Abstract
The texts in which Roland Barthes most questioned himself about the place he occupied within academic institutions open up, in the pedagogical field, the phantasmatic possibility of imagining a time we do not live in, one in which teachers and students would be able to coalesce, in the plurality of their respective voices, as a community of researchers to come. This article seeks to capture and problematize his reiterated conviction that the fundamental operation of academic work consists in experiencing what he himself called the method of dispossession, both in the field of research and teaching. We therefore propose to systematically examine the writings in which Barthes postulated the hypothesis of envisioning teaching as an eminently poetic act, submitting our research to four major categories: 1) Speech, 2) Writing, 3) Reading and 4) Living Together.
References
BARTHES, Roland. O prazer do texto. Lisboa: Edições 70, 1974.
BARTHES, Roland. Lição. Lisboa: Edições 70, 1979.
BARTHES, Roland. O grau zero da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BARTHES, Roland. Oeuvres complètes: Livres, textes, entretiens (V vols). Paris: Seuil, 2002.
BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. São Paulo: Estação Liberdade, 2003a.
BARTHES, Roland. Como viver junto: Simulações romanescas de alguns espaços cotidianos. São Paulo: Martins Fontes, 2003b.
BARTHES, Roland. O Neutro. Anotações de aulas e seminários ministrados no Collège de France, 1977-78. São Paulo: Martins Fontes, 2003c.
BARTHES, Roland. Inéditos: Teoria (Vol. I). São Paulo: Martins Fontes, 2004a.
BARTHES, Roland. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004b.
BARTHES, Roland. O grão da voz: Entrevistas (1962-1980). São Paulo: Martins Fontes, 2004c.
BARTHES, Roland. A preparação do romance: Da vida à obra (Vol. I). São Paulo: Martins Fontes, 2005a.
BARTHES, Roland. A preparação do romance: A obra como vontade (Vol. II). São Paulo: Martins Fontes, 2005b.
BARTHES, Roland. Crítica e verdade. Lisboa: Edições 70, 2007.
BARTHES, Roland; MARTY, Eric. Oral/Escrito. In: ROMANO, Ruggiero (Ed.), Enciclopédia Einaudi (Vol. XI, pp. 32-57). Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1987.
BARTHES, Roland; NADEAU, Maurice. Para/Ou onde vai a literatura. In: BARTHES, Roland et al. Escrever... Para quê? Para quem? (pp. 9-39). Lisboa: Edições 70, 1974.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital