Banner Portal
Identity, difference and personalization in blended learning
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Culture
Basic education
Multicultural education

How to Cite

FERNANDES, Carlos Jorge da Silva Correia; MERCADO, Luís Paulo Leopoldo. Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 1, p. 113–132, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i1.8665573. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665573. Acesso em: 20 jul. 2024.

Abstract

This article aims to collaborate with the adoption of blended learning in public schools by expanding the understanding of their educational processes from multicultural perspectives. The methodology, of qualitative character, involved bibliographic research on blended learning and multiculturalism, as well as the construction of an interdisciplinary proposal about how the points of view defended in this article could be practiced. Throughout the study, notions such as ecology of knowledge, multiculturalism and interculturality are linked to blended learning with the intention of arguing in favor of educational practices in general, and hybrids in particular, which consider the problematization of dimensions such as identity and difference. Finally, it is argued that, in a multicultural and unequal world like the current one, the most coherent path towards a democratic education begins with the recognition of cultural differences, at school and beyond its walls.

https://doi.org/10.20396/etd.v24i1.8665573
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. Professor. In: ANDRADE, Carlos Drummond de. A senha do mundo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007, p. 41.

BACICH, Lilian. Formação continuada de professores para o uso de metodologias ativas. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 129-152.

BACICH, Lilian; MORAN, José. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, Porto Alegre, n. 25, p. 45-47, jun. 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2015/07/hibrida.pdf. Acesso em: 20 out. 2020.

BACICH, Lilian et al. (Org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BARROS, Manoel de. O apanhador de desperdícios. In BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: as infâncias de Manoel de Barros. São Paulo: Planeta do Brasil, 2008, p. 45-48.

BENEDITO, Samiles Vasconcelos Cruz; CASTRO FILHO, Pedro Júlio. A educação básica cearense em época de pandemia de coronavírus (Covid-19): perspectivas e desafios no cenário educacional brasileiro. Nova Paideia, Brasília, v. 2, n. 3, p. 58-71, 2020.

CAMPOS, Neide da Silva et al. Educação e diversidade: as experiências exitosas que reconhecem os saberes e fazeres da cultura na escola. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 10, n. 4, p. 1261-1277, 2015.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, [on-line], v. 11, n. 2, p. 240-255, jul./dez. 2011.

CEMBRANEL, Cristiane Bonetti; SCOPEL, Janete Maria. Ensino híbrido e a construção da aprendizagem dos estudantes do ensino médio. Scientia cum Industria, Caxias do Sul, v. 7, n. 1, p. 12-15, 2019.

EUROPEAN COMISSION. Blended learning in school education: guidelines for the start of the academic year 2020/21. jun. 2020. Disponível em: https://epale.ec.europa.eu/sites/default/files/blended_learning_in_school_education_european_commission_june_2020.pdf. Acesso em: 21 mar. 2021.

FLORES, Jeronimo Becker; LIMA, Valderez Marina do Rosário. Educação em tempos de pandemia: dificuldades e oportunidades para os professores de ciências e matemática da educação básica na rede pública do Rio Grande do Sul. Insignare Scientia, Chapecó, v. 4, n. 3, p. 94-109, 2021.

FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

GODINHO, Vivian Thais; GARCIA, Clarice Aparecida Alencar. Caminhos híbridos da educação: delimitando possibilidades. In: Simpósio Internacional de Educação a Distância, 2016, São Carlos, SP. Anais... São Carlos: UFSCar, 2016. Disponível em: http://www.sied-enped2016.ead.ufscar.br/ojs/index.php/2016/article/view/1109/909. Acesso em: 6 out. 2020.

GOMES, Nilma Lino. Prefácio. In: RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco (Org.). Diferenças e desigualdades no cotidiano da educação básica. Campinas: Mercado de Letras, 2017, p. 9-12.

GONZAGA, Luciano Luz. Precariedade, improvisação e espírito de corpo: representações sociais discursivas de professores da educação básica acerca da sua práxis no contexto da pandemia da Covid-19. Prática Docente, Confresa, v. 5, n. 3, p. 1999-2015, set./dez. 2020.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2011.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

HORN, Michael; STAKER, Heather. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020a.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020b.

MCLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 1997.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, José. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 1-25.

MORAN, José. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian et al. (Org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015, p. 27-46.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículo, diferença cultural e diálogo. Educação & Sociedade, Campinas, ano 23, n. 79, p. 15-38, ago. 2002.

MORIN, Edgar. Para onde vai o mundo? Petrópolis: Vozes, 2012.

PASINI, Carlos Giovani Delevati et al. A educação híbrida em tempos de pandemia: algumas considerações. Observatório Socioeconômico da Covid-19, Santa Maria, p. 1-9, jun. 2020. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/820/2020/06/Textos-para-Discussao-09-Educacao-Hibrida-em-Tempos-de-Pandemia.pdf. Acesso em: 6 out. 2020.

REIMERS, Fernando Miguel; SCHLEICHER, Andreas. Un marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia del 2020 del Covid-19. Global Education Innovation Initiative, Cambridge, p. 1-50, 2020. Disponível em: https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/un_marco_para_guiar_una_respuesta_educativa_a_la_pandemia_del_2020_del_covid-19_.pdf. Acesso em: 20 mar. 2021.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Sueli Carneiro; Jandaíra, 2020

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SACRISTÁN, José Gimeno. O aluno como invenção. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SALATA, André Ricardo.; RIBEIRO, Marcelo Gomes. Boletim desigualdade nas metrópoles. Observatório das Metrópoles, Porto Alegre, n. 1, p. 1-34, 2020. Disponível em: https://www.observatoriodasmetropoles.net.br/wp-content/uploads/2020/10/BOLETIM_DESIGUALDADE-NAS-METROPOLESl_01v02.pdf. Acesso em: 31 mar. 2021.

SANTOS, Boaventura de Souza. Construindo as epistemologias do sul: para um pensamento alternativo de alternativas. Buenos Aires: CLACSO, 2018.

SANTOS, Boaventura de Souza. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Souza; MENESES, M. P. (Org.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010a, p. 31-83.

SANTOS, Boaventura de Souza. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010b.

SILVA, Edson Rogério. O ensino híbrido no contexto das escolas públicas brasileiras: contribuições e desafios. Porto das Letras, Porto Nacional, v. 3, n. 1, p. 151-164, 2017.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da et al. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2014, p. 73-102.

SOARES, Elza. A carne. In: SOARES, Elza. Do cóccix até o pescoço. São Paulo: Tratore, 2002. 1 disco sonoro (61’), faixa 6 (3’39).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.