Banner Portal
La escucha del infancia rural sobre educación infantil en tesis y disertaciones
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Palabras clave

Investigación con niños
Percepción infantil
Infancia rural
Estado del conocimiento

Cómo citar

SANTANA, Eliane Ceri Assis; RODRIGUES, Silvia Adriana. La escucha del infancia rural sobre educación infantil en tesis y disertaciones. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023034, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8665077. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665077. Acesso em: 18 may. 2024.

Resumen

This article, an excerpt from ongoing research in the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Mato Grosso do Sul – Campus Pantanal, discusses data collected at the Digital Library of Theses and Dissertations and on the website of that program. From the search, which used 26 descriptors - isolated and crossed -, resulted in the selection of 26 works, whose organization and analysis were carried out with the approach of a study of the state of knowledge type. The results indicate that, although there is an increase in the number of investigations that seek to listen to children, there are still few studies with children of preschool age. We emphasize that there were no studies carried out considering children as collaborators in the elaboration of the research, nor with the objective of listening to rural settlement children. It is worth mentioning the fact that, although the selected works affirm the need for listening to the child, the majority seek other sources of complementary information (from adults) to compose the data.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8665077
PDF (Português (Brasil))

Citas

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Tradução Dora Flaksman. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/7441 . Acesso em: 30 out. 2020.

BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 122-155.

CALDART, Roseli Salete. A escola do campo em movimento. Currículo sem Fronteiras, v. 3, n. 1, p. 60-81, jan./jun. 2003. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol3iss1articles/roseli2.pdf . Acesso em: 30 out. 2020.

CALDART, Roseli. Salete. Sobre Educação do Campo. In: SANTOS, Clarice Aparecida (org.). Educação do Campo - Políticas Públicas - Educação. Brasília: INCRA; MDA, 2008. p. 67-86.

CRUZ, Silvia Helena Vieira. A qualidade da educação infantil na perspectiva das crianças. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Julia (org.). A escola vista pelas crianças. Porto: Porto Editora, 2008. p. 75-93.

DORNELLES, Leni Vieira. Infâncias que nos escapam: da criança na rua à criança cyber. Petrópolis: Vozes, 2005.

FERNANDES, Natália. Pesquisa com crianças: da invisibilidade à participação – com implicações na formação de professores? In: ENS, Romilda Teodora; GARANHANI, Marynelma Camargo (org.). Pesquisa com crianças e a formação de professores. Curitiba: PUCPPRESS, 2015. p. 21-44.

HEYWOOD, Colin. Uma história da infância: da Idade Média à época contemporânea no Ocidente. Porto Alegre: Artmed, 2004.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 9-30.

MOVIMENTO SEM TERRA. Caderno de Educação 12 - Educação Infantil: Movimento da Criança, dança do aprender. nov./2004.

NARODOWSKI, Mariano. Adeus à infância: e à escola que a educava. In: SILVA, Luiz Heron (org.). A escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 172-177.

POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia, 2002.

RODRIGUES, Sílvia Adriana; BORGES, Tammi Flavie Peres; SILVA, Anamaria Santana. Com olhos de criança: a metodologia de pesquisa com crianças pequenas no cenário brasileiro. Nuances: estudos sobre educação, v. 25, n. 2, p. 270-290, maio/ago. 2014. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/3188/2698 . Acesso em: 30 out. 2020.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em educação. Diálogo Educativo, Curitiba, v. 6, n.19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176/22872. Acesso em: 30 out. 2020.

SARMENTO, Manuel Jacinto; MARCHI, Rita de Cassia. Radicalização da infância na segunda modernidade: para uma Sociologia da Infância crítica. Configurações, 2008. Disponível em: https://journals.openedition.org/configuracoes/498. Acesso em: 30 out. 2020.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELLOS, Vera; SARMENTO, Manuel Jacinto (org.). Infância invisível. Araraquara: Junqueira & Marin, 2007.p. 25-49.

SOARES, Natália Fernandes. A investigação participativa no grupo social da infância. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2006. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol6iss1articles/soares.pdf. Acesso em: 30 out. 2020.

STEARNS, Peter. A infância. São Paulo: Contexto, 2006.

TEIXEIRA, Célia Regina. O “Estado da Arte”: a concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-graduação em Educação: Currículo (1975-2000). Cadernos de Pós-Graduação, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 59-66, 2006. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/1845/1444. Acesso em: 30 out. 2020.

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.

Derechos de autor 2023 ETD - Educação Temática Digital

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.