Banner Portal
Ritornelo and tiktok
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Media
Contemporaneity
TikTok
Cultural studies

How to Cite

TAKARA, Samilo. Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 26, n. 00, p. e024012 , 2024. DOI: 10.20396/etd.v26i00.8667442. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667442. Acesso em: 16 may. 2024.

Abstract

This text problematizes TikTok as a network produced through the use of media artifacts such as smartphones and the possibility of thinking about the use of the concept of retort, as used by Gilles Deleuze and Félix Guattari (2014), in the text About Ritornelo. Given the understanding of sound as one of the effects that territorialize spaces in life and, in dialogue with the contribution of cultural pedagogies investigated by authors of Cultural Studies, this text aims to discuss the pedagogical possibilities of TikTok. This is a qualitative, exploratory and bibliographic study and invests analytically in the proposal to problematize the pedagogical effects of contemporary media in the education of subjectivities. Thus, it is understood that the audios activated in different types of productions in this network, such as dubbing, duet and sewing, enable the creation of refrains that locate pedagogical aspects about the ways of being, being and acting in contemporaneity.

https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8667442
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, Paula Deporte de. Pedagogias culturais - uma cartografia das (re)inveições do conceito. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2016. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/143723. Acesso em: 20 nov. 2020.

BARIN; Clauia Smaniotto; ELLENSOHN, Ricardo Machado; SILVA, Marcelo Freitas da. O uso do TikTok no contexto educacional. Revista Novas Tecnologias na Educação. UFRGS, v. 18. n. 2., p.630-639, 2020.

CAMOZZATO, Viviane Castro. Da pedagogia às pedagogias - formas, ênfases e transformações. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grade do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2012.

CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Tradução Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Acerca do ritornelo. In: DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 4. Trad. Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 2012. p.121-179.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do Cansaço. Trad. Enio Paulo Giachini. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

HAN, Byung-Chul. No enxame. Notas sobre o digital. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.

JOHNSON, Richard. O que é, afinal, Estudos Culturais? In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.). O que é, afinal, Estudos Culturais? 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p.7-131

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Trad. Ivone Castilho Benedetti. Bauru, SP: EDUSC, 2001.

MONTEIRO, Jean Carlos da Silva. TikTok como novo suporte midiático para a aprendizagem criativa. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos. v.1, n. 2. UFES, UNEB, UNIVASF e UFBA, 2020. p.5-20.

SANTOS, Boaventura Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra, PT: Almedina, 2020.

SAQUET, Marcos Aurélio; CANDIOTTO, Luciano Zanetti Pessôa; ALVES, Adilson Francelino. Construindo uma concepção reticular e histórica para estudos territoriais. In: PEREIRA, Silvia Regina; COSTA, Benhur Pinós; SOUZA, Edson Belo Clemente de (org.). Teorias e práticas territoriais: análises espaços-temporais. São Paulo: Expressão Popular, 2010. p.53-68

SILVA JÚNIOR, Jader Lúcio da; FARBIARZ, Alexandre. Meu professor é um tiktoker: uso de vídeos curtos como ferramenta educativa em mídias sociais. ANAIS do 43º INTERCOM – Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. 2020. p.1-14. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2020/resumos/R15-2411-1.pdf. Acesso em: 19 jul. 2021.

SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia? 2. ed. São Paulo: Loyola, 2005.

TAKARA, Samilo; TERUYA, Teresa Kazuko. Mídia e educação: problematizando noções de território midiático. n. 27. Textura. Canoas, RS, 2013. p.126-139

TERUYA, Teresa Kazuko. Trabalho e educação na era midiática: um estudo sobre o mundo do trabalho na era da mídia e seus reflexos na educação. Maringá,PR: Eduem, 2006.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.