Banner Portal
Possible approaches to the concept of collective work in Freinet and Freire
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher training

How to Cite

VARANI, Adriana; COSTA, Adriana Alves Fernandes. Possible approaches to the concept of collective work in Freinet and Freire. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 3, p. 633–650, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i3.8663714. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8663714. Acesso em: 12 may. 2024.

Abstract

The movements of revisiting and analyzing the writings of Freire, in “Pedagogia do Oprimido” and “Pedagogia da Esperança”, and of Freinet, in “Para a Escola do Povo” and “Educação para Trabalho”, about the existence of the concept of collective work reveal words that dialogue about their foundations and lead us to understand the founding principles of another education. The texts, despite not mentioning ipsis litteris such an expression in its compound form, reveal themselves as intimate readings in relation to the theme. Freire discusses the concepts of solidarity, dialogicity / dialogue, reflection, liberation, collaboration, communion and work as ideas that corroborate other readings that guide the process of understanding collective work. Freinet explores principles that compare it through the following themes: education through work, cooperation, self-organization. Both theorists refer to readings that launch the concept of collective work in line with an education project that is done for and with the people. While Freire focuses on the broader education processes and the collective projects itself in the humanization process, Freinet works with these concepts in the field of organization of school work, leading us to reflect and establish a concrete proposal for cooperative work with students and teachers. They are readings that are dissonant, since they recover works by authors and bring them closer to a necessary education for the excluded, for and with the dissonant voices of society, which, at the same time, are part of the social composition.

https://doi.org/10.20396/etd.v24i3.8663714
PDF (Português (Brasil))

References

BOLEIZ JÚNIOR, Flávio. Freinet e Freire: educadores populares que dialogam. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 9, p. 37-45, jan/dez. 2010.

BOLEIZ JÚNIOR, Flávio. Trabalho e práxis e sua relação com as pedagogias de Célestin Freinet e de Paulo Freire. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 49-62, jan./mar. 2015.

COSTA, Adriana Alves Fernandes; VARANI, Adriana. Do trabalho coletivo docente: o conceito revisitado. Revista Crítica Educativa (Sorocaba/SP), v. 3, n. 1, p. 50-66, jan./jun.2017.

FREINET, Célestin, Educação pelo Trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

FREINET, Célestin. Para uma Escola do Povo: guia prático para a organização material, técnica e pedagógica da escola popular. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREITAS, Ana Lúcia Souza de; FOSTER, Mari Margarete dos Santos. Paulo Freire na formação de educadores: contribuições para o desenvolvimento de práticas crítico-reflexivas. Educar em Revista, Curitiba. n. 61. p. 55-69, jul./set. 2016.

GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes: o cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela Inquisição. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

OLIVEIRA, Anne Marie Milon. Célestin Freinet: raízes sociais e políticas de uma proposta pedagógica. Rio de Janeiro: Papéis e Cópias de Botafogo, 1996.

VARANI, Adriana. Da constituição do trabalho docente coletivo: re-existência docente na descontinuidade das políticas educacionais. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, 2005. Acesso em: 17 de agosto de 2020.

VICENTINI, Adriana Alves Fernandes. O trabalho coletivo docente: contribuições para o desenvolvimento profissional dos professores. Universidade Estadual de Campinas. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Ca,pínas, SP, Mestrado, 2006. Acesso em: 10 de agosto de 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.