Banner Portal
Contributions of gamification to continuing teacher training
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Literature
Gamification
Teacher education
Teaching literature

How to Cite

GOMES, Cristiane; ROSA, Lúcia. Contributions of gamification to continuing teacher training: escape book as a methodological strategy. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 1, p. 133–150, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i1.8665891. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665891. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The pedagogical resignifications, so necessary for education, have brought to light the need for teacher training more focused on the role of the teacher as a mediator in the teaching and learning processes. It is up to the educational networks to provide their teachers with theoretical and practical training moments that help them to develop their work proposals from the pedagogical line adopted by the network in which they are inserted. Within this perspective, this study, which is part of the author's Master's research, presents the contributions of Gamification to the continuing education of teachers, through the Escape Book methodology, which, based on the logic of the escape room, as an escape game , consists in the approach of the linguistic-literary universe, inherent to the teaching practice, from gamification's own resources. This methodology, developed with the group of Portuguese teachers from the municipal education network of Esteio, aims to bring practical and theoretical subsidies that enable integration and engagement among the participants in this process, for the advancement of studies of methodologies that provide increasingly significant learning. to students, based on the qualification of methodological resources of their teachers. The theoretical basis for this study will be Bacich and Moran (2018) and Moran (2019), with regard to teaching methodologies, Freire (2004), (2020) with regard to Education, Schlemmer (2014) and Carolei and Tori (2014) and Carolei and Bruno (2018) regarding Gamification.

https://doi.org/10.20396/etd.v24i1.8665891
PDF (Português (Brasil))

References

BACICH, Lilian e MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018. 238 p.

CAROLEI, Paula e TORI, Romero. Gamificação aumentada: explorando a realidade aumentada em atividades lúdicas de aprendizagem. TECCOGS: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas. São Paulo. jan./jul. 2014. Online. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/teccogs/article/view/52683/34635. Acesso em: 20 dez. 2020.

CAROLEI, Paula e BRUNO, Gabriel da Silva. Escape Catavento: narrativas e desafios para recuperar a memória do Palácio das Indústrias. SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE INOVAÇÃO EM MÍDIAS INTERATIVAS, 5., 2018, Goiânia. Anais... Goiânia: UFG, 2018. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/777/o/1_-_Paula_Carolei.pdf. Acesso em: 18 abr. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2020. 400 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2004.

MORAN, José Manuel. Metodologias ativas de bolso. São Paulo: Editora do Brasil, 2019.

SCHLEMMER, Eliane. Gamificação em espaços de convivência híbridos e multimodais: Design e cognição em discussão. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 42, p. 73-89, jul./dez. 2014.

SCHLEMMER, Eliane. Formação continuada em contexto híbrido e multimodal: ressignificando práticas pedagógicas por meio de projetos de aprendizagem gamificados. Revista Tempos e Espaços em Educação v. 11, n.1, 2018: Edição Especial / Número Temático: Formação docente na era da mobilidade.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.