b.

FOUCAULT, Michel. Os intelectuais e o poder. In: MACHADO, Roberto (Org.). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012a, p. 69-78.

FOUCAULT, Michel. Poder - Corpo. In: MACHADO, Roberto (Org.). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012b, p. 145-152.

FOUCAULT, Michel. Política e ética: uma entrevista. In: MOTTA, Manoel Barros da (Org.). Ética, sexualidade, política. Ditos & Escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2017c, p. 212-218.

FOUCAULT, Michel. Verdade, poder e si mesmo. In: MOTTA, Manoel Barros da (Org.). Ética, sexualidade, política. Ditos e Escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2017d, p. 287-293.

FREITAS, Alexandre Simão. A parresía pedagógica de Foucault e o êthos da educação como psicagogia. Revista Brasileira de Educação, v. 18, 2013, p. 325-338.

GROS, Frédéric. A parrhesia em Foucault. In: GROS, Frédéric (Org.). Foucault: a coragem da verdade. São Paulo: Parábola Editorial, 2004, p. 154-166.

GROS, Frédéric. Situação do curso. In: FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011, p. 301-316.

GROS, Frédéric. Situação do curso. In: FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010, p. 341-356.

KOHAN, Walter Omar. A vida filosófica como problema para a filosofia. In: XAVIER, Ingrid Müller; KOHAN, Walter Omar (Org.). Filosofar: aprender e ensinar. Belo Horizonte: Autêntica, 2012, p. 157-169.

LINDON, Mathieu. O que amar quer dizer. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

MACHADO, Roberto. Impressões de Michel Foucault. São Paulo: n-1 edições, 2017.

ROCHA, Jorge Alberto. Michel Foucault: crítico-esteta-cínico mitigado. Campina Grande: EDUEPB, 2014.

VEYNE, Paul. Foucault: seu pensamento, sua pessoa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.