Banner Portal
History in secundary education
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educational reforms
Curriculum
History of school subjects
Sensibilities
Teaching of history

How to Cite

PINTO JUNIOR, Arnaldo; RIBEIRO JUNIOR, Halferd Carlos. History in secundary education: reforms, curriculum and sensibilities. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023002, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8664268. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664268. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This article´s goal is to analyse conceptions of teaching of history for secundary education, which circulated in the contexts of the First Republic and the curriculum reform of 1951. Considering theoretical-methodological references of cultural history and the curriculum, we studied the educational legislation and teaching programs in order to reflect about the texts written by teachers Mello e Souza and Vicente Tapajós. By supporting, respectively, The History as the nationalist character shaper and the democratic citizen former, those teachers presented some ideas which portray political disputes around the curriculum furthermore sought to forge students' worldviews and sensibilities during school educational processes.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8664268
PDF (Português (Brasil))

References

ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca (Org.). Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

BITTENCOURT, Circe. Propostas curriculares de história: continuidades e transformações. In: SÁ BARRETO, Elba Siqueira de (Org.). Os currículos do ensino fundamental para as escolas brasileiras. 2 ed. Campinas: Autores Associados; São Paulo: FCC, 2000. p. 127-161.

BOTO, Carlota. A liturgia da escola moderna: saberes, valores, atitudes e exemplos. Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 18, n. 44, p. 99-127, set./dez. 2014.

BRASIL. Ministério da Educação e Saúde (MES). Portaria Ministerial nº 966, de 02 de outubro de 1951. Rio de Janeiro, 1951a.

BRASIL. Ministério da Educação e Saúde (MES). Portaria Ministerial nº 1.045, de 14 de dezembro de 1951. Rio de Janeiro, 1951b.

BRASIL. Ministério da Educação e Saúde (MES). Portaria Ministerial nº 456, de 27 de fevereiro de 1951. Rio de Janeiro, 1951c.

CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas: o imaginário da República no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CARVALHO, José Murilo de. Os bestializados: o Rio de Janeiro e a República que não foi. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. A escola e a República. 1. reimpressão. São Paulo: Editora Brasiliense, 2011.

COSTA, Emília Viotti da. Os objetivos do ensino de história no curso secundário. Revista de História, São Paulo, v. 14, n. 29, p. 117-120, 1957.

FERREIRA, Ana Emília Cordeiro Souto; CARVALHO, Carlos Henrique de; GONÇALVES NETO, Wenceslau. Federalismo e educação no Brasil republicano: dilemas da organização educacional (1889-1930). Acta Scientiarum, Maringá, v. 38, n. 2, p. 109-120, abr./jun. 2016.

FONSECA, Thais Nivia de Lima e. História & ensino de História. 2. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2006. (História & reflexões, 6)

GABRIEL, Sônia Maria da Silva. João Baptista de Mello e Souza: trajetórias e memórias de um professor. 2020. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.

GASPARELLO, Arlette Medeiros. Construtores de identidade: a pedagogia da nação nos livros didáticos da escola secundária brasileira. São Paulo: Iglu Editora, 2004.

INSTITUTO HISTÓRICO E GEOGRÁFICO BRASILEIRO. Vicente Tapajós. [s.d.]. Disponível em: https://ihgb.org.br/perfil/userprofile/vtapajos.html. Acesso em: 26 out. 2020.

MAIO, Marcos Chor. Projeto Unesco e a agenda das ciências sociais no Brasil dos anos 40 e 50. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 14, n. 41, p. 141-158, out. 1999.

MATTOS, Ilmar Rohloff de (Org.). Histórias do ensino da história no Brasil. Rio de Janeiro: Acess, 1998.

MELLO E SOUZA, João Baptista de. O ensino de Historia na formação do caracter. In: MELLO E SOUZA, João Baptista de. Theses apresentadas á Congregação do Collegio Pedro II. Rio de Janeiro: A Encadernadora, 1926.

MIRANDA, Sonia Regina; FREITAS, Daniella Pires de. Brasil sob o signo da memória: notas sobre jovens, nação e nacionalismos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 29, n. 2, p. 143-174, jun. 2013.

MUNAKATA, Kazumi. Da didática da História à história da História ensinada. Revista História Hoje, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 251-267, jan./jun. 2013.

NADAI, Elza. O ensino de história no Brasil: trajetórias e perspectivas. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/26, p. 143-162, set. 1992/ago. 1993.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. Ressentimento e ufanismo: sensibilidades do Sul profundo. In: BRESCIANI, Stella; NAXARA; Márcia (Org.). Memória e (res)sentimento: indagações sobre uma questão sensível. Campinas: Editora da Unicamp, 2004. p. 221-236.

PINEAU, Pablo. Por qué triunfó la escuela? o la modernidad dijo: “Esto es educación”, y la escuela respondió: “Yo me ocupo”. In: PINEAU, Pablo; DUSSEL, Inés; CARUSO, Marcelo R. La escuela como máquina de educar: tres escritos sobre un proyecto de la modernidad. Buenos Aires: Paidós, 2013. p. 27-52.

AUTOR, 2010.

POPKEWITZ, Thomas. Reforma educacional: uma política sociológica. Poder e conhecimento em educação. Tradução de Beatriz Afonso. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1997.

AUTOR, 2015.

AUTOR, 2018.

RODRIGUES, Luís Nuno. Da Criação da UNESCO à Adesão de Portugal (1946-1965). Relações Internacionais, Lisboa, n. 12, p. 167-181, dez. 2006.

SCHUELER, Alessandra Frota Martinez de; MAGALDI, Ana Maria Bandeira de Mello. Educação escolar na Primeira República: memória, história e perspectivas de pesquisa. Tempo, Rio de Janeiro, v. 13, n. 26, p. 32-55, 2009.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. História do ensino de história no Brasil: uma proposta de periodização. Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 16, n. 37, p. 73-91, maio/ago. 2012.

SENRA, Alvaro de Oliveira. A “liberdade de ensino” e os fundamentos da ação política do segmento privado no Brasil entre 1945 e 1964. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 24, p. 55-82, set./dez. 2010.

SEVCENKO, Nicolau (Org.). História da vida privada no Brasil: da Belle Époque à Era do Rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. (História da vida privada no Brasil, 3)

SILVA, Cristiani Bereta da; ZAMBONI, Ernesta. Cultura política e políticas para o ensino de história em Santa Catarina no início do século XX. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 33, n. 65, p. 135-159, jun. 2013.

SIMÕES FILHO, Ernesto. Discurso do Ministro Simões Filho. Internato, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 245-249, 1951.

SOIHET, Rachel; BICALHO, Maria Fernanda Baptista; GOUVÊA, Maria de Fátima Silva (Org.). Culturas políticas: ensaios de história cultural, história política e ensino de história. Rio de Janeiro: Mauad, 2005.

SOUZA, Rosa Fátima de. O direito à educação: lutas populares pela escola em Campinas. Campinas: Editora da Unicamp: Área de Publicações CMU/Unicamp, 1998.

SOUZA, Rosa Fátima de. A renovação do currículo do Ensino Secundário no Brasil: as últimas batalhas pelo humanismo (1920-1960). Currículos sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 72-90, jan./jun. 2009.

TAPAJÓS, Vicente. Contra o racismo na História do Brasil. Atualidades Pedagógicas, São Paulo, v. 2, n. 7, p. 35-37, mar./abr. 1951.

UNESCO. Rapport d'activité presente par M. Torres Bodet. Florence: UNESCO, 1950. Disponível em: http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/arquivo-pessoal/CMa/textual/texto-sobre-os-trabalhos-realizados-pela-unesco-como-etapa-precedente-a-v-sessao-da-conferencia-geral-daquela-organizacao-florenca. Acesso em: 21 set. 2020.

UNESCO. Conference for the Establishment of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (1945). London: UNESCO, 1946. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117626. Acesso em: 10 jun. 2020.

VECHIA, Ariclê; LORENZ, Karl Michael (Org.). Programa de ensino da escola secundária brasileira: 1850-1951. Curitiba: Editora do Autor, 1998.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.