Banner Portal
Psychoanalysis, education, and dystopia
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Psychoanalysis
Education
Dystopia
Language
Transmission

How to Cite

MILMANN, Elaine; MOSCHEN, Simone Zanon; KIERNIEW, Janniny Gautério; FRÖHLICH, Cláudia Bechara. Psychoanalysis, education, and dystopia: on the effects of the ways of operating in/the language. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023007, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8670554. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670554. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

In face of what we can name as a crisis of language that fills and erodes our social bond, in a Brazil that sees public authorities undermining the unassimilable difference that underpins the symbolic structure and organizes what we share as reality, it is urgent to direct our thought to the actual effects produced by the ways of operating the language, either in the subjectivity of the generations formed by us or in the world that we are about to bequeath to them. In this article, we try to recover elements from the Freudian and Lacanian psychoanalysis – and the concept of language that supports them –, to articulate a critical reflection on the incidences of operations on the language – and its transmission – in the design of the world we share. Revisiting Klemperer’s work on the language of the Third Reich and George Orwell’s novel, 1984, allows the text to relate operations on the language and the memory as structuring of a social bond that excels in the production of the one-way placed at the service of a few. As a way of updating this debate, the article resumes facts from the recent Brazil that provide an image of the mechanism that the text searches to question. The work points to the urgency of watching over the inventive opening of the language to return its polysemic pulsing and indicate the poetry making as a possible guide for the teaching that looks for this restitution.

 

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8670554
PDF (Português (Brasil))

References

AGAMBEN, Giorgio. O que resta? Flanagens, 2017. Disponível em: http://flanagens.blogspot.com/2017/06/o-que-resta-giorgio-agamben.html?m=1 Acesso em: 17 jul. 2022.

BARBOSA FILHO, Fábio Ramos; OTHERO, Gabriel de Ávila. Linguagem “neutra”: língua e gênero em debate. São Paulo: Parábola, 2022.

BECK, Matheus. Prefeito sanciona lei que veta uso de linguagem neutra em Porto Alegre. G1, 17 jun. 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/2022/06/17/prefeito-sanciona-lei-que-veta-uso-de-linguagem-neutra-em-porto-alegre.ghtml Acesso em: 25 jul. 2022.

BOLSONARO pediu que Enem chamasse golpe militar de 64 de “revolução”. IstoÉ, São Paulo, 19 nov. de 2021. Disponível em: https://istoe.com.br/bolsonaro-pediu-que-enem-chamasse-golpe-militar-de-64-de-revolucao/ Acesso em: 25 jul. 2022.

BORBA, Rodrigo; LOPES, Adriana Carvalho. Escrituras de gênero e políticas de différance: imundície verbal e letramentos de intervenção no cotidiano escola. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 21, p. 241-285, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/15198 . Acesso em: 26 jul. 2022.

BORGES, Jorge Luís. Obras completas de Jorge Luís Borges, v. 1. São Paulo: Globo, 1999.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei n. 3019. Altera a Lei Antiterrorismo n. 13.260, de 16 de março de 2016, a fim de tipificar os grupos “antifas” (antifascistas) como organizações terroristas. Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2254171 Acesso em: 25 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2020. Brasília, DF: MEC/Inep, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2020.pdf Acesso em: 25 jul. 2022.

FREUD, Sigmund. (1908 [1907]). Escritores criativos e devaneios. In: FREUD, Sigmund. Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud, v. 4. Rio de Janeiro: Imago, 1976a.

FREUD, Sigmund. (1900). A interpretação dos sonhos. In: FREUD, Sigmund. Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud, v. 4. Rio de Janeiro: Imago, 1976b.

FREUD, Sigmund. (1913). Totem e tabu In: FREUD, Sigmund. Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud, v. 13. Rio de Janeiro: Imago. 1996.

GALEANO, Eduardo. Tejidos: antologia. Barcelona: Octaedro Editorial, 2001.

GARCIA-ROZA, Luiz Alfredo. Introdução à metapsicologia freudiana, v 2: a interpretação dos sonhos. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

KLEMPERER, Victor. LTI: A linguagem do Terceiro Reich. Rio de Janeiro: Contraponto, 2009.

LACAN, Jacques. (1954-1955). O seminário, livro 2: O eu na teoria de Freud e na técnica psicanalítica. Rio de Janeiro: Zahar, 1987.

LACAN, Jacques. (1959-1960) O seminário, livro 7: A ética da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

LACAN, Jacques. (1972-1973). O seminário, livro 20: Mais, ainda. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

LOPES, Janaína; CHAGAS, Gustavo. Escola de Porto Alegre cancela peça de teatro que usa linguagem neutra. G1, 9 nov. 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/2021/11/09/escola-de-porto-alegre-cancela-apresentacoes-de-peca-de-teatro-que-usa-linguagem-neutra.ghtml . Acesso em: 25 jul. 2022.

“NÃO há dúvida de que nazismo foi movimento de esquerda”, diz Bolsonaro. Exame, São Paulo, 2 abr. 2019. Disponível em: https://exame.com/brasil/nao-ha-duvida-de-que-nazismo-foi-movimento-de-esquerda-diz-bolsonaro/ . Acesso em: 25 jul. 2022.

ORWELL, George. 1984. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2009.

OS PINGOS NOS IS. Veja íntegra da live do presidente Jair Bolsonaro de 04/06/2020. Youtube, 4 jun. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Ng6lhLDM4Vk . Acesso em: 27 jul. 2022.

PAZ, Octavio. O arco e a lira. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

ROSA, Guimarães João. A terceira margem do rio. In: ROSA, Guimarães João. Primeiras estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988. p. 32-37.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.