Banner Portal
Analysis of visual resources of music and stories child videos with augmentative and alternative communicati
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Special education
Communication
Specialized language
Accessibility
Information and communication technology

How to Cite

MOREIRA, Kelly Freire; MASSARO, Munique. Analysis of visual resources of music and stories child videos with augmentative and alternative communicati. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 26, n. 00, p. e024001, 2024. DOI: 10.20396/etd.v26i00.8669172. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669172. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Augmentative and Alternative Communication can provide access for people with complex communication needs to cultural materials historically produced by humanity. Therefore, it is necessary to know and analyze the materials that are available in society. The purpose of this article is to analyze music videos and stories with pictographic symbols of augmentative and alternative communication that are on YouTube's video sharing platform. For the search, the following keywords were used: “ARASAAC music”, “ARASAAC history” and “ARASAAC story”. 97 videos were analyzed using the Visual Resources and Pregnancy of Form content analysis categories. It was evident that the visual resources used were varied, providing low and high form pregnancies, but the principle of figure-ground of the pictograms was an element used by the vast majority of videos. Regarding the images presented in the materials, there were variations in their use, such as: background, scenery, complement or representation of a certain character, person or object. Regarding the texts, all materials that used writing were complete, unlike the pictogram applications, but only 14 videos used all the characters of the written language. This article discusses the importance of producing adequate and quality videos so that children with complex communication needs can access cultural goods, learn and develop.

https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8669172
PDF (Português (Brasil))

References

AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATION. Competencies for speech-language pathologists providing services in augmentative communication. ASHA, v. 31, p. 7-10, 1989.

AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATION. Augmentative and Alternative Communication. Overview. 2020. Disponível em: https://www.asha.org/PRPSpecificTopic.aspx?folderid=8589942773&section=Overview . Acesso em: 27 jan. 2020.

ARRUDA Eucídio Pimenta; ARRUDA, Durcelina Eleni Pimenta. Educação à distância no Brasil: políticas públicas e democratização do acesso ao ensino superior. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 3, n. 3, p. 321-338, jul./set. 2015.

BAJARD, Élie. Eles leem, mas não compreendem: onde está o equívoco? São Paulo: Cortez, 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2000.

BRASIL. Decreto nº 7.037, de 21 de dezembro de 2009. Aprova o Programa Nacional de Direitos Humanos - PNDH-3 e dá outras providências. Brasília, 21 dezembro de 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d7037.htm. Acesso em: 14 set. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei das Diretrizes e Bases da Educação nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 11 out. 2021.

BRASIL. Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão das Pessoas com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, 7 julho de 2015.

BURKHART, Linda. What is AAC? 2020. Disponível em: https://www.isaac-online.org/english/what-is-aac/ Acesso em: 27 jan. 2020.

CENTRO ARAGONÊS DE COMUNICAÇÃO AUMENTATIVA E ALTERNATIVA. ARASAAC. Biblioteca de símbolos e recursos para Comunicação Aumentativa e Alternativa. Gobierno de Aragón, 2021. Disponível em: http://www.arasaac.org/ Acesso em: 29 jan. 2021.

COMITÊ DE AJUDAS TÉCNICAS. Secretaria Especial dos Direitos Humanos da Presidência da República. Ata VII Reunião do Comitê de Ajudas Técnicas. 2007. Disponível em: http://portal.mj.gov.br/corde/comite.asp. Acesso em: 14 jan. 2015.

CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. Comitê Gestor da Internet no Brasil. Tic Kids Online Brasil 2019: principais resultados. 2019. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_kids_online_brasil_2019_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 23 jun. 2020.

CONSELHO NACIONAL DE SECRETÁRIOS DE SAÚDE. Painel Conass Covid-19. Conass, 2021. Disponível em: https://www.conass.org.br/painelconasscovid19/. Acesso em: 14 set. 2021.

FALLON, Karen; LIGHT, Janice; ACHENBACH, Amy. The semantic organization patterns of young children: implications for augmentative and alternative communication. Augmentative and Alternative Communication, Canadá, v. 19, n. 2, p. 74-85, 2003.

FILHO, Eudaldo Francisco dos Santos; ALVES, Janaína Bastos; SANTOS, Jéssica Menezes Araújo. A construção de um protocolo de projeção para design pedagógico: uma ação sinérgica entre o designer e o pedagogo. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E GEOTECNOLOGIAS, 1., 2017, Bahia. Anais [...]. Bahia, 2017. p. 39-40. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/cintergeo/article/view/6921 Acesso em: 14 nov. 2021.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES FILHO, João. Gestalt do objeto: sistema de leitura visual da forma. 8. ed. São Paulo: Escrituras, 2008.

LIGHT, Janice; MCNAUGHTON, David; CARON, Jessica. New and emerging AAC technology supports for children with complex communication needs and their communication partners: state of the science and future research directions. Augmentative and Alternative Communication, Canadá, v. 35, n. 1, p. 26-41, 2018.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, Suely Ferreira et al. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

MASSARO, Munique; DELIBERATO, Débora. Pesquisas em comunicação suplementar e alternativa na educação infantil. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 4, p. 1479-1501, out./dez. 2017.

NATIONAL JOINT COMMITTEE FOR THE COMMUNICATION NEEDS OF PERSONS WITH SEVERE DISABILITIES. Communication Bill of Rights, ASHA, 1992. Disponível em: https://www.asha.org/njc/communication-bill-of-rights/. Acesso em: 24 fev. 2021.

O’NEILL, Tara; LIGHT, Janice; POPE, Lauramarie. Effects of interventions that include aided augmentative and alternative communication input on the communication of individuals with complex communication needs: a meta-analysis. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, v. 61, p. 1743-1765, jul. 2018.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Assembleia Geral das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos. 1948. Disponível em: https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/Language.aspx?LangID=por. Acesso em: 24 fev. 2021.

PALFREY, John; GASSER, Urs. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração dos nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.

PEDRO, Ketilin Mayra. Estudo comparativo entre nativos digitais sem e com precocidade e comportamento dotado. 2016. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, 2016.

PELOSI, Miryam Bonadiu. Tecnologias em comunicação alternativa sob o enfoque da terapia ocupacional. In: DELIBERATO, Débora; GONÇALVES, Maria de Jesus; MACEDO; Elizeu Coutinho (org.). Comunicação alternativa: teoria, prática, tecnologias e pesquisa. São Paulo: Memnon Edições Científicas, 2009. p. 163-173.

ROCHA, Carlos. Legibilidade, "leiturabilidade" e «agradabilidade de leitura». Web log post, set. 2009. Disponível em: https://ciber-duvidas.iscte-iul.pt/consultorio/perguntas/legibilidade-leiturabilidade-e-agradabilidade-de-leitura/26814. Acesso em: 20 ago. 2021.

RYAN, Stephen et al. Towards advancing knowledge translation of AAC outcomes research for children and youth with complex communication needs. Augmentative and Alternative Communication, Canadá, v. 31, n. 2, p. 137-147, 2015.

SOUZA, Marcos Aelton. Design editorial digital: desenvolvimento da aplicação e do projeto gráfico da revista digital Uprock. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso em Tecnologia em Design Gráfico) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019.

STEFFEN, César. A tela dos dispositivos Android: um percurso de pesquisa sobre design responsivo. Projética, Londrina, v. 11, n. 2, p. 15-34, 2020.

THISTLE Jennifer; WILKINSON, Krista. Building evidence-based practice in AAC Display design for young children: current practices and future directions. Augmentative and Alternative Communication, Canadá, v. 31, n. 2, 124-136, 2015.

WILLIAMS, Robin. Design para quem não é designer. São Paulo: Callis, 1995.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.