Banner Portal
Cinema cartographies
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Cinema
Geography education
Cartography

How to Cite

GIRARDI, Gisele; PEREIRA, Ernandes de Oliveira; AGUIAR, Mayara Perinni de. Cinema cartographies: dialoguing with the teaching geographic imaginary. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 2, p. 315–334, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i2.8661474. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8661474. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper derives from the project “On school screens: cinema and teachers of Geography”, from the International Research Network “Images, Geographies and Education”, which sought to diagnose the practices of Geography teachers with cinema and, from there, to study elements that could contribute to the regulation of the Law 13006/14. We search for clues to understand if the visual cartographic culture, present in the training of school Geography teachers, manifests itself in the choices of films used as imagery resources in Geography classes. In order to achieve this goal, we identified and systematized different approaches to studies on the connections between cartography and cinema, constituting a framework about the mapping impulse and detailing Castro's approach (2015) that distinguishes cartographic forms or cinematographic expressions from the mapping impulse: panoramas, aerial views and atlas. We selected three of the most cited Brazilian films, first mentioned by teachers participating in the research, of different genres, namely, “Central do Brasil”, “Encontro com Milton Santos: o mundo global visto do lado de cá” and “Ilha das Flores”, which were analyzed in the light of the cinematographic expressions of the mapping impulse. We concluded that it is possible that the mapping impulse influences the choices of films to be used by Geography teachers in the classroom, indicating the strength of the visual culture of cartography, which may induce the use of cliché images that limit students to think about the space from other possibilities.

https://doi.org/10.20396/etd.v23i2.8661474
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Milton José de. Cinema: arte da memória. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

ALPERS, Svetlana. The art of describing: dutch art in the seventeenth century. Chicago: The Univ. of Chicago, 1983.

BRASIL. Lei nº 13.006, de 26 de junho de 2014. Acrescenta § 8º ao art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para obrigar a exibição de filmes de produção nacional nas escolas de educação básica. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 27 de junho de 2014.

BRUNO Giuliana. Atlas of emotion: journeys in art, architecture, and film. London, New York: Verso, 2002.

CAMPOS, Rui Ribeiro. Cinema, geografia e sala de aula. Estudos geográficos, Rio Claro, v. 4, n. 1, p. 1-22, jun. 2006.

CAQUARD, Sébastien. Foreshadowing contemporary digital cartography: a historical review of cinematic maps in films. The Cartographic Journal, v. 46, n. 1, p.16-23, 2009.

CAQUARD, Sébastien; TAYLOR, D. R. Fraser. What is cinematic cartography? The Cartographic Journal, v. 46, n. 1, p.1-6, 2009.

CASTRO, Teresa. Impulso cartográficos do cinema. In: AZEVEDO, Ana Francisca de; RAMIREZ, Rosa Cerarols; OLIVEIRA JR., Wenceslao Machado de (Ed.). Intervalo II: entre geografias e cinemas. Guimarães: UMINHO, 2015. Cap. 1, p. 23-39.

CASTRO, Teresa. Le cinéma et la raison cartographique des images. Travaux de l'Institut Géographique de Reims, v. 33-34, n. 129-130, p. 27-37, 2007.

CASTRO, Teresa. Les archives de la planète: a cinematographic atlas. Jump Cut: a review of contemporary media, n. 48, winter, 2006.

CASTRO, Teresa. Mapping the city through film: from “topophilia” to urban mapscapes. In: ROBERTS, Les; KOECK, Richard (Ed.), The city and the moving image. London: Palgrave Macmillan, 2010. p. 144-155.

CENTRAL do Brasil. Direção: Walter Salles. Rio de Janeiro: VideoFilmes, 1998. 113 min.

CONLEY Tom. Cartographies de films. In: SORLIN, Pierre; ROPARS-WUILLEUMIER, Marie-Claire; LAGNY, Michelle (Dir.) L'art et l'hybride. Saint-Denis: Presses Universitaires de Vincennes, 2001. p. 53-71.

CONLEY, Tom. Cartographic cinema. Minneapolis: Univ. of Minnesota, 2007.

CONLEY, Tom. Du cinéma à la carte. Cinémas, v. 10, n. 2-3, p. 65-84, 2000.

CORAÇÃO, Cláudio Rodrigues. O documentário como registro de enfrentamento: encontro com Milton Santos, de Silvio Tendler. Comunicologia, Brasília,DF, n.9, p. 129-146, 2012.

ENCONTRO com Milton Santos: o mundo global visto do lado de cá. Direção: Sílvio Tendler. Rio de Janeiro: Caliban, 2006. 90 min.

FIORAVANTE, Karina Eugenia. Geografia e cinema: a releitura dos conceitos de espaço, paisagem e lugar a partir das imagens em movimento. Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 12, n. 1, p. 272-297, abr., 2018.

FIUZA, Alexandre Felipe. O resto é verdade: história e ficção em sala de aula no curta-metragem Ilha das Flores. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.32, p.243-253, dez.2008.

HARLEY, John Brian. The map and the development of the history of cartography. In: HARLEY, J. B.; WOODWARD, D. (Ed.) The history of cartography. Cartography in prehistoric, acient and medieval Europe and the Mediterranean. Chicago: The Univ. of Chicago, 1987. Cap. 1, p. 1-42.

HOLLMAN, Verónica. Enseñar a mirar lo (in)visible a los ojos/; la instrucción visual em la geografía escolar argentina. In: LOIS, Carla; HOLLMAN, Verónica (Ed.) Geografía y cultura visual: los usos de las imágenes en las reflexiones sobre el espacio. Rosario: Prohistoria, 2013. p.55-78.

HOLLMAN, Verónica. Regimes visuais da questão ambiental nos livros didáticos de geografia na Argentina. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, SP, v. 4, n.8, p. 221-240, jul./dez. 2014.

IBAZETA, María Celina. O modelo sociológico revisitado no documentário político Encontro com Milton Santos. O mundo global visto do lado de cá de Silvio Tendler. RuMoRes, v. 5, n. 9, p. 1-6, jun. 2011.

ILHA das Flores. Direção: Jorge Furtado. Porto Alegre: Casa de Cinema de Porto Alegre, 1989. 13 min.

LUKINBEAL, Chris. Mobilizing the cartographic paradox: tracing the aspect of cartography and prospect of cinema. ETD–Educação Temática Digital, Campinas, v. 11, n. 2, p. 1-32, jan./jun., 2010.

LUKINBEAL, Chris. The map that precedes the territory: an introduction to essays in cinematic geography. GeoJournal, n. 59, p. 247–251, 2004.

MACHADO, Pamela de Bortoli; AKHRAS, Fábio Nauras. Conceitos de aprendizagem, cinema e Film Literacy no documentário Ilha das Flores (1989). Quaestio, Sorocaba, v. 19, n. 2, p. 347-362, ago. 2017.

MAIA, Ana Filipa Matos. Central do Brasil: identidades e representações do país no cinema brasileiro. Revista Comunicando, v. 5, n. 2, p. 147-170, 2016.

MASCARELLO, Fernando (Org.). História do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2006.

MASSEY, Doreen. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

OLIVEIRA JR., Wenceslao Machado de; GIRARDI, Gisele. O cinema como diferença na linguagem do ensino de geografia: uma cartografia provisória. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 19, p. 45-66, jan./jun., 2020.

OLIVEIRA JR., Wenceslao Machado de. O que seriam as geografias de cinema? Txt: Leituras Transdisciplinares de Telas e Textos, Belo Horizonte, v.1, n.2, p.27-33, 2005.

OLIVEIRA JR., Wenceslao Machado de. A educação visual dos mapas. Revista Geográfica de América Central, v. 47E, p. 1-20, 2011.

OLIVEIRA JR., Wenceslao Machado de. Mapas em deriva - imaginação e cartografia escolar. Geografares, v. 11/12, p. 1-49, 2012.

OLIVEIRA JR., Wenceslao Machado de. O cinema e a geografia num percurso de dor: a via crucis de Dora em Central do Brasil. Entre Lugar, v.1, p. 33-48, 2010.

ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to the interpretation of visual materials. London: SAGE, 2007.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à ciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SEEMANN, Jörn. O ensino de cartografia que não está no currículo: olhares cartográficos, “Carto-Fatos” e “Cultura Cartográfica”. In: NUNES, Flaviana Gasparotti (Org.). Ensino de Geografia: novos olhares e práticas. Dourados: Ed. da UFGD, 2011. p. 37-60.

VOTTO, Rossandra Rodrigues; RODRIGUES, Elisângela de Felippe. O cinema no ensino de geografia: proposta de roteiro para trabalho em aula. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 8, n. 15, p. 206-224, jul./dez. 2017.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Gisele Girardi, Ernandes de Oliveira Pereira, Mayara Perinni de Aguiar

Downloads

Download data is not yet available.