Banner Portal
Learning styles and knowledge construction in the distance education modality
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Distance education
Learning processes
Learning methods

How to Cite

PEREIRA, Luísa Pavlick; COSTA, Márcia Rosa da; CAZELLA, Sílvio Cesar. Learning styles and knowledge construction in the distance education modality: contributions to the debate. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 4, p. 956–975, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i4.8663876. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8663876. Acesso em: 5 jul. 2024.

Abstract

In the 21st century, due to its geographic reach potential, distance learning has been used as a mean to expand the training of health professionals in several areas of the country. Considering the capillarity and its pedagogical potentialities, it is fundamental to comprehend how teaching processes and, fundamentally, learning processes happen in this type of teaching. For that, we need to resort to both in-person and distance learning literature to make our reflection and analysis. This is a cross-depth study, of descriptive/explanatory nature with a mixed approach, and it sought to correlate learning styles with the tools present in the Virtual Learning Environment (AVA). We consider essential that students analyze all the study possibilities and interactions present in the AVA in order to appropriate their learning path and get autonomy to design and/or elect their study strategies. The combination of self-knowledge with the knowledge of the virtual learning environment is the best equation for the good use of studies in the distance learning mode. At last, getting to know the learning styles of students becomes an essential resource for teachers and tutors to present more meaningful mechanisms for knowledge construction on platforms such as Moodle. It is concluded that knowing the student's learning style is important; however, it is only one of the many resources that can contribute to the construction of knowledge in AVA.

https://doi.org/10.20396/etd.v24i4.8663876
PDF (Português (Brasil))

References

ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo. Ensinar, aprender, apreender e processos de ensinagem. In: ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo; ALVES, Leonir Pessate (Org.). Processos de ensinagem na universidade. Joinville, SC: Editora Univille, 2003.

ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo; ALVES, Leonir Pessate. Processos de ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 6. ed. Joinville: Univille, 2015.

BONES, Ana Amélia Nascimento; CAZELLA, Silvio César; COSTA, Márcia Rosa da. Educação a Distância como estratégia de Formação Permanente de Profissionais de Saúde no SUS: Análise Focada em Competências no Processo Ensino-Aprendizagem. In: ALMEIDA, Alexandre do Nascimento; CAREGNATO, Rita Aquino (Org.). Ensino na Saúde: desafios contemporâneos na integração ensino e serviço. Porto Alegre: Moriá, 2016

FELDER, Richard M.; SILVERMAN, Linda K. Learning and Teaching Styles in Engineering Education. Engineering Education, v. 78, n. 7, p. 674-681, Apr. 1988.

FELDER, Richard M.; SOLOMAN, Barbara A. Learning Styles and Strategies. Traduzido por Marcius F. Giorgetti e Nidia Pavan Kuri. São Paulo, 1998. Disponível em: http://www.lcmi.ufsc.br/labsil/como_estudar.html . Acesso em: 26 fev. 2017.

FRANCO, Sérgio Roberto Kieling. O construtivismo e a educação. 4. ed. rev. e ampl. Porto Alegre: Mediação, 1995.

GIL, Domingo José Gallego; ALONSO, Catalina Maria. Enfoque holístico de la metodología de los Estilos de Aprendizaje en una institución educativa. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 20, n. 64, p. 8-22, jan./mar. 2020.

HATTIE, John. Preparando a aula. In: HATTIE, John. Aprendizagem visível para professores: como maximizar o impacto da aprendizagem. Tradução de Luis Fernando Marques Dorvillé. Porto Alegre: Penso, 2017.

JACOBOSKI, Rosilaine Isabel; MARIA, Sandra Andrea Assumpção. Uso do Moodle como Ferramenta de Apoio à Aprendizagem no Contexto da Tecnologia Digital. In: TAROUCO, L. M. R et al. Objetos de Aprendizagem: teoria e prática. Porto Alegre: Evangraf, 2014. cap. 22, p. 448-467.

LEMOS, Elizama das Chagas; AMARAL, Luís Alfredo; OLIVEIRA, Lia Raquel M. Utilização de estilos de aprendizagem no desenvolvimento de ambientes virtuais voltados à educação a distância. Journal of Learning Styles, v. 8, n. 15, p. 113-145, 2015.

LI, Yulong et al. Learning Styles: A Review of Validity and Usefulness. Journal of Education and Training Studies, v. 4, n. 10, p. 90-94, out. 2016.

LIBÂNEO, José C. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. In: Educar, Curitiba, n. 24, 2004.

LOPES, W. M. G. ILS – Inventário de estilos de Aprendizagem de Felder-Soloman: Investigação de sua validade em estudantes universitários de Belo Horizonte. 2002. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia, Universidade Federal de Santa Catarina, 2002.

MINAYO, Maria Cecília de S. O desafio do conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. 10. ed. São Paulo: HUCITEC, 2007.

MINEIRO, Márcia; D'ÁVILA, Cristina. Como aprendem estudantes universitários? Estudo de caso sobre estratégias e estilos de aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 20, n. 64, p. 93-122, jan./mar. 2020.

PIAGET, Jean. Relações entre a afetividade e a inteligência no desenvolvimento mental da criança. Tradução e organização de Cláudio J. P. Saltini e Doralice B. Cavenaghi. Rio de Janeiro: Wak, 2014.

RODRIGUES, Lucilo Antonio. Estilos de aprendizagem e a sala de aula dialógica. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 20, n. 64, p. 75-92, jan./mar. 2020.

ROZA, Rodrigo Hipólito. Estilos de Aprendizagem em Situações de Uso de Tecnologias. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 379-384, 2021.

SCHMITT, Camila da Silva; DOMINGUES, Maria José Carvalho de S. Estilos de aprendizagem: um estudo comparativo. Avaliação, v. 21, n. 2, p. 361-386, jul. 2016.

VERASZTO, Estéfano V. et al. Educação a distância e estilos de aprendizagem: estratégias educativas apoiadas pelas TIC. In: BARROS, Daniela Melaré Vieira (Org.). Estilos de Aprendizagem na Atualidade. Lisboa: [s.n.], 2011. v. 1.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul Ltda, 1998.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.