Banner Portal
Play as the axis of an experimental program of music continuing formation for generalist teachers
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher education
Music education
Play
Cultural-historical theory

How to Cite

NASSIF, Silvia Cordeiro; ANDRADE, Erika Natacha Fernandes. Play as the axis of an experimental program of music continuing formation for generalist teachers. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023024, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8665186. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665186. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

This paper presents the analysis of an experimental continuing formation program designed for generalist teachers with music; the formation focused on play considering its potential to mediate the construction of attitudes, fluencies and musical knowledge. Analysis shows that play is recognized as part of the generalist teacher function; it is a way to approximate generalist teachers to music, helping them to bring to consciousness specific musical knowledgments, allowing them to create music activities adapted to his/her own possibilities. The conclusions indicate that generalist teachers recognize that musical knowledge makes up their professionalism; they can be more interested in intentional musical work as far as they think reflexively about the activities involving music and play in view of the specificities of children at different moments of development and also the impact of music on humanized and global education.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8665186
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Célia Maria de Castro. Concepções e práticas artísticas na escola. In: FERREIRA, Sueli. (org.). O ensino das artes. Construindo caminhos. Campinas: Papirus, 2001. p. 11-38.

ALVES, Cristovam da Silva; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. A constituição da profissionalidade docente: os efeitos do campo de tensão do contexto escolar sobre os professores. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., Goiânia, GO, 2013. Anais Eletrônicos... Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt08_trabalhos_pdfs/gt08_2640_texto.pdf. Acesso em: 10 ago. 2019.

ARAÚJO, Anna Rita Ferreira de Araújo. Os cursos de pedagogia e o ensino da arte: aspectos legais e históricos. Trama Interdisciplinar, v. 6, n. 2, p. 37-58, 2015. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/8340/5397. Acesso em: 01 dez. 2020.

BELLOCHIO, Ribeiro; SOUZA, Zelmielen Adornes. Professor de referência e unidocência: pensando modos de ser na docência dos anos iniciais do ensino fundamental. In: BELLOCHIO, Cláudia Ribeiro. (org.). Educação musical e unidocência: pesquisas, narrativas e modos de ser do professor de referência. Porto Alegre: Sulina, 2017. p. 13-35.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, CNE, 2013.

CARVALHO, Saulo Rodrigues; MARTINS, Lígia Márcia. Idade adulta, trabalho e desenvolvimento psíquico: a maturidade em tempos de reestruturação produtiva. In: MARTINS, Lígia Marcia; ABRANTES, Angelo Antonio: FACCI, Marilda Gonçalves Dias (org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico. Do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016.

CHATEAU, Jean. O jogo e a criança. 3. ed. São Paulo: Summus, 1987.

ELKONIN, Daniel B. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FIGUEIREDO, Sergio Luiz Ferreira. A música e as artes na formação do pedagogo: polivalência ou interdisciplinaridade? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 26, n. 48, p. 79-96, jan./abr. 2017. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/3849/2402. Acesso em: 22 ago. 2020.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. De tramas e fios. Um ensaio sobre a música e educação. 2 ed. São Paulo: UNESP; Rio de Janeiro: Funarte, 2008.

FURQUIM, Alexandra Silva dos Santos; BELLOCHIO, Cláudia Ribeiro. A formação musical de professores unidocentes: um estudo em cursos de pedagogia do Rio Grande do Sul. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 24, 54-63, set. 2010. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/203/135 . Acesso em: 8 de jan. 2021.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2019.

GORZONI, Silvia de Paula; DAVIS, Cláudia. O conceito de profissionalidade docente nos estudos mais recentes. Cadernos de Pesquisa, v. 47 n. 166 p.1396-1413 out./dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742017000401396&lng=en&nrm=iso. Acesso em 22: dez. 2020.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.

ILARI, Beatriz Senoi. Bebês também entendem de música: a percepção e a cognição musical no primeiro ano de vida. Revista da ABEM, v. 10, n. 7, p. 83-90, 2002. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/435/362. Acesso em: 15 jan. 2021.

KISHIMOTO, Tisuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

LEONTIEV, Aléxis N. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Editora Ícone/Edusp, p. 119-142, 1998.

MARTINS, Ligia Márcia. Especificidades do desenvolvimento cognitivo-afetivo de crianças de 4 a 6 anos. In: ARCE, Alessandra; MARTINS, Ligia Márcia (org.). Quem tem medo de ensinar na educação infantil? Em defesa do ato de ensinar. Campinas: Alínea, 2007, p. 63-92.

MARTINS, Ligia Márcia. O ensino e o desenvolvimento da criança de zero a três anos. In: ARCE, Alessandra; MARTINS, Ligia Márcia (org.). Ensinando os pequenos de zero a três anos. Campinas: Alínea, 2009, p. 93-121.

MORETTI, Vanessa Dias; MOURA, Manoel Oriosvaldo. A formação docente na perspectiva histórico-cultural: em busca da superação da competência individual. Psicologia política. v. 10. N. 20. p. 345-361, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2010000200012&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 15 jan. 2021.

NASSIF-SCHROEDER, Silvia Cordeiro. A música nos anos iniciais da escolarização: uma proposta para formação e atuação do professor não especialista. CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL: no mundo há muitas armadilhas e é preciso quebrá-las. Anais... 16., Campinas, 2008. Disponível em: http://alb.org.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/sem13pdf/sm13ss18_05.pdf Acesso em: 8 jan. 2021.

NASSIF-SCHROEDER, Silvia Cordeiro. A arte como linguagem: um olhar sobre as práticas na educação infantil. Leitura: Teoria & Prática, v. 30, n. 58, Campinas, 2012. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/9/9. Acesso em: 6 jan. 2021.

NASSIF-SCHROEDER, Silvia Cordeiro; SCHROEDER, Jorge Luiz. As crianças pequenas e seus processos de apropriação da música. Revista da ABEM, v. 19, n. 26, p. 105-118, 2011. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revista_abem/ed26/revista26_artigo9.pdf. Acesso em: 6 jan. 2021.

PAYNTER, John. Thinking and making. Selections from the writings of John Paynter on music in education. New York: Oxford University, 2008.

SCHAFER, Murray R. O ouvido pensante. Trad. Marisa Trench Fonterrada, Magda Gomes da Silva, Maria Lúcia Pascoal. São Paulo: UNESP, 2011.

SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. Formação e profissionalidade docente: a pedagogia como base de saberes e competências do professor. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 2, p. 261-279, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.17058/rea.v24i2.4695 Acesso em: 30 jan. 2021.

SWANWICK, Keith. Ensinando música musicalmente. São Paulo: Moderna, 2003.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia da arte. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKI, Lev Semenovich. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Tradução de Márcia Pileggi Vinha. Psicologia USP, 21, v.4, 681-701, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65642010000400003&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 05 fev. 2021.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Imaginação e criatividade na infância. Trad. João Pedro Fróis. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

WEBER, Vanessa. A importância da confiança do professor unidocente para o ensino de música. In: BELLOCHIO, Cláudia Ribeiro. (org.). Educação musical e unidocência: pesquisas, narrativas e modos de ser do professor de referência. Porto Alegre: Sulina, 2017, p. 97-110.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.