Banner Portal
Teacher-researcher
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher training
Teacher-researcher
Basic Education

How to Cite

RAUSCH, Rita Buzzi; MARQUES, Barbara Alves Ribeiro; CARDOSO, Briza Rocha. Teacher-researcher: challenges of teachers with a master’s or a ph.d. who work in basic education. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 26, n. 00, p. e024040, 2024. DOI: 10.20396/etd.v26i00.8672143. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8672143. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This research aimed to elucidate the main challenges that teachers with a master’s or a Ph.D. face in their school routine in light of the development of research in Basic Education. Using a qualitative approach, data production has been divided into two stages: semi-structured interviews and discussion groups. As participants, we had thirty teachers with a master’s and/or a Ph.D. who work in the three levels of Basic Education (Preschool, Primary School and High School), in private and public institutions of Joinville’s municipal education system, Santa Catarina, Brazil. The main theoretical support authors were: Gatti (2012, 2013), Lüdke (2009, 2010), Rausch (2010, 2012) and André (2002). The main challenges refer to: time; contents; support from school management and education systems; funding; continuous professional teacher development; value and working conditions, as well as the dilemmas faced during the Covid-19 pandemic. This research aims to contribute to reflections on teacher training and performance, especially when it comes to teacher-researcher and conducting research in Basic Education. The results have shown that even teachers with a master’s and/or a Ph.D. who have some research training claimed that they had few conditions to carry out research in basic education. This leads us to affirm that, despite the importance of teacher training in research, their disposition and their interest in carrying it out, aspects that involve time, space, resources and stimuli are crucial for them to be able, in fact, to develop themselves as a teacher-researcher in Basic Education.

https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8672143
PDF (Português (Brasil))

References

ALGEBAILE, Evangeline et al. Prefácio. AFFONSO, Claudia et al. (org.) Trabalho docente sob fogo cruzado. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2021. 504 p. Disponível em: https://docero.com.br/doc/sv8evs5. Acesso em: 13 Jun 2022.

ANDRÉ, Marli. (org.) O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 2.ed. Campinas, SP, Papirus, 2002.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BAUER, Martin W.; GASKELL George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som - um manual prático. 2.ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.

CUNHA, Maria Isabel da. Profissionalização docente: contradições e perspectivas. In: VEIGA, Ilma Passo Alencastro; CUNHA, Maria Isabel da (org.). Desmistificando a profissionalização do magistério. Campinas, SP: Papirus, 1999.

DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 12. ed. São Paulo. 2006.

GATTI, Bernadete Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília, DF: Liber Livro, 2012. 96 p.

GATTI, Bernadete. Valorização da docência e avaliação do trabalho docente: o papel da avaliação participativa em um contexto institucional. In: GATTI, Bernadete. O trabalho docente: avaliação, valorização, controvérsia. Campinas, SP: Autores Associados: Fundação Carlos Chagas, 2013.

LÜDKE, Menga; CRUZ, Giseli Barreto da; BOING, Luiz Alberto. A pesquisa do professor da educação básica em questão. Revista Brasileira de Educação, v. 14, p. 456-468, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/L3jcpjz7VFSZjXZTbWhshrv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 maio 2022.

LÜDKE, Menga. (coord). O que conta como pesquisa? São Paulo: Cortez, 2009.

LÜDKE, Menga. Convergências e tensões reveladas por um programa de pesquisas sobre formação docente. In: DALBEN et al (org.) Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: didática, formação de professores e trabalho docente. Belo Horizonte, MG: ENDIPE : Autêntica, 2010.

NÓVOA, Antonio. Os professores e o “novo” espaço público da educação. In: TARDIF, M.; LESSARD, C. O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, v. 44, 2019.

Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 22 Jun. 2022.

NÓVOA, António; ALVIM, Yara. Escolas e Professores: proteger, transformar, valorizar. Salvador: Sec/Iat, 2022.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Condições de trabalho docente e a defesa da escola pública: fragilidades evidenciadas pela pandemia. Revista USP, São Paulo, n. 127, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/180037. Acesso em: 6 jun. 2022.

OLIVEIRA, Rafael. Antonio. Ramos.; GOMES, Marco. Antonio. Oliveira. Valorização do professor diante da reestruturação produtiva e a precarização: um estudo nas escolas mantidas pelo munícipio de Porto Velho/RO In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE HISTEDBR, 30., 2016. Anais. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/eventos/histedbr2016/anais/pdf/892-2742-1-pb.pdf . Acesso em: 6 jun. 2022.

PLACCO; Vera Maria Nigro de Souza e SOUZA; Vera Lucia Trevisan de. Desafios do coordenador pedagógico na escola: intervenção ou prevenção? In: PLACCO; Vera Maria Nigro de Souza e ALMEIDA; Laurinda Ramalho (org.). O Coordenador pedagógico e os desafios da educação. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

PIMENTA, Selma Garrido; GARRIDO, Elsa; MOURA, Manoel O. Pesquisa colaborativa na escola facilitando o desenvolvimento profissional de professores. São Paulo, SP: Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - Brasil, 2001.

PIRES, Marla Moniely de Souza. Trabalho docente e desvalorização do profissional da educação no Brasil. Goiânia, 2021. Disponível em: https://repositorio.pucgoias.edu.br/jspui/bitstream/123456789/1768/1/MARLA%20GRAVA%c3%87%c3%83O%20REPOSIT%c3%93RIO.pdf. Acesso em: 13 Jun 2022.

RAUSCH, R. B. A reflexividade promovida pela pesquisa na formação inicial de professores. Tese de Doutorado – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP: UNICAMP, 2008.

RAUSCH, Rita Buzzi; CORREIA, Zeni. Relação entre reflexividade e pesquisa na formação de professores: a compreensão de professores formadores. ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO - ENDIPE, 15., 2010. Anais...Belo Horizonte: UFMG, 2010.

RAUSCH, Rita Buzzi. Professor-pesquisador: concepções e práticas de mestres que atuam na educação básica. Revista Diálogo Educacional, v. 12, n. 37, p. 701-717, 2012.

SANTOS, Daniela Dermínio Posterare; VIEIRA, Horácio Rosa. Financiamento da educação básica no Brasil: algumas reflexões. Revista on line de Política e Gestão Educacional, n. 19, 2015. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9385 Acesso em: 20 jun. 2022.

SANTOS, Westerley Antonio. Uma reflexão necessária sobre a profissão docente no Brasil, a partir dos cinco tipos de desvalorização do professor. Sapere Aude, v. 6, n. 11, p. 349-358, 2015. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/9764/pdf Acesso em: 05 Jun 22.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/45rkkPghMMjMv3DBX3mTBHm/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 20 jun. 2022.

SILVA, João Alberto da. O professor pesquisador e a liberdade do pensamento. In: BECKER, F. e MARQUES, T. Ser professor é ser pesquisador. 3.ed. Porto Alegre: Mediação, 2012.

STENHOUSE, Lawrence. An introducton to curriculum research and development. Londres: Heinemann, 1975.

WELLER, Wivian. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Educ. Pesqui. [online]. 2006, v.32, n.2, p.241-260. ISSN 1678-4634. https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.